حجت الاسلام والمسلمین عالی: 

استمرار بر گناه انسان را از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) خارج می‌کند

کد خبر: 90731
حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: کسی که گناه می‌کند عمل او از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) خارج می‌شود اگر به گناه خود ادامه دهد ذات او فاسد و هلاک می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» استاد حوزه علمیه به مناسبت ولادت حضرت امیرمومنان امام علی(ع) که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان، 13 رجب، ولادت یا شهادت ائمه معصومین(ع)، غدیر، مبعث، عاشورا و برخی موارد دیگر در دین و تاریخ شیعه به عنوان ایام‌الله مطرح است.

وی افزود: این ایام دارای نور‌ها و جلوه‌هایی از ناحیه خداوند است که استمرار دارد، چنین ایامی همچون مراسم‌های جشن یا سوگواری برای افراد عادی نیست که صرفا برای یادبود باشد بلکه در این ایام جلوه یا نوری رخ می‌دهد که خداوند در هر سال یک عنایت و رحمت خاص و متفاوت نسبت به سال پیش برای بندگان می‌فرستد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر سال 13 رجب عنایت و توجه خاصی همچون شب قدر به  این عالم می‌شود، عنوان کرد: وقتی خورشید می‌تابد سهمیه هر روز آن با روزهای دیگر تفاوت دارد، ما باید از خداوند بخواهیم رحمتی که در امشب و فردا تقسیم شده و سهمیه امسال است را دریافت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان 13 رجب تولد کسی است که جان پیامبر(ص) است، اظهار کرد: شیخ طوسی در این زمینه فرموده است که روزی شخصی از پیامبر(ص) درباره اسامی اصحاب سوال کرد پیامبر(ص) همه را غیر از امیرمومنان امام علی(ع) معرفی کردند آن شخص پرسید آیا امیرمومنان امام علی(ع) از اصحاب نیست پیامبر(ص) فرمودند ایشان جان من است.

وی درباره جایگاه امیرمومنان امام علی(ع) بنابر فرمایش پیامبر(ص)، ابراز کرد: حضرت فرمودند یا علی کسی جز من و شما خدا را نشناخت، کسی جز شما و خدا مرا نشناخت و کسی غیر از من و خدا شما را نشناخت.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایت دیگری از پیامبر(ص) درباره جایگاه و شان امیرمومنان امام علی(ع)، عنوان کرد: حضرت فرمودند یا علی اگر ترس از این نبود که مسلمانان همچون مسیحی‌ها که مسیح را خدا دانستند تو را خدا بنامند آنقدر از فضایل تو می‌گفتم که خاک زیر پای تو را بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به جمله یکی از بزرگان اهل‌ سنت درباره فضایل امیرمومنان امام علی(ع)، اظهار کرد: چه می‌توان گفت درباره کسی که عالم از فضایل ایشان پر است اما دشمنان به خاطر حسد و کینه و دوستان به خاطر تقیه و ترس فضایل ایشان را پنهان و مخفی کردند.

وی با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) مظهر و جلوه خداوند است، ابراز کرد: حتی ائمه معصومین(ع) که نور آنها با امیرمومنان امام علی(ع) یکی بود نسبت به ایشان حریم نگه می‌داشتند، امام صادق(ع) فرمودند: «امیرمومنان» اسم اختصاصی جدمان امیرمومنان امام علی(ع) و قبل و پس از ایشان کسی این اسم را بر خود نگذاشت مگر اینکه کافر است، حتی اگر کسی بخواهد به حضرت مهدی(عج) سلام بدهد باید به او بقیةالله بگوید.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایت دیگری پیامبر(ص)، بیان کرد: خداوند در معراج به پیامبر(ص) فرموده است که  امام علی(ع) را به عنوان امیرمومنان به مردم معرفی کن لقب امیرمومنان مختص امام علی(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: پیامبر(ص) فرمودند در 120 بار معراج من بیشترین توصیه خدا بر مردم توجه به ولایت امیرمومنان امام علی(ع) بوده است، مهم است که امیرمومنان امام علی(ع) امیر ما باشد در زندگی ما حضور داشته باشد، به مقداری که امیرمومنان امام علی(ع) وارد زندگی ما شود شیعه و اهل ولایت ایشان هستیم.

وی گفت: علت بسته شدن زبان برخی هنگام شب اول قبر درباره توحید، نبوت و امامت این است که آنها را نشناخته و زندگی خود را با آنها تنظیم نکرده است، کسی که در دنیا با خدا، پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و قرآن بیگانه باشد در آخرت نمی‌تواند پاسخگو باشد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تحت ولایت امیرمومنان امام علی(ع) بودن بهتر از فرزند ایشان بودن است، اظهار کرد: کسی که گناه می‌کند تحت ولایت امیرمومنان امام علی(ع) نیست و تحت ولایت شیطان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با اشاره به روایتی از شیخ صدوق(ره)، ابراز کرد: اگر کسی بر علیه مومنی سخن بگوید خداوند او را از ولایت حق خارج کرده وارد ولایت شیطان می‌کند در این هنگام حتی شیطان هم نمی‌پذیرد.

وی با بیان اینکه گناه دره بین ما و اهل‌بیت(ع) و توهین به آنان است، گفت: کسی که گناه می‌کند عمل او از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) خارج می‌شود اگر به گناه خود ادامه دهد ذات او فاسد شده و از کشتی نجات یعنی اهل‌بیت(ع) خارج خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: در روایت است که اگر دچار گناهی شدند پس از استغار، صلوات و لعن داشته باشید زیرا صلوات تولی و لعن تبری است کسی که گناه کرده مرزهای حق و باطل را جابجا کرده است حالا که می‌خواهید برگردید با صلوات که نورانیت شدید دارد می‌توانید وارد حریم حق و ولایت امیرمومنان امام علی(ع) شوید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی از دیگر چیزهایی که انسان را از ولایت امیرمومنان امام علی(ع) خارج می‌کند ظلم است، گفت: ولایت ائمه همان ولایت خداوند است، امام صادق(ع) فرمودند مومنان نسبت به یکدیگر حقوقی دارند اگر یکی از آنها را رعایت نکند از ولایت خدا خارج شده است کما اینکه اگر رعایت کند ولایت خدا را محکم نگه داشته است.

وی افزود: اهل‌بیت(ع) نسبت به شیعیان خود غیرت داشتند و اگر کسی به آنان ظلم می‌کرد گویا که به آنان ظلم شده است، پیامبر(ص) فرمودند احترام مومن بیشتر از خانه خدا است، آبرو، مال و خون بسیار مومن محترم است.

استاد حوزه علمیه گفت: شیعه امیرمومنان امام علی(ع) باید رحم، اخلاق و توجه به دیگران داشته باشد.

منبع:شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.