شیخ حسین انصاریان تاکید کرد:

این مهم است که ببینیم چگونه باید رفتار کنیم که خدا ما را دوست داشته باشد

کد خبر: 86876
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان با اشاره به آیه «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» بیان کرد: طبق این آیه زمانی انسان محب خداوند می‌شود که به پیامبر(ص) اقتدا کرده باشد، در غیر این صورت دلیلی ندارد که خداوند او را دوست داشته باشد.
وارث

دومین جلسه از مراسم عزاداری امام حسین(ع) در دهه سوم محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در حسینیه هدایت تهران برگزار شد.
وی بیان کرد: روایتی مورد بحث است که دارای یک مقدمه بسیار مهم و هشت مسئله اخلاقی فوق العا‌ده است، آراسته شدن به این هشت مسئله اخلاقی طبق آیات قرآن، در شان همه ما است، به کسی حق گریز از این مسائل داده نشده است و این مسائل با خلقت و فطرت و طبیعت ما هماهنگ است و با بافت ما یکی است.
این استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: یک دوستی داشتم هم حال خوبی داشت و هم شاعر خوبی بود، خیلی هم با یکدیگر همسفر بودیم، یک زمان یک شعر زیبایی گفته بود که در آن شعر یک خط بود که گفته است «اگر می‌گریزی ز بیگانه بگریز؛ چرا دیگر از آشنا می‌گریزی/ ففروا الی الله فرموده یزدان؛ چرا سوی نفس و هوی می‌گریزی»؛ به سمتی می‌روی که به طرف حیوانات درنده‌ای باز است که اگر در کام آنها بیفتی سر از دوزخ درمی‌آوری.
انصاریان بیان کرد: این حقایق را قرآن و انبیا و اهل بیت(ع) بیان کرده‌اند که در واقع مصالح ساختمانی ساختن ساختمان انسانیت است، تمام اولیا خدا از زمان آدم تا الآن چه آنها که با اسم در قرآن ذکر شده‌اند و چه آنها که اوصافشان آمده است با همین مصالح خود را ساخته‌اند. به دور از جامعه بشری نبودند، بلکه آدم‌هایی بودند که در این زمینه زحمت کشیدند.
وی با اشاره به یک بیت از اشعار حافظ تصریح کرد: «طفیل هستی عشقند آدمی و پری؛ ارادتی بنما تا سعادتی ببری» این شعرا یا به محضر انبیا و ائمه(ع) می‌رفتند یا در مجالسی که عالم ربانی صحبت می‌کرده صحبت می‌کردند، می‌گرفتند و این مسائل را در ساختن خودشان به کار می‌بردند، به آنجایی که باید می‌رسیدند دست می‌یافتند. در مسیر حرکت نیز دو کار عمده آنها جذب و دفع بود.
این استاد اخلاق بیان کرد: اینها آشنا می‌شدند که خداوند چه اوصافی را دوست دارد، خداوند به یک سری مسائل اظهار محبت کرده است و در خیلی از سوره‌ها کلمه محبت از جانب خدا آمده است، مثلا در سوره آل عمران آمده است که خدا به پیامبر(ص) می‌فرماید به مردمی که در اطراف تو هستند و اقرار دارند که مومن هستند بگو «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ».
وی در ادامه تصریح کرد: دوستی یک طرفه کاری را از پیش نمی‌برد که به زبان شعرای عارف مانند باباطاهر می‌رسد، یک کتابی از او دارم که یک دریای دانش است، حدود ۳۰ نفر از گذشتگان نیز این کتاب را که عربی است و شرح دارند از عهده آن برنیامده‌اند، چراکه بسیار پیچیده و مهم است اما به این کتاب شناخته شده نیست.
