رفیعی: عاقبت بخیر شدن دغدغه و توصیه مهم اهل بیت(ع) است

کد خبر: 87085
یک استاد و خطیب حوزوی با تاکید بر اینکه اهل عقل و خرد باشید گفت: عقل و خرد یکی از راه های عاقبت بخیری و توصیه اهل بیت(ع) است.
وارث

 حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، خطیب حوزوی و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، شب گذشته جمعه 20 مهرماه در مراسم عزاداری دهه اول ماه صفر در مسجد امام زین العابدین(ع) سه راه سجادیه شهر مقدس قم به عوامل و اسباب عاقبت بخیری اشاره و بیان کرد: عاقبت بخیر شدن دغدغه همه ائمه(ع)، انبیاء و اولیاء بوده است.

عاقبت بخیری مهمترین دغدغه معصومین(ع) و انبیاء

وی با تاکید بر اینکه همه معصومین(ع) نیز دغدغه عاقبت بخیری را داشتند، اظهار کرد: بنابراین همه این دغدغه را داشتند که پایان کارشان نیک باشد و با ایمان از دنیا بروند. به همین جهت در روایات ائمه معصومین(ع) و توصیه آن بزرگواران به اصحاب خود فلان دعا یا ذکر را جهت عاقبت بخیر شدن بیان می داشتند.

دعای 11 صحفیه سجادیه جهت عاقبت بخیری

این استاد حوزوی با اشاره به اهمیت عاقبت بخیری نزد معصومین(ع) گفت: همه امامان معصوم(ع) به مسئله عاقبت بخیری اهمیت می دادند تا جایی که امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه یک دعا را برای عاقبت بخیری مطرح فرمودند و دعای 11 صحیفه برای عاقبت بخیری بیان شده است.

ذکری از امام کاظم(ع) جهت عاقبت بخیر شدن

وی به حدیثی از امام کاظم(ع) در این زمینه اشاره و بیان کرد: همچنین امام کاظم(ع) به یکی از اصحاب خود به نام یونس بن عبدالرحمان جهت عاقبت بخیر شدن توصیه می فرمایند که زیاد بگو: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ التَّقْصِیرِ»یعنی خدایا دین من عاریه ای نباشد که آخر کار آن را از من بگیرند. یعنی دین من دینی نباشد که در پایان آن را از من بگیرند.

این استاد حوزوی به مهم بودن مسئله عاقبت بخیری و سو عاقبت گفت: بنابراین مسئله حسن عاقبت و سوء عاقبت از مسائل مهمی است که مورد تاکید قرار گرفته است و برای عاقبت بخیر شدن راه هایی بیان شده است.

راه های عاقبت بخیر شدن / تقوا یکی از این راه ها

حجت الاسلام رفیعی تقوا را اولین راه عاقبت بخیری دانست و بیان کرد: یکی از راه های عاقبت بخیر شدن تقوا است که قرآن در آیه 83 سوره قصص اشاره به حسن عاقبت نموده ومی فرماید: « تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ »، (آخرت را برای آنان که در زمین اراده علوّ و فساد و سرکشی ندارند مخصوص می‌گردانیم و حسن عاقبت خاص پرهیزکاران است.)؛ البته برای تقوا هم همین تعبیر آمده است.

سه راه عاقبت بخیری از نظر امام صادق(ع)

این استاد حوزوی به توصیه امام صادق(ع) برای عاقبت بخیر شدن اشاره و بیان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی سه راه عاقبت بخیر شدن را بیان نمودند و فرموند که اگر می خواهید عمل شما به خیر ختم شود سه کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: امام در توضیح این سه راه فرمودند که اول اینکه نعمت های خدا را در راه معصیت مصرف نکنید. دوم اینکه به حلم خدا مغرور نشوید و سوم اینکه هر کس ما اهل بیت(ع) را یاد می کند شما او را احترام کنید.

لزوم بکار گیری عقل و خرد / بهشت پایان کار عاقل

حجت الاسلام رفیعی در ادامه با بیان بکار گیری عقل و خرد گفت: در هر کاری انسان باید از خردش استفاده کند و احساسی عمل نکند بلکه شعور و درک خود را بکار بگیرد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در این زمینه بیان کرد: در این باره امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید: « مَن كانَ عاقِلاً خُتِمَ لَهُ بالجَنّةِ»، یعنی هر کس عاقل باشد عاقبت او بهشت است.

