آیین رونمایی از ۴ اثر قرآنی برگزار می‌شود

کد خبر: 89959
آیین رونمایی از ۴ اثر تولید شده توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم در روز سی ام بهمن ماه برگزار می شود.
وارث

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم و شورای عالی قرآن، آیین رونمایی از ۴ اثر تولید شده توسط این دو مجموعه قرآنی در روز سی ام بهمن ماه رأس ساعت ۱۵، به نشانی: تهران- بزرگراه رسالت – روبروی مصلای امام خمینی (ره) – مجتمع امام خمینی (ره) – ضلع جنوبی مجتمع- سالن امام علی (ع) برگزار می شود.

اثر اول: رونمایی از قرآن کریم به قلم استاد مرتضی رهنما

دارالکتابه‌‏ی مرکز طبع و نشر قرآن کریم، مفتخر است تا مقارن با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی یکی دیگر از ثمرات این شجره‏ی طیّبه را خاضعانه به آستان مقدّس قرآن کریم و به پیشگاه بلند کلام بلیغ وحی، پیشکش نماید.

این مصحف مطهّر به قلم استاد «مرتضی رهنما» از اساتید ممتاز عرصه‏ی هنر تلاوت کلام الهی است که این بار نقش نورانی آیات را به قلم عشق بر صفحه‏ی دل رقم زده تا رایحه‏ی روح‏زای دو هنر «قرائت» و «کتابت»، مشام جان مشتاقان کلام الهی را توأمان معطّر سازد. برخی ویژگی‏های ممتاز این مصحف از نظر هنر کتابت کلام‏الله را می‏توان این گونه برشمرد:
- توجه به اصول هنری کتابت در خط نسخ، در عین رعایت خوانایی کلمات و احتراز از ترکیبات پیچیده‏ی متداول در هنر خوشنویسی، که خود نشان از چیره دستی کاتب محترم دارد.
- به کارگیری علایم و حرکات مربوط به هر حرف در جای خود، که نه تنها از یکدستی و هماهنگی سطور و صفحات نکاسته، بلکه علاوه بر چشم‏نوازی صفحات مصحف، آسانیِ قرائت را نیز فراهم آورده است.
- استفاده از شیوه‏ی کم علامت رایج در مصحف‏های مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز رعایت قواعد رسم‏المصحف که سبب مقبولیّت مصحف در جهان اسلام خواهد بود.
- ترجمه‏ی استفاده شده در این مصحف شریف، حاصل تلاش گروهی محقّقان این مرکز است؛ ترجمه‏ای روان و در عین حال دقیق از منظر انتقال مفاهیم آیات. این ترجمه پس از انجام ویرایش‏های علمی و ادبی و بررسی‌های مکرر به عموم علاقمندان تقدیم شده است.

اثر دوم: سامانه جامع رسم
«سامانه جامع رسم المصحف» که برای نخستین بار در جهان اسلام به همت مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران طراحی و راه اندازی شده، در صدد است تا اطلاعات مبنایی و کاملی را در حوزه رسم المصحف (ویا شیوه خاص نگارش کلمات قرآن کریم) در اختیار پژوهشگران این عرصه قرار دهد.
«سامانه جامع رسم المصحف» با هدف یاری رساندن به پژوهشگران علاقه مند به این حوزه در سراسر جهان با قابلیت های زیر راه اندازی شده است:
۱- ارائه اطلاعات علمی- پژوهشی در حوزه رسم المصحف در قالب سامانه تحت وب به صورت رایگان برای تمام پژوهشگران در سطح جهان
۲- دسترسی به لیست کلمات قرآن کریم به همراه بیان شیوه نگارش آن‌ها بر اساس اقوال معتبر در کتب و منابع علم رسم المصحف با امکان مقایسه با مصاحف مشهور
۳- امکان جستجوی کلمات قرآن کریم و مقایسه رسم آن‌ها در بیش از ۲۵ مصحف از مصاحف رایج در جهان اسلام
۴- دسترسی به منابع اطلاعاتی دیجیتال در حوزه رسم المصحف به صورت کتاب و مقاله
۵- امکان مشاهده مصاحف مشهور جهان اسلام از جمله مصحف جمهوری اسلامی ایران، امیری، مصاحف رایج در شبه قاره هند، لیبی، ترکیه و غیره.

اثر سوم: تهیه و تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت تحقیق، ترتیل، دعا، تواشیح و اذان

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به همت شورای عالی قرآن، گلچینی از تلاوت‌ها و نغمه های دینی فاخر از استادان و قاریان برجسته ایرانی آماده شده است که در روز سی ام بهمن ماه رونمایی خواهد شد.

اثر چهارم: تهیه و تولید قلم رایانه ای «مصحف»

قلم رایانه ای «مصحف» را میتوان اولین قلم رایانه ای جهت تایپ کلمات و عبارات قرآن کریم و سایر متون دینی در کشور دانست، طرح این پروژه که در دهه هفتاد آغاز گردید پس از گذراندن سالیان، با تلاش کارشناسان این حوزه، اینک به نصاب درخور توجهی در مسائل مربوط به خط و امور رایانه ای رسیده است.
اینک به میمنت و فرخندگی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز طبع و نشر قرآن با افتخار این فونت قرآنی را در اختیار عموم علاقمندان قرار می دهد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.