انصاریان با اشاره به یکی از اشعار باباطاهر بیان کرد: باباطاهر می‌گوید «چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی»، همین آیه سوره آل عمران است، شعرای اهل بیتی ما اهل قرآن و فهم آن بوده‌اند، چه خوش بی مهربانی هر دو سر بی؛ که یک سر مهربانی درسر بی/اگر مجنون دل شوریده‌ای داشت؛ دل لیلی از او شوریده‌تر بی» آیه می‌گوید این پیامبر(ص) به مردم بگو «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ» اگر راست می‌گویید که خدا را دوست دارید این را با دلیل ثابت کنید که دلیل آن نیز زبانی نیست، «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» دلیل آن عملی است.
این استاد اخلاق گفت: سوره احزاب، انفال و معارج را بخوانید، در این سوره‌ها می‌بینید که اهل مدینه از ابتدا از رسول خدا(ص) فراری بودند، خداوند از اینها شکایت‌های زیادی دارد، اقتدا کنندگان واقعی به رسول خدا(ص) در زمان حیاتش انگشت شمار بوده‌اند، برای فرار از زیر بار امر و نهی خدا بهانه تراشی می‌کردند و تخلف آنها از آیات زیاد بود.
وی در ادامه افزود: خدا در این آیات اتمام حجت می‌کرد که اگر خدا را دوست دارید باید ثابت کنید، اثبات درستی حرف شما به این است که به پیامبر اقتدا کنید اگر این کار را انجام دهید در حوزه محبت خدا وارد می‌شود. اما اگر اقتدا نکنید دلیلی ندارد که خدا شما را دوست داشته باشد. شما اگر به پیامبر اقتدا نکنید با دیگران فرقی نمی‌کنید.
انصاریان بیان کرد: اما آنها که اقتدا به پیامبر می‌کنند به شدت مورد محبت خداوند بودند تا جایی که در روایات داریم که گاهی در روایات مهم ما آمده است که جبرئیل به پیامبر می‌فرمود که خداوند می‌فرماید سلام من را به افرادی مانند سلمان، ابوذر و افراد این چنینی که اسمشان آمده است برسان.
این استاد اخلاق بیان کرد: خداوند در سوره یس فرمود «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» سلام فرشتگان به مومنان روشن است، خداوند می‌فرماید «سَلَامٌ عَلَى إِلْ يَاسِينَ»، خدا به بندگان خود سلام می‌کند که البته این سلام لفظی نیست، سلام خدا یعنی اعلام امنیت همه جانبه یعنی به بندگانم بگو که برای شما حصار امنی از همه شرور دنیا و عقبی قرار داده‌ام. یعنی هیچ ضرری به بندگان من زده نمی‌شود، بله دشمن می‌تواند ضرر بدنی بزند اما ضرر اخلاقی و ایمانی به بندگان خدا وارد نمی‌شود. امام صادق(ع) فرمود مومنی که مورد قبول حق است اگر او را در راه خدا بخوابانند و با قیچی زنده زنده گوشت آنها را ریز ریز از بدن بکنند که دست از محبوبشان بردارند این کار را نمی‌کنند.
وی در ادامه افزود: ما در اصحاب امام حسین(ع) می‌خوانیم که دشمن چه از طریق شام و استاندار مدینه و از طریق کوفه با نامه و پیغام انواع تشویق‌های مالی و ... را به اینها پیشنهاد کرد، به پیشنهاد دشمن خندیدند، یعنی پیشنهاد دشمن را مسخره فرض کردند. از تهدید دشمن هم که اصلا نترسیدند دشمن در تهدید توضیح هم داد که اگر قبول نکنید سر قطع می‌شود و ...، اصلا اهمیتی نداشت، این همان حرف امام صادق(ع) است.
انصاریان بیان کرد: پیامبر فرمود زمانی که خدا عاشق بنده‌اش شود راه به سوی هشت خصلت را برای او باز می‌کند که پیامبر(ص) تعبیر به الهام می‌کند، الهام قلبی است و یک حالت به قلب است که آدم با اطمینان آن حرکتی که به او الهام می‌کنند انجام می‌دهد.
