آیا امام علی می تواند مرده را زنده کند؟
1. بحث در ثبوت و امکان ذاتی
اساساً آیا ممکن است یک نفر که خودش مخلوق است و روزی مزۀ مرگ را می چشد، شخص مرده ای را زنده کند؟
2. بحث در اثبات و وقوع خارجی
بر فرض امکان ثبوتی آن آیا چنین چیزی در خارج اتفاق افتاده است؟
3. آیا علی (ع) می تواند مرده ای را زنده نماید؟
امکان زنده کردن مردگان در مقام ثبوت
این مطلب از دو جهت قابل بحث است
الف. این که کسی به صورت استقلال و بدون نیاز به خداوند بتواند چنین کاری را انجام دهد که این با توحید افعالی (توحید در خالقیت) خداوند منافات دارد.[1]
در باب توحيد افعالى اين دو صفت (زنده کردن و میراندن) از صفات دهگانه ای است كه ویژۀ خداوند است که عبارت است از: خلق، رزق، احياء، اماته، غنى، فقر، عزت، ذلت، صحت، مرض.[2]
بر این اساس مرگ و زندگی تنها به دست خداوند است.[3]
ب. اما اگر کسی با اذن الاهی و استفاضه از فیض ربوبی بخواهد چنین کاری را انجام دهد با توجه به این که قدرت خداوند بی انتها است تا زمانی که آن امر محال نباشد چنین کاری ممکن خواهد بود و هیچ گونه منع عقلی در این مورد وجود ندارد در این مورد هم، فاعل حقیقی خداوند است و این شخص تنها نقش واسطه را بازی می کند مثل نقش عزرائیل در گرفتن جان افراد که در حقیقت مرگ نیز مانند حیات به دست خدا است.
زنده کردن مردگان در مقام اثبات
بی گمان بهترین گواه بر این که امری قابل تحقق است این است که ببینیم آن شیء در بیرون وجود پیدا نموده است؛ چون گفته اند: "أدل الدليل على إمكان شيء وقوعه". در بحث ما نیز اگر ببینیم کسی از بندگان خداوند اقدام به این کارها نموده پس تردیدی برای کسی در این رابطه باقی نخواهد ماند.
خداوند در قرآن در مورد حضرت عیسی (ع) می فرماید: و فرستادهاى به سوى بنى اسرائيل (قرار می دهد كه به آنان میگويد) كه من نشانهاى براى شما از جانب پروردگارتان آوردهام، من از گل براى شما چيزى به صورت پرنده می سازم، پس در آن می دمم كه به اراده خداوند پرندهاى میگردد، و كور مادرزاد و پيس را بهبود میخشم و مردگان را به اراده خداوند زنده مىكنم، و شما را از آن چه میخوريد و آن چه در خانههايتان ذخيره میكنيد خبر مىدهم. حقاً كه در اين نشانهاى (از توحيد و علم و قدرت خدا و نبوت من) است براى شما اگر مؤمن باشيد.[4] بر این اساس هیج مسلمانی در اثبات و وقوع آن تردیدی ندارد.
اما این که آیا علی (ع) می تواند مرده ای را زنده نماید؟
بنابر آن چه که از قرآن در سورۀ آل عمران، 49 و مائده، 110 در بالا نقل کردیم، تحقیقاً حضرت عیسی (ع) چنین کاری را انجام داده است و از طرفی هم تردیدی نیست که مقام پیامبر خاتم (ص) از مقام پیامبران دیگر بالاتر است[5] و به نص قرآن علی (ع) نفس پیامبر است[6] از این رو اگر چیزی که حضرت عیسی (ع) می تواند انجام دهد چه استبعادی دارد که پیامبر اکرم (ص) و علی (ع) نیز بتوانند آن را انجام دهند؟!، البته باید توجه داشت که این صرف امکان است و معنایش این نیست که آن را انجام داده اند و انجام ندادن چیزی هم دلیل بر عدم توانایی نسبت به آن نیست؛ مثلاً اگر حضرت عیسی (ع) عصایی را به مار تبدیل نکرد معنایش این نیست که آن حضرت چنین توانایی را ندارد.
بنابراین؛ چه اشکالی دارد، ولیی از اولیاء خداوند مانند امام علی(ع) بتواند مردگان را زنده کند؟
________________________________________
[1] واقعه، 58.
[2] طيب، سيد عبد الحسين، أطيب البيان في تفسير القرآن، ج 6، ص 326، ناشر: انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378 ش.
[3] شعراء، 81.
[4] آل عمران، 49؛ مائده 110.
[5] طبرسی، فضل بن الحسن، ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج 3، ص 101، ناشر: انتشارات فراهانى، تهران، چاپ اول، 1360 ش.
[6] آل عمران، 61، پس هر كس با تو درباره او (عيساى مسيح عليه السّلام) پس از آنكه تو را علم آمده محاجّه و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را و ما زنانمان را و شما زنانتان را و ما خودمان را و شما خودتان را (كسانى را كه مانند جان ماست) فرا خوانيم، آن گاه به يكديگر نفرين كنيم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. (پيامبر در اين قصه حسنين را به عنوان ابناء و فاطمه را به عنوان نساء و على را به عنوان نفس خود به مباهله آورد و كفار تسليم شدند).
منبع: islam quest