حرکت جالب حاج محمود کریمی در هیأت/ سینه‌زنی با کتاب!+فیلم

کد خبر: 93174
حاج محمود کریمی، مداح پرمخاطب از 4 سال قبل در جلسات هیأت رایةالعباس(ع) به معرفی و توصیه کتاب در میان هیأتی‌ها به‌ویژه نوجوانان می‌پردازد و به آنان کتاب هدیه می‌دهد. او گاهی بخشی از کتاب را هم قبل از روضه‌خوانی برای مخاطبانش روخوانی می‌کند و حتی با آن از مستمعش اشک می‌گیرد.
وارث

حاج محمود کریمی که یکی از صاحب‌نام‌ترین مرثیه‌خوان‌های اهل‌بیت (ع) در دوره ماست، در مجالس هیأت رایه‌العباس (ع) به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور می‌پردازد.

او ابتدای این کار در اربعین سال ۹۴ بخش‌هایی از کتاب «آفتاب در حجاب» سیدمهدی شجاعی را به عنوان روضه خود در مجلس خواند.

روضه محمود کریمی با قرائت کتاب آفتاب در حجاب

اما اوج کار این مداح اهل‌بیت (ع) در محرم سال گذشته بود که بخش‌هایی از کتاب «فتح خون» شهید سیدمرتضی آوینی را به صورت روضه و یا سینه‌زنی خواند و اتفاقی شگفت‌انگیز در عرصه ستایشگری اهل بیت (ع) را رقم زد.

در شب اول عزاداری‌های دهه محرم، محمود کریمی که در هیات رایةالعباس (ع) منطقه چیذر نوحه‌خوان مراسم بود، خطاب به مستمعان مجلس عزاداری گفت: «به یاد شهید سیدمرتضی آوینی همین‌طور آرام سینه‌زنی را داشته باشیم تا آماده بشویم برای زمینه؛ به یاد همه شهدایی که پیشانی‌بند می‌بستند» اما متن سینه‌زنی او همه را غافلگیر کرد.

«قافله عشق در سفر تاریخ است و این تفسیری است بر آنچه فرموده‌اند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا... این سخنی است که پشت شیطان را می‌لرزاند و یاران حق را به فیضان دائم رحمت او امیدوار می‌سازد.

و تو ای آن که در سال شصت‌ و یکم هجری قمری هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده‌ای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه بشریت، پای به سیاره زمین نهاده‌ای، نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار می‌کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده‌ات بگشایی و از خود و دلبستگی‌هایش هجرت کنی و به کهف حَصینِ لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله سال شصت‌ویکم هجری قمری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی...»

 

مداحی محمود کریمی با قرائت کتاب فتح خون

یکی‌دیگر از اتفاقات خوبی که این مداح اهل بیت (ع) در جلسات اخیر هیأت رایه‌العباس در حال رقم زدن است، معرفی کتاب آن‌هم برای قشر نوجوان حاضر در مراسم است که حتی کتاب معرفی شده را به آنان هدیه نیز می‌دهد تا موجب ترویج مطالعه این کتاب در میان آنان شود.

محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) در گام اول در این زمینه میلاد حضرت زهرا (س) به معرفی کتاب «فرهنگ سخنان حضرت زهرا (س)» ترجمه نهج‌الحیاه و کتاب «فرزندم چنین باش» ـ که برگرفته از نامه امام علی (ع) است ـ پرداخت که می‌توانید فیلم سخنان این مداح کتابخوان را همین‌جا مشاهده کنید:

حسین پنجه شاهی، مدیر آستان امامزاده علی اکبر چیذر و از مسئولان هیأت رایةالعباس (ع) در گفـت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس در این زمینه اظهار داشت: حدود یک سال و نیم است که حاج محمود کریمی و هیأت رایه‌العباس تمرکز ویژه‌ای را روی کودکان و نوجوانان قرار داده‌اند و بنا داریم سهمی در تربیت عاشورایی این عزیزان داشته باشیم.

وی افزود: به این منظور کارگروه و اتاق فکری در این زمینه تشکیل شده است تا به مطالعه و تحقیق در این خصوص بپردازد؛ زیرا اعتقاد ما بر این است که به دلیل ذات پاک کودکان و نوجوانان و علاقه آنان به این حوزه می‌توان با کتاب‌های پرمحتوا، خوب و خواندنی، آنان را جذب کرد که در این زمینه راهکارهای متعددی نیز در دستور کار است. 

پنجه‌شاهی با بیان اینکه حاج محمود کریمی بنا دارد با بهره‌گیری از ظرفیتی که امام حسین (ع) در اختیار وی قرار داده، بهترین بهره‌برداری را از حضور کودکان، نوجوانان و جوانان داشته باشد، تصریح کرد: در این راستا یکی از اقدامات، معرفی کتاب‌های متناسب به این قشر است که در این راستا کارگروهی ابتدا کتاب‌های متناسب برای کودکان و رشد فکری آنان را احصاء می‌کنند و در گام بعدی خود حاج محمود کریمی به مطالعه آن‌ها می‌پردازد و در صورت تائید نهایی در جلسات هیأت معرفی می‌شود.

این عضو هیأت مدیره هیأت رایةالعباس (ع) با بیان اینکه بنا داریم در اعیاد یک کتاب به نوجوانان معرفی کنیم، گفت: در جلسات ابتدایی حاج محمود کریمی شخصاً بالغ بر ۳۰۰ نسخه از کتاب‌ها را خریداری می‌کرد و پس از معرفی به نوجوانان هدیه می‌داد، اما در جلسات اخیر کتاب‌ها با اخذ تخفیف‌های لازم از انتشارات و همچنین تقبل بخشی از هزینه، با قیمت بسیار اندکی ارائه می‌شود.

وی افزود: به طور مثال حاج محمود کریمی در جلسه هیأت به مناسبت میلاد حضرت علی اکبر (ع) کتاب «رفاقت به سبک تانک» نوشته داوود امیریان را که انتشارات سوره مهر منتشر کرده است، معرفی کرد.

 

معرفی کتاب «رفاقت به سبک تانک»

 

پنجه‌شاهی افزود: بنا داریم آمد و رفت کودکان و نوجوانان در جلسات هیأت با بهره‌ای همراه باشد. در گذشته تفکر آن بود که بزرگ‌ترها و پدر و مادران می‌توانند در زمینه تربیت بچه‌ها موثر باشند، اما فضای امروزی با رویکردهای فرزندسالاری و وجود فضای مجازی موجب شده است که تاثیر فرزندان روی بزرگ‌ترها حتی بیشتر هم باشد. 

براساس این گزارش، شنبه ۲۲ تیرماه، محمود کریمی در جلسه هیأت رایةالعباس به مناسبت میلاد امام رضا (ع) به معرفی کتاب «زیبای رانده شده» نوشته سیدسعید هاشمی پرداخت. این کتاب را انتشارات کتابستان معرفت منتشر کرده و رمانی برای نوجوانان است.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.