عاقل ترین مردم چه کسی است؟

این استاد حوزوی با طرح این سوال که عاقل ترین مردم چه کسی است، گفت: عاقلترین مردم کسی است که بیشتر به پایان کار می اندیشد نه اینکه به اول کار یا وسط کار بلکه آخر اندیش است خوب عمر سعد اگر به آخر  کار و عاقبت کارش فکر می کرد اینجور نمی شد یا هینطور شمر.

وی به حدیثی از امیرالمومنین(ع) در این زمینه اشاره و بیان کرد: امیرالمومنین(ع) در این باره می فرماید: « اَعْقَلُ النّاسِ اَنْظَرُهُمْ فِى الْعَواقِبِ »، (شرح غررالحكم ، ج 2، ص 484)؛ پس عاقل کسی است که عاقبت کار را بیندیشد.

بیان امام خمینی(ره) مبنی بر دلی آرام و قلبی مطمئن ...

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه نشانه عقل درست به وظیفه عمل کردن است، گفت: همین الان کسانی که ظلم می کنند اگر کسی عاقبت را بسنجد اصلا هیچ نگران نیست.

وی ادامه داد: امام راحل فرمودند: « با دلی آرام و قلبی مطمئن ... »؛ این حرف خیلی جرات می خواهد، این حرف نشان می دهد که برخواسته از یک ایمان محکم است که من آرام از دنیا می روم، چون به وظیفه عمل کردم و مطمئن هستم و می گویم با دلی آرام می روم و این نشانه عقل است.

تاکید روایات بر عقل و بیشترین ضربه اسلام از جهل

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به تاکید روایات به عقلانیت گفت: خیلی در روایات روی عقل  تاکید شده است و در مقابل بیشترین ضربه در طول تاریخ اسلام از جهل و کارهای غیر عقلایی خورده ایم. حتی در عزاداری امام حسین(ع)، در دفاع اهل بیت(ع)، در برخوردهای اجتماعی و کلا دیگر امور بیشتر ضربه را در کارهای غیر عقلانی خورده ایم.

وی ادامه داد: گاهی آمده ایم دفاع کنیم برعکس ضربه زده ایم، یا آمده ایم عزاداری کنیم بیشتر وهن ایجاد کردیم، آماده ایم تعریف کنیم غلو کرده ایم و چیزی گفتیم که حتی امام هم راضی نیست. بنابراین این عقلانیت خیلی مهم است

بحث عقل اولین مبحث کتب روایی

این استاد حوزوی با تاکید اینکه کتب روایی نیز اولین مبحث شروع آن بحث عقل است، اظهار کرد: در روایات داریم که عقل به عنوان برترین موجود خلقت است، از این رو می بینیم در کتاب های حدیثی را اگر مشاهده کنید می بینید اولین بحث عقل و جهل است، حتی در کافی شریف مرحوم کلینی اولین کتابش عقل و جهل است. این نشان از اهمیت عقل است.

تاکید قرآن به انجام کارهای عقلانی

وی با اشاره به دستور قرآن به انجام کارهای عاقلانه گفت: لذا قرآن کریم مرتب می فرماید افلا یعقلون افلا تعقلون، و عقل هم که می گوییم منظور کاربرد و به کار انداختن عقل است، و کلمه عقل اصلا در قرآن نیامده است اما فعل آن آمده مثلا یعقلون، تعقلون. که بکار بیندازید و بکار ببرید.

اهل استخاره نباشید

حجت الاسلام رفیعی در ادامه با بیان اینکه عقلگرا باشید و برای هر کاری استخاره نگیرید، گفت: خیلی اهل استخاره نباشید و بیشتر سعی کنید اهل خرد و اندیشه باشید؛ یک وقت انسان گیر می کند و بین 50 – 50 قرار دارد آنجا استخاره گرفتن یک بحث دیگری است و اشکال ندارد اما در هر کاری به طور طبیعی اگر بخواهید استخاره بگیرید درست نیست. خیلی از روایات ما تاکید بر عقلانیت است و حتی دین ما نیز بر محورهای عقلانی است.

منبع:ابنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.