سه شرط ظهور و منشور انتظار در کلام امام عصر(عج)
حجت الاسلام «جواد جعفری» با اشاره فرا رسیدن سالروز صدور آخرین توقیع امام زمان(عج) به «علی بن محمد سَمَری»، چهارمین و آخرین نایب خاص ایشان، اظهار کرد: امام عصر(عج) این توقیع را برای نایب چهارم خود صادر کرده و در ابتدای آن به وی می فرمایند: شما ظرف شش روز از دنیا خواهی رفت، و چون وفات سمری در 15 شعبان واقع شده، می توان زمان صدور این توقیع را 9 یا 10 شعبان المعظم دانست.
این محقق و مولف آثار مهدوی تصریح کرد: این توقیع شریف با همین فراز آغاز می شود که حضرت حجت(عج) خطاب به نایب چهارم خود می فرمایند: تو ظرف شش روز آینده از دنیا خواهی رفت، پس کارهایت را جمع و جور کن و به کسی وصیت نکن که قائم مقام تو باشد چراکه غیبت نوبت دوم یا کامل واقع شد.
حجت الاسلام جعفری اضافه کرد: طبق این فراز نخست از توقیع، تمام علمای بزرگ شیعه همچون ابن قولویه و دیگران اعتقاد دارند نیابت خاصه با از دنیا رفتن «علی بن محمد سمری» به پایان رسیده و هر کس پس از وی چنین ادعایی(نیابت خاص) کند، کذاب است. این یعنی با این توقیع باب نیابت خاصه بسته می شود.
مولف آثاری همچون «بانوان رجعت کننده» درباره دیگر مفاد این توقیع بیان کرد: سپس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) می فرمایند: ظهور رخ نمی دهد مگر بعد از سه مسئله: طولانی شدن مدت غیبت؛ به عبارت دیگر، ایشان تصریح دارند غیبت کبری طولانی است و این تصریح همان سخن ائمه(ع) پیشین است؛ دوم آنکه این طولانی شدن باعث می شود که قلب برخی قسی شود، یعنی طولانی شدن غیبت سبب شک عده ای در اعتقادات شان می شود..
وی ادامه داد: و مسئله سوم آنکه زمین از ظلم و جور پر می شود؛ باید توجه داشت این پر شدن به معنای پر شدن از ظالم نیست بلکه منظور حضرت(عج) به فراگیری جور توسط مستکبران علی رغم تلاش مجاهدان در راه خدا است. برای مثال مجاهدان یمنی بیش از چهار سال است که با آل سعود می جنگند اما چون دشمن قدرت دارد ظلم در این کشور مظلوم فراگیر شده است.
حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: حضرت حجت(عج) همچنین در این توقیع سختی غیبت برای شیعه را پیش بینی کرده و هشدارهایی برای مراقبت از ایمان در این سختی ها داشته اند، چنان که درباره اهل کتاب در قرآن آمده که طولانی شدن غیبت سبب گمراهی امت ها شده است.
این کارشناس مهدوی در ادامه ابراز کرد: سپس ایشان ادامه می دهند: اما کسی سراغ شیعیان من می آید که ادعای ملاقات و دیدن من را می کند، پس آگاه باش هر کس قبل از خروج سفیانی و شنیده شدن صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند، او دروغگویی تهمت زننده است. سپس با آیه شریفه «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» توقیع را به پایان می برند.
حجت الاسلام جعفری درباره نقاط عطف این توقیع، گفت: نکته خبرساز و جریان ساز این توقیع، همین دو فراز پایانی است. اما در تشریح حقیقت این دو فراز باید توجه داشت ردّ دیدار امام عصر(عج) در عصر غیبت کبری و کذّاب دانسته شدن مدعیان دیدار بنابر نظر مشهور علمای شیعه از ابتدای صدور توقیع تا کنون این است که مشاهده به معنای نیابت، منظور حضرت(عج) بوده یعنی امام(ع) ادعای نیابت بین امام و امت را رد کرده اند.
وی ادامه داد: البته برداشت دیگری هم وجود دارد، یعنی مشاهده به معنای ظهور؛ چون حضرت(عج) فرمودند غیبت تامه واقع شده و ظهوری نیست مگر بعد از غیبتی طولانی، لذا بعد از آغاز غیبت کبری و در حین آن اگر کسی قبل از وقوع علائم حتمی ادعای ظهور کرد، باید ادعایش را دروغ بدانیم.
حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: بنابر آنچه بیان شد و طبق تحلیل و نظر علما بر آخرین توقیع امام زمان(عج) به نایب خاص شان، رد نیابت خاص و ارتباط با امام زمان(عج) بعد از علی بن محمد سمری، آغاز غیبت کبری و رد مدعیان ظهور مهمترین پیام های این توقیع است. در واقع امام زمان(عج) منشور انتظار در عصر غیبت را در این توقیع بیان کرده اند.
منبع: شبستان
افزودن دیدگاه جدید