ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است

کد خبر: 78940
سه دهه ماه مبارک رمضان را هم به این سه اسم نام گذاری کرده اند، دهه اول، دهه برکت، دهه دوم را دهه رحمت و دهه سوم را دهه مغفرت نامیده اند.

وارث: مراسم شب اول ماه رمضان با سخنرانی حجت الاسلام صراف و مداحی حاج رسول فیضی ، کربلایی محمد حسن فیضی، کربلایی مهدی عزیزیان و روح الله صادقی  در حسینیه دلریش برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام صراف را میخوانید:

ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است

ماه رمضان، ماه رشد و رسیدن به کمال


خداوند در این ماه استعداد و ظرفیت هایی را قرار داده است که در ماه های دیگر وجود ندارد و اگر انسان کمی به آن ها توجه کند می تواند رشد کند. رشد معنوی، رسیدن به کمال انسانیت، همان چیزی که امام حسین علیه السلام می خواهد، همان چیزی که اهل بیت خودشان را هزینه کردند تا ما به آن نقطه برسیم.

یکی از بهترین این دستور العمل ها خطبه هایی است که رسول اکرم صل الله علیه و آله وسلم در شرف ورود به ماه مبارک رومضان بیان کردند، که نمونه ای از آن به نقل از امیر المومنین علیه السلام این است که: ای مردم! ماهی که به شما روی می آورد، ماهی است که خدا آن را ماه برکت، رحمت و مغفرت قرار داده است.

سه دهه ماه مبارک رمضان را هم به این سه اسم نام گذاری کرده اند، دهه اول، دهه برکت، دهه دوم را دهه رحمت و دهه سوم را دهه مغفرت نامیده اند.

این ماهی است که خداوند اراده کرده است که هیچ ماهی نزد خودش با فضیلت تر از این ماه قرار نداده است. به چه جلوه ای؟

اول: ساعاتی که بر شما می گذرد بهترین ساعات عمرتان است

دوم: روزها و ایامی که بر شما سپری می سود با فضیلت ترین روز های عمرتان است

سوم: شب هایی که بر شما در این ماه می گذرد، با فضیلت ترین شب های سال است

ظرفیت و استعدادی که خداوند در شب های این ماه قرار داده است در هیچ شبی نیست، باید این فرصت را غنیمت شماریم و استفاده کنیم، شب های عجیبی است این این شب ها.

حضرت در ادامه می فرمایند: ماهی است که خداوند مهمانی می دهد و یک سفره هم پهن کرده است، همه باهم سر یک سفره هستند. جداسازی نشده است. خداوند آن کسی که یک سال به غفلت سر کرده است را سر سفره ای می نشاند که ولی خدا هم آن جا است.

قشنگی سفره این ماه این است.

دعا، راه گدایی کردن در خانه خدا

حضرت ادامه می دهند: در این ماه نفس زدن شما، خواب شما عبادت است و هر عملی مقبول و دعاهای شما مستجاب است.

از مرحوم بید آبادی نقل شده است که تنها جایی که خداوند شرایط استجابت دعا را برداشته است، در ماه مبارک رمضان است. شرط نمی خواهد، مستجاب یعنی این. در این شبها با دعا مانوس باشید.

کمترین اثر وضعی دعا این است که راه گدایی کردن در خانه خدا را یاد میگیریم. اهل بیت علیهم السلام در قالب این دعاها گدایی کردن در خانه خدا را به ما یاد داده اند.

پاسخ حاج آقا بهاءالدینی به رهبر انقلاب

حضرت آقا خدمت حاج آقا بهاء الدینی در قم رسیده بودند و در آن جلسه بسیار از ایشان تعریف کردند، و در آخر فرمودند ما یقین پیدا کردیم شما صاحب چشم برزخی هم هستید.

آقای بهاءالدینی هیچ نگفتند،منکر نشدند، نگاهی به آقا کردند و گفتند به خاطر انکه گدایی می کنیم. یعنی کلید همه این ها گدایی است. ما این گدایی را بلد نیستیم و این شب ها، شب های گدایی است. آن هایی که با دعا مانوس می شوند درهایی به رویشان باز می شود.

افضل اعمال ماه رمضان چیست؟

حضرت در این قسمت روایت از رسول الله صل الله علیه و آله وسلم سوال کردند: افضل اعمال این ماه چیست؟

ایشان فرمودند: افضل اعمال در این ماه نگداری نفس است. اعضا و روحمان را نگه داریم، چشم و گوش و زبان و دل هایمان طوری باشد که آن چیزی که خدا دوست ندارد انجام ندهیم. مراقبت کنیم.

یکی از مواردی که بزرگان فرمودند در لطافت انسان در این ماه بسیار اثرگذار است، توسل به اهل بیت علیهم السلام است و توسل به سیدالشهدا از همه بالاتر است.

شخصی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و گفت من در این ماه کارهای زیادی در نظر دارم، قرآن، نماز، دعا و... اما به عمل که می رسم آن چیزی نمی شود که فکر می کردم. چه کاری انجام دهم که نشاط و اراده قوی پیدا کنم تا بهتردر این ماه بندگی کنم.

حضرت فرمودند: هیچ چیزی به اندازه توجه به قبر سیدالشهدا علیه السلام پیدا نکردم. فقط حسین علیه السلام!

ماه رمضان، ماه برکت، رحمت و مغفرت است