هیئتی عاشورایی از جنس هنر
وارث:هیئتی پر شور و صفا که چند سالی میشود یکی از گزینههای اصلی بسیاری از عاشقان اهل بیت خصوصا جوانان و دانشجویان برای شرکت در مراسمات مختلف مخصوصا محرم است. علاوه بر روز و ساعات خاص این هیئت که معمولا از اواخر دهه اول محرم شروع میشود و تا اواسط دهه دوم ادامه دارد برخی برنامههای آن هم جالب توجه است. مراسم دمام زنی یکی از آن مراسم هاست.البته در حاشیه این هیئت همیشه اتفاقات خوب و جالبی وجود داشته است. هر ساله کارهای هنری تجسمی دانشجویان دانشگاه هنر فضای متفاوتی را برای شرکت کنددگان در برنامه این هیئت ایجاد میکند. دیدن برخی از این تصاویر از پشت قاب نمایشگر رایانه ها هم انسان را سرشار از شور و معنویت میکند، چه برسد روبرو شدن با آنها در آن روزها و در همان حال و هوای محرم.هیئت هنر همواره در طول این ۹ سال برگزاری سوگواره حماسه و هنر، در حاشیه مراسم اصلی خود برنامههای متنوع داشته است. یکی از مهمترین عرصههای تحقق این برنامهها، فضاسازی خیمه عزای محرم هیئت بود که چند سالی به دلیل نگاههای حداقلی گرافیکی از ظرفیت آن استفاده کافی نمیشد! اما در یکی دو سال اخیر تحولی جدی در طراحی و اجرای فضاسازی هیئت هنر رخ داده است که محصول مشارکت جمعی کثیر از هنرمندان هیئت هنر است.فضاسازی سوگواره محرم ۹۲ که اثر دست بیش از ۵۰ هنرمند و دانشجوی هنر است، مجموعهی چند قاب تعریف شده در فضای راهروی ورودی خیمه مراسم بود که فراخور موضوع هر شب چیدمان و محتوای هر قاب تغییر میکرد. حجم زیاد تولید عناصر و چیدمان کار با وجود تیم همکار و پای کار مانع تحقق طرحهای متعدد نشد و هیئت هنر در طول یازده شب مراسم سوگواره خود شاهد یازده چیدمان متنوع و پیوستاری از یک روایت تعریف شده و طراحی شده بود. تصاویر بیشتر از این بخش را میتوانید در اینجا ببنید ایوان طلا در حاشیهی هیئت هنر همیشه رسم بر این بود که سقاخانهای باشد، سقاخانهای که هیچگاه محل آب نوشاندن نبود اما به رسم سقاخانههای قدیم محل یادآوری نام شهدای دانشگاه و واقعه کربلا و احیانا گاهی به یاد آنها شمعی روشنکردن بود. سوگواره ۹۲ با ابتکاری جالب در سقاخانه همراه بود. بچههای گروه صنایع دستی هیئت هنر این بار با انتخاب کانسپت ایوان طلا، سقاخانهای متفاوت طراحی کردند که خیلی زود نام ایوان طلا را به خود گرفت و شاید حتی سالهای بعد متوجه بشویم که نقطهی عطفی در تعریفات و رسوم هیئت هنر بوده است؛ نقطهی عطفی که عنصری به نام ایوان طلا هم به کالبد هیئت هنر افزوده است. بروبچههای هیئت هنر، با استفاده از متریالهای نسبتا ارزان و به مدد چند ایدهی اجرایی خوب و نوآورانه توانستند از ورقههای استیک کاغذی و پلاکهای محدود برنجی، جلوهای بسیار نزدیک به جلوهی طلایی ایوان طلای معروف را ارائه بدهد. جلوهای که خیلیها را به نجف برد و خیلی دیگر را مستقیم به مشهد برد و صحن انقلاب.... تصاویر بیشتر از این ایوان طلا و همچنین چند تصویر از مراحل طراحی و آماده سازی آن را میتوانید در اینجا ببنید پرده هایی برای محرم پردههایی برای شبهای محرم، مجموعه تصویرسازیهای دیجیتالیست که صادق لطفیزاده در ترکیب با تایپوگرافیهای