حجت الاسلام صراف: جنبه سیاسی اهل بیت(ع) مقدم بر جنبه عبودی آنها بوده است

کد خبر: 87219
تمام تحلیل گران تاریخی به یک نتیجه رسیده اند که " علت ایجاد اسلام پیامبر صلوة الله علیه بود اما علت بقای آن امام حسین علیه السلام بود".
وارث

مراسم  شهادت امام حسن علیه السلام و حضرت رقیه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام صراف و مداحی حاج  سید مجید بنی فاطمه و حاج احد قدمی  در هیئت ریحانة الحسین سلام الله علیها ، برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام صراف را می خوانید: 

خطبه امام سجاد(ع) علت متزلزل شدن پایه های ستون حکومت بنی امیه

یکی از مهم ترین آثار و ماندگارترین اثری که در طول تاریخ به جهت هدفمندی قیام امام حسین علیه السلام، در رسیدن به آن هدفی که امام دنبال میفرمودند و به سر منزل مقصود رسید، خطبه امام سجاد علیه السلام در روز جمعه در مسجد جامع اموی بود. این خطبه آنقدر مهم و اثر گذاربود که می شود ادعا کرد این خطبه باعث متزلزل شدن پایه های ستون حکومت بنی امیه شد. و ازطرفی چون مردم شام با این خطبه متوجه موضوعاتی شدند، حکومت بنی امیه سیر نزولی پیداکرد و رو به سقوط رفت. به همین خاطر این خطبه از این باب، خطبه بسیار مهمی است. خطبه امام سجادعلیه السلام به دلیل این که بسیار حاشیه دارد فرصت زیادی برای بیان آن لازم است به همین منظور کسانی که تمایل به خواندن این خطبه دارند، می توانند به کتب تاریخی که مربوط به وقایع شام درسال 61 هجری می شود رجوع کنند. برای مطالعه کتب تاریخی که درمقام بیان سیر اهل بیت علیهم السلام هستند نباید بهانه عدم وجود کتاب را داشت. زیرا درعصر حاضر اکثر کتب در موبایل های همراه وجود دارد.

زمانی مرحوم شیخ عبدالحسین امینی رحمه الله علیه، برای نوشتن کتاب الغدیر، آرزوی داشتن برخی از کتب را داشتند.روزی به منزل یک عالم سنی مذهب مراجعه کردند و ازآن عالم خواستند که کتاب فضائل امیرالمومنین علیه السلام را که نوشته احمدحنبل است به او بدهد. عالم سنی به شیخ جواب رد داد. مرحوم امینی خطاب به عالم فرمودند: "منزلم را می فروشم و هزینه آن را به شما می دهم تا آن کتاب را به من بدهید و من مطلب مورد نظر را از آن بنویسم". مجددا عالم سنی گفت: اگر تمام خانه های نجف را بفروشید و هزینه های آنها را به من دهید، من این کتاب را به شما نمی دهم. زیرا می خواهید فضائل امیرالمومنین  را نشر دهید و من با این کار مخالف هستم. این حرف باعث شد شیخ رنجیده خاطر شده و به سمت حرم حضرت علی علیه السلام روانه شود.

 با دلی شکسته به حضرت عرض کرد: " یا امیرالمومنین من سالیان سال نوکر شما بوده ام و می خواهم با نوشتن این کتاب نام مبارک شما را در دنیا زبانزد کنم. کاری برای این نوکر درگاهتان انجام دهید". در راه برگشت به منزل که در یک محله قدیمی در نجف بود، پیرمرد دست فروشی را می بینند. زمانی که از کنار دست فروش رد شدند، خطاب به شیخ گفت: شیخ عبدالحسین چند جلد کتاب دارم که به کار شما می آید! ابتدا شیخ امتناع می کنند اما زمانی که اولین کتاب را باز می کنند، می بینند همان کتابی است که برای داشتنش به منزل عالم سنی رفته بودند! کتاب را برداشتند و مجدد روانه حرم امام علی علیه السلام شدند و بابت این فضل حضرت، سپاسگزاری کردند.

هیات هایی بدون نام و یاد شهدا !!

درعصر حاضر، برای دسترسی به معارف اهل بیت علیهم السلام هیچ مانعی وجود ندارد. زیرا تمام موانع توسط خون بابرکت شهدا هموار شده است. امروزه بعضی از افراد هستند که می خواهند درهیئات مذهبی نامی از شهدا برده نشود و هیات سکولار را رواج دهند. یعنی هیات هایی بدون نام و یادشهدا ! تلاش می کنند که مراسمات مربوط به سیدالشهدا سیاسی جلوه داده نشود در حالی که حرکت امام حسین علیه السلام، خود نیز یک حرکت سیاسی بوده است. درغیر این صورت چرا امام می بایست پرچم قیام می افراشتند و راهی کربلا می شدند؟ اگر حرکت های سیاسی ائمه نبود ما نیز اکنون هیچ اطلاعاتی در مورد ظلم هایی که به اهل بیت علیهم السلام می شده است را به دست نمی آوردیم.

ما در زیارت جامعه کبیره میخوانیم " وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ ". این عبارت بیان کننده این است که جنبه سیاسی اهل بیت مقدم بر جنبه عبودی آنها بوده است. یک نکته را باید متذکرشویم که ائمه از سیاست برای منافع خود استفاده نمی کردند؛ برخلاف برخی از سیاستمداران امروزی.

امام حسین (ع) علت بقای اسلام

امام حسین علیه السلام پرچم قیام را به منظور جابجایی حکومت برنیافراشتند که یزید ازحکومت برود و خود امام حکومت را به دست گیرند. امام با علم به شهادت قیام کردند تا هدفشان که حفظ ارزش های دینی بود پابرجا نگه داشته شود و اسلام نبوی و علوی را مجددا احیا کنند. تمام تحلیل گران تاریخی به یک نتیجه رسیده اند که " علت ایجاد اسلام پیامبر صلوة الله علیه بود اما علت بقای آن امام حسین علیه السلام بود". مرحوم سیدعبدالهادی شیرازی قبل از نماز میفرمودند: " صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله" . ازایشان در این مورد پرسیدند که آیا این سلام شما درجایی از کتب فقهی آمده است؟ فرمودند: " خیر. این سلام را از باب شکرگذاری می گویم. زیرا داشتن این نماز را مدیون امام حسین علیه السلام هستیم".  پس کسانی که نماز را سبک می شمارند نشان می دهند که قیام امام برای آنها مهم نبوده است. ولی کسی که صدای اذان را می شنود و برای اقامه نماز آماده می شود می داند که امام حسین علیه السلام در این راه به شهادت رسیده اند و باید قدردان این موضوع باشد. علامه طباطبایی فرمودند: " اگر کسی در روز به چه کنم چه کنم افتد باید به نماز صبحش رجوع کند. وای به حال کسی که نمازصبحش قضا شود" . ازاین رو هراتفاقی که برای رسیدن به کمال انسانی برای هر فردی پیش می آید، فقط و فقط تحت خیمه سیدالشهدا علیه السلام است وبس!

کربلا به رفتن نیست به شدن است

زیارت اربعین را با فکر به خود شروع کنید. صرفا زیارت حرم نباشد. راه نجف تا کربلا را با فکر پیش ببرید. شهید آوینی در " کتاب فتح خون" آورده است که " کربلا به رفتن نیست به شدن است که اگر کربلا به رفتن بود شمر هم کربلایی است ". سرزمین کربلا ظرفیتی دارد که یک نفر را به درجه اعلی می رساند و دیگری را به پست ترین درجه! همچون شمر که درکربلا شمرشد نه در صفین.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.