آیا غلبه بر هوای نفس سخت است؟

کد خبر: 90913
آیت الله جاودان به سوال شخصی در رابطه با غلبه برهوای نفس پاسخ می دهند.  
وارث

آیا غلبه بر هوای نفس سخت است؟  آن چه در ادامه می آید پرسشی است که از آیت الله جاودان شده ودر کتاب « رهنمای طریق » آمده است.
 
*در حدیثی از حضرت سلیمان (ع) نقل شده که " ان الغالبَ لهَواءُ اشد من الذی یَفتَحُ المدینه وَحدَه" کسی که بر هوای نفسش غلبه کند از کسی که به تنهایی یک شهر را فتح نموده است برتر است! سوال اینجاست که چند نفر هستند که بتوانند یک شهر را به تنهایی فتح کنند؟ آیا واقعا غلبه بر هوای نفس تا این حد سخت است؟

دراین حدیث اخلاقی یک مقایسه انجام شده و می‌خواهند بفهمانند که کسی که برای هوای نفس خودش غلبه کرده چقدر سختی و رنج کشیده است؛ البته مقصود حدیث امثال ما نیستیم که گاهی هوس و هوایی را ترک می‌کنیم به خاطر هوا و هوس دیگر یا بالاتر. اما کسی که بتواند خود را فتح کند از فتح کشور قدرتمند آمریکا نیز مهمتر است. شما حدیث را به شکل ریاضی و طبیعی نبینید که اندازه‌ی نیروها، توپ، تانک، هواپیما، نیروی پیاده و تدارکات را درنظر بگیرید و بعد با یک نفر که در خانه یا پشت میز نشسته و با هوی و هوس خود می‌جنگد مقایسه کنید تا آنگاه مقایسه برایتان گران بیاید؛ بلکه مقصود فهماندن سختی غلبه بر هوای و هوس انسانی است که جدا کار بسیار بزرگی است.

منبع: میزان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.