حضرت زینب(س) معصوم نبودند اما الگوی بزرگان و عرفا بودند

کد خبر: 89037
استاد حوزه علمیه گفت: حضرت زینب(س) معصوم نبودند اما الگوی بزرگان و عرفا بودند کما اینکه در قرآن کسانی همچون حضرت آسیه(س) و حضرت مریم(س) معصوم نبودند اما خداوند آنها را به عنوان الگو معرفی می‌کند.
وارث

  حجت الاسلام «سیدجواد بهشتی» در مسجد جامع غدیر درباره حضرت زینب(س) به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند که شخصیت‌های بزرگ الهی نظیر حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و هر شخص دیگری را فراموش نکنید و همواره از آنان یاد کنید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از شخصیت‌های بزرگ تاریخ اسلام حضرت زینب کبری(س) بودند، عنوان کرد: حضرت زینب(س) نخستین دختر امیرمومنان امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بودند که در خانه‌ای نورانی به دنیا آمدند.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند برای ولادت هر نوزادی شادمانی کنید، اظهار کرد: هنگام ولادت حضرت زینب(س) و حضرت امام حسین(ع) پیامبر(ص) اشک ریختند چراکه می‌دانستند این دو متحمل مصایب زیادی خواهند شد.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از پیامبر(ص) درباره حضرت زینب(س) ابراز کرد: ایشان فرمودند حضرت زینب(س) شبیه همسرم حضرت خدیجه(س) است، در واقع حضرت خدیجه(س) هستی، دارائی و سلامتی خود را برای تاسیس اسلام فدا کردند و حضرت زینب(س) در ادامه و استمرار اسلام نقش بسیار مهمی داشتند.

وی درباره هوش و زکاوت حضرت زینب(س) بیان کرد: از حضرت زهرا(س) یک خطبه به جا مانده که با نهج‌البلاغه برابری می‌کند، حضرت زینب(س) در 5 سالگی یک بار آن را شنیدند و حفظ کردند، در واقع ناقل خطبه حضرت زهرا(س) حضرت زینب(س) بودند. او در کودکی به مردم درس اخلاق می‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: کسانی که بر مصایب حضرت زینب(س) گریه کنند ثوابی چون گریه بر مصایب امام حسین(ع) نصیب آنها می‌شود، حضرت زینب(س) معصوم نبودند اما الگوی انسان‌های بزرگ بودند کما اینکه در قرآن کسانی همچون حضرت آسیه(س) و حضرت مریم(س) معصوم نبودند اما خداوند آنها را به عنوان الگو معرفی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زینب(س) الگوی پاکدامنی، عفت، استقامت، حراست از امام و اسلام بودند، اظهار کرد: کنیه حضرت زینب(س) ام‌المصایب و افتخاری برای او است زیرا او بر امواج بلا سوار می‌شد تا به اهداف عالیه برسد، حضرت مصیبت را بد نمی‌دانستند، خداوند در بسیاری جاها فرموده است که ما مصیبت را می‌فرستیم تا شما رشد و پیشرفت داشته باشید؛ بنابراین از مصیبت‌ها فرار نکنید.

وی با بیان اینکه کلمه زینب نام درختی نیکومنظر در بهشت است، تصریح کرد: حضرت زینب(س) افتخار پدر خود امیرمومنان امام علی(ع) بودند، ایشان در کوفه به زنان درس تفسیر می‌دادند، بانوان قرآنی ما هم با الگوگیری از حضرت برای زنان تفسیر قرآن بگویند.

حجت الاسلام والمسلمین بهشتی با بیان اینکه حضرت زینب(س) چنان مقام دارند که روز عاشورا امام حسین(ع) خطاب به ایشان التماس دعا دارند، گفت: حضرت زینب(س) روز 11 محرم با آن همه مصیبت و رنج که متحمل شدند نماز شب خود را ترک نکردند، تاریخ نظیر حضرت زینب(س) را کم به خود دیده است اداره اسراء با گرسنگی، تشنگی و آن همه رنج بسیار سخت بود که حضرت زینب(س) بر عهده گرفت.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) پس از عاشورا در کاخ یزید خطبه‌ای خواند که حتی تا خانه یزید نفوذ کرده و همسرش او را طوری سرزنش کرد که یزید مجبور شد بگوید من مقصر نیستم و تقصیر را بر عهده ابن زیاد بگذارد؛ این خطبه چنان مفاهیم عظیمی دارد که در دانشگاه‌های کشورهای اسلامی تدریس می‌شود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.