خبر هیئت؛

حجت الاسلام علی پناه: چه کنیم که بتوانیم از عبادات لذت ببریم؟

کد خبر: 91108
وارث

مراسم ولادت سرداران کربلا به سخنرانی حجت الاسلام میثم علی پناه به مداحی حاج محمد رضا طاهری، کربلایی حسین طاهری و کربلایی عمید عباس زاده در هیئت ثارالله مسجد جامع الهادی برگزار شد. 

در ادامه خبر متن سخنرانی حجت الاسلام میثم علی پناه را میخوانید: 

انگیزه عبادت باید فقط خدا باشد و بس

امام سجاد علیه السلام زینت عبادت کنندگان هستند. بقدری عبادات ایشان عجیب و غریب بوده که اگر هرکس دراین باره روایات را بخواند می فهمد که حضرت چقدر عاشق بوده اند. در روایات امده است که از کثرت عبادت زانوهای ایشان متورم میشد. پیشانیشان پینه می بست. همه می داینم که ایشان سیدالساجدین هستند و از عبادت کردن لذا می برند.
چرا ما از عبادات لذت نمی بریم؟ نماز می خوانیم که به بهشت برویم یا به جهنم؟ اگر به نیت به بهشت رفتن بخوانیم میشود احرار. اگر به نیت به جهنم نرفتن بخوانیم میشود تجارت. بهترین نیت این است که فقط و فقط برای خداوند بخوانیم که می شود ابرار.

گریه های حضرت شعیب علیه السلام

حضرت شعیب علیه السلام در عبادات آنقدر گریه می کرد که سرانجام چشمانش نابیناشد. خداوند جبرییل را فرستاد تا چشمانش را بیناکند. باز هم آنقدر گریه کرد و برای باردوم نیز چشمانش نابیناشد. خداوند مجدد جبرئیل را فرستاد تا چشمانش را بیناکند. بازهم تکرار شد و خداوند در دفعه سوم به جبرئیل فرمود به تزد شعیب رفتی بگو چرا این همه گریه می کنی؟ اگر برای ترس از جهنم رفتن است من تورا جهنمی نمیکنم. حضرت جبرئیل به نزد حضرت شعیب رفت و پیغام خداوند رابه او رساند. اما حضرت فرمودند: " از جانب من به خدا بگو که من با جهنم تو کاری ندارم. گریه ام بخاطراین است که از بس مشتاق تو هستم گریه میکنم و اگر به تو نرسم آرام نمی گیرم".

* ما چه کنیم که از امام سجاد علیه السلام تأسی بگیریم و بتوانیم از عبادات لذت ببریم؟

سه مرحله وجود دارد.
مرحله اول: بستن در به روی حرام. ابتدایی ترین نسخه سلوک انجام واجبات و ترک محرمات است. مرحوم حاج اقای مجتهدی می فرمودند: " هرکسی با جدیت گناه را ترک کند و با استوار واجباتش را انجام دهد از اولیای الهی خواهد شد".

مرحله دوم: بستن در به روی امر شبهه ناک
اگر مرحله اول را با موفقیت به سرانجام برسانیم در مرحله دوم فاعلیت خداوند شامل حالمان خواهد شد. اگر به لحاظ معنوی ورزیده شویم انجام این مراحل آسان خواهدشد.

مرحله سوم: بستن در به روی غیر خدا
سرانجام بعد از رعایت دو مرحله به مرحله سوم می رسیم. همه چیز در دستان خداوند است. خدای ما با خدای یوسف یکیست. حضرت یوسف بااینکه می,دانست درب ها قفل هستند اما به سمت درها فرار کرد. باید باور کنیم روزی دهنده خداوند است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.