خبر هیئت؛

حجت الاسلام علوی تهرانی: یکی از آثار صلوات ازبین بردن وحشت روز قیامت است

کد خبر: 91907
وارث

مراسم مناجات خوانی شب های ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام علوی تهرانی را می خوانید: 

یکی از آثار صلوات ازبین بردن وحشت روز قیامت است

در ماه رمضان مهمان خداوند هستید. و مهمانان خداوند روزه داران هستند. بقیه که روزه نیستند می توانند اعمال دیگری را انجام دهند. مانند عمره رفتن، افطاری دادن و نمازخواندن و... 
یکی از اعمالی که در ماه رمضان بر آن توصیه شده صلوات فرستادن بر رسول خدا بود. در این باره صحبت کرده ایم. 
و اما صلوات آثاری دارد. یکی از آثار هایش باعث سنیگین شدن میزان و اعمال است. اثر دیگرش باعث رشد معنوی انسان می شود که بخل و نفاق و گناه را از بین میبرد. یکی دیگر از آثارش نور بودن صلوات در روز قیامت است. در صراط نیز تاثیر است. هم چنین در روز قیامت وحشتی که به وجود می آید، صلوات باعث از بین بردن آن وحشت می شود. 

درسوره مبارکه حج در آیا 2-1 می فرماید: " یا أَیُّهَا النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ _ یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَة عَمّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْل حَمْلَها وَ تَرَى النّاسَ سُکارى وَ ما هُمْ بِسُکارى وَ لکِنَّ عَذابَ اللّهِ شَدِیدٌ". اى مردم! از (عذاب) پروردگارتان بترسید، که زلزله رستاخیز امر عظیمى است! روزى که آن را مى بینید، (آنچنان وحشت سراپاى همه را فرا مى گیرد که) هر مادر شیردهى، کودک شیرخوارش را فراموش مى کند; و هر باردارى جنین خود را بر زمین مى نهد; مردم را مست مى بینى، در حالى که مست نیستند; ولى عذاب خدا شدید است!

باید از اضطراب روز قیامت فقط به خدا پناه ببریم. امام رضا علیه السلام در مورد امام حسن علیه السلام فرموده اند: هنگامی که در بستر شهادت بودند به شدت گریه می کردند. یاران پرسیدند یابن الرسول الله! شما چرا گریه میکنید؟ما باید گریه کنیم که گرفتار هستیم. شما که فرزند رسول خدا هستید. پیغمبر در مورد شما فرموده که شما و برادرتان جزو جوانان اهل بهشت هستید. کسی هستید که همه اموال خود را سه بار انفاق کردید. پس چرا گریه می کنید؟ حضرت فرمودند: بخاطر دو خصوصیت. یکی بخاطر وحشت و اضطراب قیامت. و دیگری دورشدن از دوستان است. 
رسول خدا فرمودند: " ای مردم! نجات بخش ترین عامل از هول مطلع در روز قیامت، کسی ست که در دار دنیا بیشتر برمن صلوات فرستاده باشد". 

یکی از چیزهایی که ما اهل شیعه قبول داریم و اهل سنت هم جزیی از این موضوع را قبول دارند، بحث شفاعت اهل بیت علیهم السلام است.

 امام کاظم علیه السلام فرمودند: هیچ پیغمبری در روز فیامت نیست و هیچ ملک مقربی در روز قیامت نیست مگر اینکه محتاج به شفاعت پیغمبر و علی باشد. 
 شفاعت 

شفاعت مقام اختصاصی اولیای الهی ست و بالاترین حد ان مربوط به ساحت مقدس رسول اکرم و آل او می باشد. همین ماه مبارک رمضان یکی از چیزهایی ست که مارا شفاعت خواهد کرد ان شاالله. ماه رمضان احترام دارد. بعد از افطار نباید شمارش کنی که چندروز مانده و چند روز دیگر قرار است تمام شود. این بی حرمتی به ماه مبارک است. 

در عالم برزخ جایگاهی ست که بسیار سخت است. امام صادق علیه السلام به راوی فرمودند: " من در مورد برزخ شما خیلی نگرانم. فکری برای برزختان کنید ". بااین بیان امام به این می رسیم که اهل بیت علیهم السلام در برزخ هیچ شفاعتی نمی کنند. 
یکی از راه های رسیدن به شفاعت بیان رسول اکرم است که فرمودند: " هر کسی که هر صبحگاه و هر شامگاه ده بار برمن درود فرستد مشمول شفاعت من در قیامت خواهد شد".

در شب عاشورا وقتی مشخص شد که هفتاد و دونفر باقی ماندند، طراحی نقشه جنگ این شد که یاران گفتند تا ما زنده این اهل بیت امام نباید به میدان بیایند و اهل بیت امام هم گفتند تا ما زنده ایم سیدالشهدا نباید به میزان بیاید... 
وقتی که قرار سز این هفتادو نفر با اطمینان و ایمان کامل در کنار امام بمانند، امام محل زندگی آنها را در عالم اخرت به آنها نشان دادند. بهشتشان را به آنها نشان دادند. 

* روایاتی در مورد صلوات 

1- رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: " کسی که در یک روز هزاربار برمن درود بفرستد ازدنیا نمی رود مگر اینکه جایگاهش را در بهشت ببیند. 
جبرئیل آمد به نزد رسول خدا و فرمود: هیچکس نیست که بر تو درود فرستد مگر اینکه خداوند برای او هفتاد هزار ملائکه قرار دهد تا بر او درود فرستد. و ان کسی هم بر او هفتاد هزار ملائکه درود می فرستند از اهل  بهشت خواهد بود. 

2- رسول اکرم فرمودند: اگر برمن صلوات می فرستید ناقص نفرستید بلکه کامل باشد و بر اهل بیت هم درود بفرستید. 

3- رسول خدا فرمود: کسی که برمن درود بفرستد و بر اهل بیت من نفرستد ان صلوات به او برگردانده خواهد شد و اگر کامل بفرستد مورد مغفرت خداوند قرار خواهد گرفت. 

4- امام صادق علیه السلام فرمودند: روزی رسول خدا به امام علی فرمودند: من به شما بشارتی بدهم؟ جبرییل آمده و برمن خبر شگفت انگیزی آورده. گفته اگر کسی برتو و آل تو صلوات بفرستد در های اسمان بر روی او باز می شود و هفتاد هزار ملائکه بر او درود می فرستد. ولی اگر بر تو درود فرستد و بر اهل بیتت نفرستد بین او و آسمان هفتاد هزار حجاب به وحود می اید  و خداوند به ملائکه خواهد گفت که صدای او را نگذارید بالا بیاید مگر اینکه هر دو درود را بفرستد وگرنه آن دعا سرگردان خواهد بود.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.