محمدرضا چیتساز برای شبهای محرم هیئت هنر سال ۹۰ شمسی اتود کرده است. به دلیل سرعت بالای مورد نیاز در طراحی این اتودها و عرضهی آنها در شبهای محرم هیئت هنر پردهها با جزییات کم و گاهی با کمک از برخی تصاویر سینمایی طراحی شدهاند اما به نظر میرسد به دلیل وجوه حماسی عالی واقعه عاشورا و این واقعیت که عاشورا امروز نه یک واقعه که یک مفهوم در ذهن و حقیقت در قلب باورمندان است، اتفاقا تصویرسازیهایی با وجوه توصیفی با وضوح کمتر و خیالانگیزتر کمتر به تصویرهای ذهنی شیعه از واقعه بزرگ عاشورا لطمه میزند. از دیگر نکات مهم تصویرسازیهای لطفیزاده کشف فضا در طراحیهای اوست که لاجرم باید معلول نگاه معمارانه طراح باشد. هرچند تاثیرات زیباییشناسی هالیوودی و جلوههای ویژه سینمایی نیز در کارهای او غیرقابل انکار است... تصویرسازیهای بیشتر این دو هنرمند را در اینجا ببینید تصویرسازی با شیشه و شمع قوچهای وحشی نام یکی از گروههای دانشجویی در دانشگاه هنر است. گروه هم امسال به مناسبت محرم اثری هنری را آماده کرده بود. این گروه در جدیدترین اثرشان که در طول دوره چهل روزهی عزای حسینی در لابی دانشکده معماری دانشگاه هنر خلق کردند، یکی از تصویرسازیهای قدیمی و مشهور هیئت هنر را با تکه شیشههای رنگی و پارافین جامد در مقیاسی بزرگ کلاژ کردند و دست آخر اثری در ابعاد ۲۵۰ در ۱۸۰ سانتیمتر را پیش از اربعین حسینی در طی مشارکت جمعی گسترده عرضه کردند. مانند همیشه قوچهای وحشی از اشیای دورریز استفاده کردند. از کاغذهای باطله برای ساخت بوم کارشان و از خرده شیشههای مغازههای پاساژی متروک برای خردهشیشههای کارشان. شیشههایی که با رنگ پلاستیک رنگ شدند و به عنوان دانههای رنگی روی بوم کار قرار گرفتند. این اثر با مشارکت بیش از بیست نفر از دانشجویان دانشکده شکل گرفته است. تصاویر بیشتر را در اینجا ببینید ذوالجناح انیمیشن خوشساخت «ذوالجناح» به کارگردانی هادی محمدیان کاری از گروه انیمیشنسازی هفتسنگ است که چندی پیش در هفته هنر عاشورایی حلقه هنر به نمایش درآمد. انیمیشنی کوتاه که با وجود حجم بالای تصویرسازی استفاده شده در آن به گفته کارگردان اثر در حدود ۲ هفته تمام فرآیند تولید خود را طی کرده است و نسبت با این زمان، کیفیت بالای ساخت اثر شایسته تقدیر است. داستان، روایتی شاعرانه و آمیخته با کمی تخیل از آخرین لحظات عصر عاشوراست که به صورت اول شخص از زبان اسب معروف امام حسین (ع) یعنی ذوالجناح بیان میشود. اگرچه شباهتهای کلی تصویرسازی و زیباشناسی اثر با زیباییشناسی جاافتاده در ساختههای هالیوودی از نظرگاهی میتواند در ذهن مخاطب ایجاد شبهه و اشکال کند و تصویری سینمایی از واقعه عاشورا برای او بسازد اما روایت زیبای خوانده شده بر روی صحنههای تصویرسازی شده در کنار موسیقی جاافتاده و صدالبته تصویرسازیهای بسیار حرفهای اثر، انیمیشنی دیدنی ساخته است که دیدن آن را به همه دوستان پیشنهاد میکنیم. آنچه دیدید تنها بخشی از اتفاقات جالب و قابل تقدیری است که در حاشیه هیئت دانشگاه هنر رخ داده و به اندازه خود به ظرفیت موجود در بین دانشجویان این دانشگاه را برای شکوفایی هنر دینی تحقق بخشیده است./د115