حجت الاسلام دانشمند: زیارت نامه ها راهی ست برای عاقبت بخیری ما
مراسم عزاداری ایام شهادت امام حسن عسکری علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام دانشمند در حسینیه دلریش برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام دانشمند را می خوانید:
چهارده معصوم علیهم السلام معلمانی هستند که خود را دراین عالم اثبات کرده اند.
هرکسی که می خواهد با ولی خدا ارتباط برقرار کنیدباید ابتدا تکلیف خودش را مشخص کند. زیرا تکلیف ولی خدا معلوم است. امایک سوال مطرح می شود که چرا ما آنگونه که باید با ولی خدا رابطه دوستانه داشته باشیم، نداریم؟ پاسخ این سوال این است که ماتکلیف خود را نمی دانیم. اگر شما ولی خدا را طبق احادیث و روایات پدر می دانید، باید خود را نیز برای چنین پدری فرزندی صالح وسالم قرار دهید. پدر هیچوقت از فرزند خود توقع مالی ندارد. بلکه عمده توقعات پدر از فرزند این است که آبروی خود و والدینش را حفظ کند. و مایه افتخار و سربلندی آنها شود. حال این فرزند سالم و صالح در قبال پدر خود چه وظایفی دارد؟ اگر حجت خدا معلم است، همانطور که رسول گرامی نیز فرمودند؛ از شاگرد خود انتظاراتی دارد. زیرا این معلم که یک معلم نمونه ای ست، شاگردانش نیز باید نمونه باشند. از این شاگردان نمونه می توان به ابوذر غفاری، مفضل بن عمر، سلمان و... نیز اشاره کرد. سخنی از امام صادق علیه السلام در مورد جایگاه مفضل بن عمر که شاگرد چهار امام معصوم بوده است، وجود دارد که فرمودند: " من بعد از پدرم امام باقر علیه السلام ایشان را پدر خود می دانم. جایگاه ایشان جایگاه پدر برای من می باشد ". و این چنین سخنی درمورد هیچ اصحابی از هیچ امامی نقل نشده است. به همین دلیل است که می گوییم اگر حجت خدا را معلم یا رفیق خود می دانیم باید به فرموده های آنان نیز عمل کنیم. امامان معصوم علیهم السلام رفیقانی هستند که دراین دنیا همتایی ندارند.
یکی از مهم ترین دورانی که اسلام به خطر افتاد دوران امام حسن عسکری علیه السلام است.
در فرازهایی از زیارت امام حسن عسکری علیه السلام آمده است که " السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ " " السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ " "السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ ". اگر دنبال تقوا و ایمان و شادی قلب هستید به امام معصوم مراجعه کنید. تمام علم رسول اکرم در سینه امام معصوم است. اهل بیت علیهم السلام دوای درد ما هستند.
فراز " وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ " اشاره به یک اتفاق بسیار مهم دارد. ما دوجریان مهم با مسیحیان داریم. 1- جریان مباهله که رسول اکرم صلی الله علیه وآله با نصرانی ها بودند. 2- در زمان امام حسن عسکری علیه السلام که اسلام به شدت در خطر بود. گفته می شود خشکسالی بزرگی در سامرا به وجود آمد. بزرگان سامرا تصمیم به انجام کارهایی کردند من جمله تصمیم گرفتند که نماز طلب باران بخوانند. سه روز انجام دادند ولی نتیجه ای نداشت. عده ای از مسیحیان گفتند که اجازه دهید ما به درگاه خدا دعا کنیم. اسقف آنها شروع به دعا کرد. ناگهان باران شروع به باریدن کرد. این کار باعث شد بین مسلمانان و آنها نزاعی به وجود آید. و برخی از جوانان به مسیحیت گرویدند. روز دوم نیز اینگونه شد. اما برای روز سوم مسیحیان یک شرط کردند که اگر در روز سوم مجدد بادعای ما باران آمد باید تمام مساجد تبدیل به کلیسا شوند و شماهانیز مسیحی شوید. این خبر به گوش متوکل عباسی ملعون رسید. چون حکومتش را درمعرض خطر دید، دستور داد امام حسن عسکری علیه السلام را احضار کنند. چاره کار را از حضرت پرسیدند. ایشان فرمودند: دومامور را به نزد آن اسقفی که دعا می کند بفرستید تا آن مهره کوچکی که در دست راست او قرار دارد بگیرند و به اینجا بیاورند. آن دو مامور رفتندو به اجبار دست مشت کرده او را باز کردند و آن استخوان کوچک را از میان انگشتانش در آوردند و در یک پارچه ای قرار دادند. و آن را به نزد امام بردند. حضرت به اسقف مسیحی فرمودند: حال دعاکنید. اما آنها نتوانستند و رفتند. علت را از حضرت پرسیدند. ایشان فرمودند: " این مسیحیان روزی قبر یک پیامبر را نبش قبر کردند و یک تکه از استخوانش را دزدیدند. آسمان زمانی که تکه ای از بدن مبارک پیامبر را ببیند دست از بخل برداشته و حیا میکند و شروع به باریدن میکند. آنها اینگونه دعا می کردند و باران می بارید". به همین دلیل این جریان نیز مانند جریان روز مباهله در تاریخ اسلام ثبت شد و ماندگار شد.
* زیارت نامه ها راهی ست برای عاقبت بخیری ما
درهمه زیارت نامه ها ازجمله در زیارت نامه امام حسن عسکری علیه السلام اگر دقت بسیار شود مشاهده می کنیم که این راه کاملا برای ما روشن است. شش راه در یک فرازی از زیارت حضرت آمده است که میفرماید: " أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ " 1- اقامه کردن نماز. اقامه کردن غیراز خواندن نماز است. فقط در یک جایی از قرآنخواندن نماز آمده وگرنه در تمام آیات قران کریم دستور به اقامه نماز داده شده است.
2- پرداخت زکات که باعث تطهیر مال می شود.
مستحب است به کسی که مالش را تطهیر می کند به او شادباش بگوییم. در قرآن هرجایی که صحبت از نماز شده، زکات نیز آمده است.
3و 4- امربه معروف و نهی ازمنکر.
امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما تعطیل شده است. چرا این کار را از خانواده خود شروع نمیکنیم؟ چرا همسر و فرزندانمان را به خواندن نماز دعوت نمیکنیم؟ چرا این امر کمرنگ شده است؟ در تمامی زیارات این عبارات آمده است. اهل بیت علیهم السلام به ما دستور داده اند که از فرد درحال غرق شدن دستگیری کنیم. واین کار جز با امر به معروف و نهی ازمنکر تحقق نمی یابد.
4- هدایت کردن مردم به موعظه و حکمت
چرا خدا را تبلیغ نمی کنیم؟ چرا وجود خدا در زندگی مردم انقدر کمرنگ شده است؟ تاالان چند نفر را به راه خدا دعوت کرده ایم
6- خالصانه خدارا عبادت کردن
این شش راه همان راه هایی ست حضرت آنها را انجام داده و ما دراین فراز به آنها شهادت می دهیم.
افزودن دیدگاه جدید