چهار توصیه امام سجاد(ع) برای سلامت معنوی

کد خبر: 91036
کلام امام(ع) خطاب به همه است: «ابن آدم» پسر آدم، «لا یزال بخیر»، همواره غرق در خیر و خوبی و سلامت معنوی هستی(این همواره در جملهٔ «لا یزال» است. «لا یزال» یعنی همیشه و همواره)، درصورتی‌که به چهار خصلت مجهز باشی.
وارث

  حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»، استاد اخلاق در کانال تلگرامی قرآن و حدیث درباره آموزه های امام سجاد(ع) آورده است:
 
 
از وجود مبارک امام زین‌العابدین علیه السلام  در صحیفه سجادیه در باب تربیت نفس و هدایت انسان به مسیر الهی آمده است که اگر باسوادهای مهم ما و آخوندهای شیعه بخواهند بی‌خبر از ائمه(ع) و قرآن این‌جوری در یک نصف خط حرف بزنند، نمی‌توانند! چون در تاریکی هستند و بدون قرآن و اهل‌بیت(ع) حرف نمی‌شود زد.
 
کلام امام خطاب به همه است: «ابن آدم» پسر آدم، «لا یزال بخیر»، همواره غرق در خیر و خوبی و سلامت معنوی هستی(این همواره در جملهٔ «لا یزال» است. «لا یزال» یعنی همیشه و همواره)، درصورتی‌که به چهار خصلت مجهز باشی. «لا یزال ابن آدم لا یزال بخیر» همواره در خیر هستی و شرّ نداری، اگر با این چهار خصلت زندگی کنی: 
 
 
خصلت اوّل: نصیحت نفس خود
 
«ما کان لک واعظ من نفسک»، اینکه هر روز در اداره، خانه، عروسی، مراسم ختم یا حتی پشت ماشین، چند دقیقه برای خودت منبر برو و خودت چند دقیقه خودت را نصیحت کن؛ به خودت خطاب کن که راه را کج نرو، کنار پولت بخیل نباش، به همهٔ مردم احترام کن، کسی را با تلخی نران، از یتیم غافل نباش، صبح برای یک ساعت به رختخواب نچسب، بلند شو و نیم‌ساعت قرآن و روایت گوش بده؛ ماه شعبان، ماه عبادت، ماه پیغمبر است، برای ماه رمضان آماده شوی. حالا این خواب که غروب هم می‌توانی بخوابی، شب هم می‌توانی بخوابی. خودت خودت رانصیحت کن و واعظ خودت باش. 
 
خصلت دوم: محاسبهٔ مستمر نفس خود 
 
«و ما کانت المحاسبة من همّک»، اگر یک قلم عقل در دستت باشد و هر 24ساعت به کل کارهایت رسیدگی کنی، همواره غرق خیر هستی. حال نمی‌خواهد قلم و کاغذ برداری و یادداشت کنی، بلکه با قلم فکرت بنویس؛ این 24ساعتی که بر من گذشت، عمرم را حرام کردم یا خوب مصرف کردم؟ این مالی که الآن 24 ساعت است از درِ مغازه و اداره به‌دست آوردم، پاک است؟ نجس است؟ حلال است؟ شرعی است؟ غیرشرعی است؟ در این پنجاه‌سالی که از عمرم گذشته، کار به دردخوری برای آخرتم کرده‌ام یا نکردم؟ توانسته‌ام در این پنجاه‌سال غلتیدن در زندگی، رضایت خدا را جلب بکنم یا اینکه از من ناراضی است؟ با من خوب است؟ بد است؟ از من نفرت دارد؟
 
خضلت سوم: بیم از پروردگار
 
 
«و ما کان خوف لک شعارا»، تو در خیر هستی، اما اگر یک خصوصیت تو بیم‌داشتن از پروردگار باشد، مرتب خدا را ملاحظه کن و بیم داشته باش.
  
 
خصلت چهارم: غصه‌خوردن بر گذشتهٔ خود
 
«و الحزن دسارا»، به خیر هستی، اگر لباس غصه نسبت به گذشته‌ات بر تن دلت باشد که من می‌توانستم خیلی بهتر از اینها باشم و خیلی بهتر از اینها کار کنم، اما نکردم و نشدم. این غصهٔ مثبت است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.