حجت الاسلام عالی: رفتارهای ناشایست عامل حجاب میان انسان با عالم ملکوت می شود

کد خبر: 89759
استاد حوزه علمیه گفت: انسان بدخلق نمی تواند حقایق الهی را درک کند، پیامبر اسلام بسیار خوش خلق بودند اگر کسی بتواند تنها این صفت را در خود تقویت کند می تواند به پیامبراکرم وصل شود.
وارث

 حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی»چهارشنبه شب در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد جامع الهادی(ع) برگزار شد، گفت: انسان عبادات بسیاری می تواند در کانون خانواده انجام دهد.

استاد حوزه علمیه، افزود: طبق صریح روایات؛ زمانی که اعضای یک خانواده در کنار یک سفره می نشینند و غذا می خورند خداوند به خاطر این اجتماع که زمینه تقویت و پیوند عاطفی اعضای خانواده با یکدیگر می شود ثواب عنایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خانواده بهترین مکان برای تقویت پیوندها است، اظهار کرد: اعضای خانواده باید نسبت به یکدیگر گذشت و رافت داشته باشند تا به کمال الهی و معنوی دست یابند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه در خانواده باید اخلاقی رفتار کرد نه حقوقی، گفت: خانواده مانند شرکت و اداره نیست که انسان حقوقی زندگی کند، اخلاق باید محور رفتار اعضای خانواده با یکدیگر باشد و اهل گذشت باشند.

وی ادامه داد: کسانی اهل گذشت هستند که منیت و تکبر نداشته باشند، گاهی می طلبد انسان به خاطر مصلحت بالاتر از خواسته خود کوتاه بیاید برای همین توصیه شده اعضای یک خانواده نسبت به یکدیگر و برای رسیدن به مصلحت بالاتر اهل گذشت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید براینکه انسان نباید اهل رنجاندن و رنجیدن باشد، ابراز داشت: انسانی که منیت ندارد سریع در واکنش به رفتار دیگران رنجیده خاطر نمی شود چون می داند تنها من خداوند متعال است؛ انسان خودبین نمی تواند دریا صفت باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان نباید کسی را پست ببیند در این صورت است که از صفت تکبر دور می شود و رفتاری از خود نشان نمی دهد که باعث رنجاندن دیگران شود.

وی با استناد به کلام پیامبراکرم گفت: حضرت می فرمایند: اگر یک عالم دین هنگام ورود به جمعی انتظار داشته باشد که دیگران برای او جای باز کنند اگر چنین باشد این فرد باید خود را برای دوزخ آماده کند؛ البته مردم نیز باید براساس روایات وارده احترام علمای دین را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی یکی از دلایل افزایش آمار طلاق را بداخلاقی و تند خویی دانست و ابراز داشت: خداوند از انسان های تند خو و بد اخلاق بیزار است. انسان با تند خویی سرمایه های اخروی خود را از دست می دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه رفتارهای ناشایست باعث حجاب انسان با عالم ملکوت می شود، عنون کرد: انسان بدخلق نمی تواند حقایق الهی را درک کند، پیامبر اسلام بسیار خوش خلق بودند اگر کسی بتواند تنها این صفت را در خود تقویت کند می تواند به پیامبراکرم وصل شود.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام بسیار اهل نظافت بودند، خاطرنشان کرد: پیامبراکرم بسیار اهل عطر زدن، مسواک زدن، لباس تمیز بوشیدن و شانه کشیدن به موها بودند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.