دلایل عظمت یوم الله نیمه شعبان/نقش امام مهدی(عج) در آینده جهان

کد خبر: 91260
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه رکن آینده شناسی دینی ما بر ظهور منجی موعود(عج) مبتنی است، گفت: بزرگترین رهاوردی که موعود اسلام آن را انجام می دهد، زمینه سازی برای فراگیر شدن عبودیت و توحید در زمین است.
وارث

حجت الاسلام والمسلمین «غلامرضا بهروزی لک» درباره چرایی عظمت نیمه شعبان و نقش این روز در آینده بشریت، اظهار کرد: ایام الله ایامی هستند که وقایع مهمی درآن اتفاق می افتد. یوم الله نیمه شعبان نیز به این جهت که دراین روز واقعه بزرگی که به آینده جهان و تولد منجی عالم بشریت مربوط می شود واقع شده، حائز اهمیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)  بیان کرد: همان گونه که  میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در روز 17 ربیع الاول روز ارزشمندی است و آینده خلقت و انسان ها در این روز رقم خورده و به ختم نبوت انجامیده است، میلاد مسعود امام زمان(عج) نیز به عنوان خاتم اوصیاء الهی و موعود امت ها، ارزشمند و بااهمیت است، بنابر این، همه ما منتظر ظهور حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و تحقق آینده ای هستیم که خداوند متعال در کتب آسمانی خود در امت های مختلف به آن وعده داده است.

وی با  اشاره به آیه 55 سوره مبارکه نور ادامه داد: خداوند در این آیه زمین را ارث صالحان معرفی می کند. با تولد حضرت مهدی(عج) وعده الهی محقق می شود و ما همگی شاهد آن روز خواهیم بود، زیرا که آینده دستخوش تحولاتی است که در گذشته و یا اکنون رخ داده است. شاید تحولی در جای خودش کوچک به نظر برسد، اما وقتی که نقش آن را در تحولات آینده بررسی  و مطالعه می کنیم به جایگاه ارزشمند آن واقف می شویم.

حجت الاسلام بهروزی لک با اشاره به اهمیت ولادت امام زمان(عج) تصریح کرد: خداوند متعال با ولادت موعود امم(عج) وعده الهی را در آینده محقق می کند و در واقع آینده از دیدگاه ادیان به دست یک منجی موعود (عج) رقم می خورد و برخلاف رویکردهای اومانیستی و سکولار که معتقد هستند آینده را خود بشر تاسیس و رقم می زند، ما معتقدیم که  آینده، همراه با منجی موعود(عج) وعده داده شده، محقق و ساخته می شود.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه آینده شناسی دینی ما مبتنی بر رکن بودن منجی موعود(عج) در تحولات آینده خواهد بود، ابراز کرد: امام مهدی(عج) منجی موعودی است که امم به آن وعده دادند، هرچند در دیگر ادیان با نام های مختلفی همچون کالکی در هندوا، سوشیانت در زرتشت، ماشیح در یهودی، مسیحا در مسیحیت مطرح شده است.

 این کارشناس مهدوی ابراز کرد: بزرگترین کارکردی که موعود امت اسلام آن را انجام می دهد، زمینه سازی برای فراگیر شدن عبودیت و توحید در زمین است.

 

وی اضافه کرد: قرآن در سوره مبارکه بقره می فرماید: «وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعين....»، و« نماز را برپا دارید و زکات بپردازید و با رکوع کنندگان رکوع نمایید»، امام عصر(عج) با ظهور همه این دستورات قرآنی را عملی می کند، در واقع بزرگترین اقدام منجی عصر(عج) زمینه سازی برای سعادت انسان است.

 حجت الاسلام بهروزی لک همچنین به مضامینی از  دعای افتتاح (منتسب به ناحیه مقدسه امام زمان(عج)) اشاره کرد و گفت: در این دعا می خوانیم: «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة تعز به الاسلام و اهله»، «خدايا به سوى تو مشتاقيم‏ براى يافتن دولت كريمه‏اى كه اسلام و اهلش را به آن عزيز گردانى» و نیز در فرازی دیگر از این دعا آمده است: «وَ تَجْعَلُنَا فِيهَا مِنَ الدُّعَاةِ إِلَى طَاعَتِكَ وَ الْقَادَةِ إِلَى سَبِيلِكَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا كَرَامَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ»، «و ما را در آن دولت از دعوت‏كنندگان به سوى طاعتت و رهبران به سوى راهت قرار دهى و كرامت دنيا و آخرت را از بركت آن‏ روزيمان فرمايى».

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در پایان خاطر نشان کرد: حضرت حجت(عج) برای رسیدن به اهداف متعالی همچون زدودن موانع رشد و کمال انسان، از بین بردن ظلم و ستم و از میان برداشتن کسانی که مانع سعادت هستند و همچنین برقراری عدالت، امنیت، رفاه و ... اقدام می کنند؛ البته هدف اصلی ایشان انسان سازی، زمینه سازی سعادت و عبودیت انسان در درگاه الهی است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.