مهجوریت سیره رفتاری حضرت علی اکبر (ع) در طول تاریخ

کد خبر: 91159
حجت الاسلام حائری با اشاره به ویژگی‌های بارز حضرت علی اکبر (ع) درخصوص مهجور ماندن زندگی این حضرت در طول تاریخ گفت.
وارث

  حضرت علی اکبر (ع) فرزند امام حسین (ع) در بین سال‌های ۳۳ تا ۳۵ هجری قمری از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه به دنیا آمدند و در مکتب انسان ساز پدر خود شیوه‌های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان‌های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید. به همین منظور روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام (ع) را روز جوان نامگذاری کرده اند.

امام حسین علیه السلام (ع)‌ حضرت علی اکبر (ع) را عصاره بنی هاشم و شبیه‌ترین مردم به پیامبر (ص) دانسته، فرمود هر وقت دلمان برای رسول الله (ص) تنگ می‌شد. مشتاق زیارت علی اکبر می‌شدیم و زیارت و ملاقات علی اکبر ع (ع) بود که دلمان را در فراق پیامبر ص (ص) تسلی می‌بخشید.

پس اگر کسی شیفته جمال و کمال پیامبر (ص) است، می‌تواند از رخسار و فضایل علی اکبر(ع) هم به پیامبر (ص) برسد.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری خطیب و کارشناس امور دینی، درباره ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و ویژگی‌های ذاتی ایشان اظهار کرد: سن حضرت علی اکبر (ع) از ۲۶ تا ۲۸ سال تخمین زده شده است و ایشان همان شخصیتی است که از سن ۶ سالگی نمازشب‌اش قضا نشده است و تربیت شده مکتب پدر حضرت سید الشهدا (ع) هستند. ولایت پذیری ایشان به نحوی بود که روی صبحت امام (ع) سخنی نمی‌گفتند. امام حسین (ع) به حدی به حضرت علی اکبر علیه السلام اطمینان داشتند که در تمام جلسات خصوصی روز دوم، ششم و حتی در روز عاشورا که امام حسین (ع) با عمربن سعد جلسه داشتند، حضرت علی اکبر علیه السلام را همراه خود می‌بردند.

وی در ادامه بیان کرد: معمولا زیارت امامزادگان از نقل است و روایت معصوم ندارد، اما در شأن و منزلت حضرت علی اکبر علیه السلام همین بس که زیارت ایشان از ناحیه معصوم وارد شده است و در حتی در زیارت وارث، ناحیه و عاشورا هم از حضرت علی اکبر علیه السلام یاد شده و بار‌ها گفتند که در زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت پایین پای حضرت علیه السلام فراموش نشود.

این خطیب و کارشناس مذهبی افزود: در آخرین سلام زیارت عاشورا، همه می‌گویند که منسوب به امام سجاد علیه السلام است، اما درواقع این سلام به حضرت علی اکبر علیه السلام می‌رسد.

وی ادامه داد: حضرت علی اکبر علیه السلام شخصیتی بودند که بسیار به اتفاقات پیرامون خود توجه داشتند و هیچ وقت جلوتر از امام، پیغمبر و خدای خود حرکت نکرده است، به همین سبب همیشه پشت سر امام خود حرکت کردند و اولین جوان هاشمی که وارد میدان نبرد شد، این حضرت بودند.

وی درباره چگونگی ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام گفت: متاسفانه خیلی در تاریخ درخصوص ولادت ایشان مطلبی بیان نشده است و حتی در بسیاری از کتب تاریخی که درباره حضرت آمده، سند منتغمی تنظیم نشده است. اما مبنی بر روندی که برای همه معصومین وجود داشت، تولد حضرت علی اکبر علیه السلام نیز با سنت نبوی به هنگام ولادت همراه بود. 

حجت الاسلام و المسلمین حائری درباره ویژگی و شباهت حضرت علی اکبر علیه السلام با جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) گفت: آنچه که در منابع معتبر درباره این حضرت آمده شباهت بی نظیرشان از نظر خلقی، رفتاری، کلامی و ... با پیامبر اکرم (ص) است و همچنین درباره حضرت محمد مصطفی (ص) داریم که خداوند می فرماید: «ای پیغمبر! تو دارای اخلاق عظیم هستی.»؛ به همین دلیل رمز موفقیت پیامبر (ص) برای رسالت خوشرویی و خوش خلقی ایشان بود.

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.