بهترین هدیه روز پدر برای امام عصر(عج)

کد خبر: 90705
حجت الاسلام موسوی هشترودی با شرح حدیث «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»، گفت: امروز هم وجود مقدس امام عصر(عج) پدر بشریت هستند و بهترین هدیه برای ایشان در روز پدر دوری از گناه و اهتمام به خیرات و نیکی ها است.
وارث

حجت الاسلام والمسلمین «سیدطه موسوی هشترودی»  در تشریح حدیث نبوی «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة؛  من و علی -ع- دو پدر این امت هستیم» (بحارالأنوار 16 95 باب 6) اظهار کرد: مشابه این روایت که بر پدری امت توسط حضرت امیر(ع) و رسول خدا(ص) اشاره دارد، متعدد بیان شده و شاید یکی از مهمترین معانی این پدری آن است که پدر راهبر اصلی خانواده شناخته می شود و این تعبیر برای همه امت ها و اقشار شناخته شده است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: لذا این تعبیر نبوی نشان می دهد که مسئولیت رفتار جامعه بر عهده رسول خدا(ص) و امیرمومنان(ع) است. دوم آنکه بحث خلافت و جانشینی امیرالمومنین(ع) نیز از این روایت به دست می آید، یعنی همانطور که رسول خدا(ص) پدر امت و اولی بر مومنان هستند امام علی(ع) نیز چنین شان و جایگاهی دارند.

حجت الاسلام موسوی هشترودی اضافه کرد: چنان که حضرت زهرا(س) فرمودند: پدر و مادر این امت پیامبر(ص) و علی ابن ابیطالب(ع) هستند، آنها که از این دو پیروی کنند از انحرافات دنیوی و عذاب آخرت نجات می یابند. این یعنی نقش اُبوت و پدری پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) چنان است که هم در زندگی دنیایی مردم را به سعادت رهنمون می شوند و هم در آخرت آنها را اهل بهشت می کنند.

وی با بیان اینکه این جایگاه پدری امت برای دیگر ائمه علیهم السلام بعد از حضرت امیر(ع) نیز وجود داشته و امروز برای امام زمان(عج) نیز صادق است، گفت: امروز و در عصر غیبت امام عصر(عج)، وجود مقدس حضرت صاحب زمان(عج) نه فقط پدر امت اسلام بلکه همه بشریت هستند، این جنبه پدری هم در دفاع از حیثیت مادی و معنوی و هم کسب روزی مادی و معنوی مردم است.

این استاد حوزه تاکید کرد: چنان که در پرتوی حمایت پدرانه امام عصر(عج) بلایا از ما بدون انکه بدانیم دفع می شود و رزق و روزی ما افزایش می یابد.

وی درباره وظایف امت در مقابل امام زمان(عج) به عنوان پدر معنوی خویش، بیان کرد: نه فقط در آموزه های اسلامی بلکه در دیگر ادیان و مکاتب فرزند در مقابل پدر وظایف و مسئولیت هایی دارد که عمده ترین آنها معرفت به مقام و شان پدر و نیز حفظ حرمت و دفاع از مقام وی از روی غیرت و تعصب است؛ به عبارت دیگر، فرزند موظف است هاله ای از تقدس را برای پدر قائل باشد و این ناشی از مقامی است که قرآن برای پدر تصریح کرده است.

حجت الاسلام موسوی هشترودی تاکید کرد: همانطور که پدر و مادر واجب الاطاعه هستند باید نسبت به امام زمان(عج) نیز چنین رویکردی داشته باشیم، کسی که تمرد کند مانند فرزندی که عاق والدین می شود، عاق خواهد شد و بدبخت ترین افراد در قیامت آنهایی هستند که عاق والدین شده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از این رو، در کنار شناخت و معرفت به وجود مقدس امام زمان(عج) به عنوان پدر امت و بشریت، باید از ایشان در انجام امور عبادی و واجبات و ترک محرمات اطاعت کنیم؛ لذا بهترین هدیه به امام زمان(عج) به عنوان پدر در روز بزرگداشت مقام پدر آن است که از گناه دوری و نسبت به خیرات اهتمام کنیم. برای مثال کسی که تحصیل می کند تا به جامعه خیر برساند، از امام عصر(عج) اطاعت کرده است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.