واکنش مداح پیشکسوت به مولودی‌خوانی حاشیه‌ساز/

چرا مداحان ریتمیک می‌خوانند؟

کد خبر: 92740
یک مداح پیشکسوت اهل بیت (ع) با اشاره به حاشیه‌سازی‌های مولودی‌خوانی با عنوان «می‌ریزه» گفت: مداحان و وعاظ قدیمی تلاش می‌کردند موسیقی مناسب و فاخر ارائه کنند، اما امروز، متأسفانه این دقت منسوخ و مداحی‌ها «ریتمیک» شده است.
وارث

اخیراً بازنشر یک کلیپ مولودی‌خوانی از سوی یکی از مداحان در مراسم میلاد امام رضا (ع) در فضای مجازی خبرساز و حاشیه‌ساز شده است و این اتفاق دستمایه تولید کلیپ‌های بی‌ربط و طنزآمیز با صحنه‌های بعضاً زننده شده است.

البته اثر فوق که «می‌ریزه» نام دارد، سال ۹۵ خوانده شده اما اخیرا بازنشر و تولید دابسمش درباره آن حاشیه‌هایی ایجاد کرده که در این گزارش نظر سید‌علی سادات رضوی مداح پیشکسوت را درباره شاخص‌های مداحی و مولودی‌خوانی اصیل و استاندارد جویا شده‌ایم.

شعر و موسیقی مهمترین بخش‌های مداحی

سادات‌رضوی در گفت‌‌وگویی با اشاره به مهم‌ترین اجزای یک مداحی یا مولودی خوب اظهار داشت: شعر و موسیقی مهمترین بخش‌ها و اجزای یک مداحی یا مولودی‌خوانی محسوب می‌شود، البته در این زمینه نیز شعر خوب و موسیقی خوب دارای اهمیت است که می‌تواند به یک مداحی ارزش و اعتبار دهد. متأسفانه برخی مداحان امروز گاهی در انتخاب این دو جزء دچار مشکلاتی می‌شوند.

وی افزود: مداحی دارای ابزارهایی مانند صوت (نحوه خواندن و به کارگیری زیبای صدا)، صدا، آشنایی با تاریخ اسلام، آشنایی با مقتل، سیره اسلام، ادعیه، مباحث اعتقادی، احکام، شعر و ادبیات فارسی و عربی، شهامت و اعتماد به نفس و ...  است که همگی از دیگر ابزارهای مداحی به حساب می‌آیند اما مهمترین جزء آن، همان شعر و موسیقی است.

«ریتمیک» شدن معضل اصلی مداحی‌ها

سادات رضوی اضافه کرد: مداحان و وعاظ قدیمی تلاش می‌کردند موسیقی مناسب و فاخر ارائه کنند اما امروزه متأسفانه این امور منسوخ شده و مداحی‌های امروزی «ریتمیک» شده است که یک معضل بزرگ است.

مداحی‌های امروزی در شورخوانی خلاصه شده است

این مداح اهل بیت(ع) در تشریح «ریتمیک» شدن مداحی‌ها تصریح کرد: مداحی دارای رشته‌های تخصصی شامل غزل‌خوانی، قصیده‌خوانی، نوحه‌خوانی، مرثیه‌خوانی، زمینه‌خوانی، مولودی‌خوانی، دعاخوانی، چاوش‌خوانی، رجز‌خوانی، مناجات‌خوانی، شورخوانی و ... است که همگی رشته‌های تخصصی مداحی به حساب می‌آید اما متأسفانه مداحی رایج امروز فقط شورخوانی است و دلیل آن نیز «ریتمیک» خواندن آن است.

وی گفت: «ریتمیک» خوانده شدن شور، موجب تحرک، حرکت جسمی و ... می‌شود که هم در شادی‌ها و هم عزا اجرا می‌شود و به دلیل استقبال جوانان، برخی از مداحان تلاش خود را در این زمینه خلاصه کرده‌اند و دیگر تخصص‌های مداحی فراموش شده‌اند.

شاگردی نکردن دلیل انحرافات مداحان جوان و امروزی

سادات رضوی بااشاره به دلیل این فراموشی و عدم توجه مداحان به سبک‌ها و رشته‌های تخصصی مداحی گفت: اصلی‌ترین دلیل آن است که مداحان امروزی استاد ندیده‌اند و برای کسب مهارت و شاگردی نرفته‌اند، به همین دلیل مداحی‌های امروزی «ریتمیک» شده است.

 این مداح اهل بیت(ع) اضافه کرد: شرع مقدس یک خط قرمزی برای موسیقی ترسیم کرده است که انسان تا کجا می‌تواند به سمت موسیقی برود و از چه جایی به بعد باید از آن دوری کند و یا خط‌کشی کرده است که تا کجا می‌توان از موسیقی در مداحی استفاده کرد و از چه جایی به بعد باید پرهیز کرد؛ اما به این دلیل که مداحان جوان و امروزی تحصیل نکرده‌اند و در زمینه مداحی شاگردی نکرده‌اند و همچنین مباحث شرعی آن را پیگیری نکرده‌اند،  نتیجه‌اش مداحی‌ها و مولودی‌خوانی‌هایی می‌شود که مغایر با شرع و خط قرمزهای فقه درباره استفاده از موسیقی می‌شود.

مشکل اشعار امروزی مداحان

وی با بیان اینکه شعر خوب یکی دیگر از اجزای مداحی است، گفت: شاعران امروزی تنها به عشق، چشم و ابرو، قد و قامت، دست و بازو می‌پردازند در حالی که در شعر آیینی، بیان مصائب اهل بیت(ع) باید مطابق با روایات و مقتل باشد. پیامبر(ص) می‌فرماید: «هرچه از ما شنیدید اگر مطابق با قرآن و عقل بوده بپذیرید» لذا شعر آیینی باید مطابق با روایات ائمه معصومین(ع) و قرآن و از مقتل صحیح نیز ذکر شده باشد.

ملاک‌های مراسم مولودی و شادی اهل بیت(ع)

سادات رضوی در پاسخ به این سؤال که مراسم شادی و مولودی اهل بیت(ع) باید دارای چه ملاک‌هایی باشد، تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: «شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفریش ما آفریده شده‌اند ولایت ما در سرشت آنان عجین گشته است و آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحتند.» این اصل است که باید در شادی‌های اهل بیت(ع) شاد بود اما تا کجا؟ آیا برای شادی هر مرزی را می‌توان رد کرد؟ یا هر کلامی که بر زبانش جاری شد را بیان کند؟

این مداح اهل بیت(ع) در پایان درباره ترانه‌ای که اخیراً حاشیه ساز شده، گفت: شرع مقدس خط قرمزی را در شادی و حتی عزای اهل بیت(ع) ارائه کرده است که باید مدنظر قرار گیرد و در گام دیگر شأن و جایگاه اهل بیت(ع) مانع بیان هر حرفی می‌شود. معصومین(ع) جایگاه خاصی دارند لذا شعر، سبک، سیاق و آهنگ نباید جایگاه آنان را خدشه‌دار کند لذا سبک مولودی که این روزها حاشیه‌ساز و خبرساز شده است حتی اگر دارای شعر محکم و متقنی هم بود، نحوه اجرا و خواندن آن بی‌حرمتی است و به هیچ عنوان نباید انجام می‌شد.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.