این استاد اخلاق گفت: خداوند می‌فرماید «وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ» به زنبور الهام کردیم که این کارها را بکند که محصول این الهام این شد که «يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ» شراب در عرب یعنی نوشیدنی که در واقع محصولی ایجاد شد که در آن شفا است. 
وی با اشاره به دیگر آیات بیان کرد: در آیه‌ دیگری الهام به یک مادر پاکدامن و پیرو آئین ابراهیم(ع) است که دچار حکومت فرعون می‌شود، این مادر باردار شد که در وحشت شدید است و به بچه در رحم نیز علاقه دارد و بچه نیز در معرض خطر است، خودش یقین دارد که این بچه را می‌کشند، خداوند می‌فرمایند «وَ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ» به او الهام کردیم که به او شیر بده، یا این که او را به دریا بینداز. کدام مادر حاضر است بچه را به دریا بیندازد؟ اما خدا به او الهام کرد که از این کار هراس نداشته باشد که ترس در اینجا برداشته می‌شود. این الهام آرام بخش است، اینجا پیامبر از لغت الهام استفاده کرده است، کسی که خدا عاشق او شود، هشت خصلت را به قلب او الهام می‌کند که این آدم نسبت به این هشت خصلت برای بدست آوردنش آرامش پیدا می‌کنند و درک می‌کنند که کمک او خداوند است.
انصاریان بیان کرد: این مهم است که ببینیم چگونه باید رفتار کنیم که خدا ما را دوست داشته باشد، به رسول خدا(ص) گفتند این هشت خصلت چیست؟ در پاسخ فرمودند این که به بنده‌اش که مورد محبتش قرار گرفته که از هرچه خدا حرام کرده چشم بپوشد که ارزش بسیار والایی است، امام صادق(ع) فرمود کاری بکن که خدا تو را در هیچ حرامی نبیند. حرام که در دنیا پهن است، همه جور حرامی هم پیدا می‌شود، اما شیعه باید کاری کند که خدا او را در کنار هیچ حرامی نبیند.
وی در ادامه با اشاره به داستانی، افزود: یک کسی گرسنه بود و داشت ضعف می‌کرد، دو نان خاص که برای هارون می‌پختند در خانه او آوردند، او از عاشقان امام صادق(ع) بود و گفتند این دو نان را بخورد تا او را بخریم، امام علی فرمود مال ماده شهوات است، با پول می‌شود تمام خواسته‌های انسان را خرید، پیامبر فرمود شیطان از هر بندی که نا امید شد از طریق زنان بی دین می‌تواند شما را به اسارت ببرد و پیامبر فرمود هیچ کجا که نتوانند شما را به جهنم بکشانند آخرین بند صندلی است، اما در مورد مومن روایت داریم که مانند کوه مستحکم است. در هر حال این فرد از مامور هارون نان را نگرفت و به دم دجله آمد، ماهی‌ها جمع شدند، ماهی‌ها که کنار آب آمدند دو نان را پرت کرد داخل آب و خطاب به ماهیان گفت این لقمه برای هارون الرشید است که اگر خوردید باید جواب بدهید، ماهیان هم نخوردند و نان‌ها را نیز آب برد.
انصاریان تصریح کرد: یک کمک خدا به بنده‌اش این است که کمکش می‌کند از حرام خدا دست بپوشد، این یک خصلت است که مادر همه خصلت‌ها است، خصلت دوم ترس از خدای عز و جل است، همه جا از خداوند حساب می‌برد، مرحوم آیت‌الله اصفهانی به یکی از شاگردان درسش گفت دو سال است محرم و صفر به هند می‌فرستمت امسال هم برو اما گفت هر سال برای خدا رفتم اما امسال این حس و حال را ندارم. 
وی در ادامه با برشمردن دیگر صفات بیان کرد: سومین خصلت حیا است و دیگر صفات نیز تخلق به اخلاق صالحین، صبر، اداء امانت، صدق و سخاء هستند که هر یک را باید در جای خودش توضیح داد.

منبع:ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.