"چادری‌ها" با "بد حجاب‌ها" چگونه برخورد کنند؟

کد خبر: 93193
حجت الاسلام و المسلمین کرمی تذکراتی را در خصوص نحوه برخورد بانوان چادری با بد حجاب‌ها بیان کرد.
وارث

 زیبایی‌های هر فردی جلوه ای از شخصیت واقعی او است. یک انسان  باید دارای شخصیت درونی و ظاهری زیبا باشد تا با جاذبه‌اش دیگران را به خود جذب کنند،این از ویژگی‌های یک مومن است.

یکی از مهم‌ترین مباحث امروز بحث حجاب و عفاف است که تاثیر مستقیمی در زندگی همه دارد؛ حجاب زیباترین هدیه خداوندبه انسان است. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آن‌ها نیز از این هدیه الهی بهره‌مند شوند؛ حجاب گوهر و گنجینه حیاتی برای همه است اما برخی به علت غفلت از این نعمت بزرگ محروم شده اند، ولی نمی‌ توان گفت راه حلی برای این محرومیت وجود ندارد؛کسانی که راه خود را پیدا کرده اند نباید فکر کنند دیگر به سعادت دست یافته اند و وظیفه‌ای ندارند بلکه باید دیگران را نیز همراهی کنند، ولی دلیل نمی‌شود خود را برتر بدانند و برخورد نامناسبی داشته باشند.

بهترین کار درخشیده شدن اعمال نیک آن‌ها در قالب حجاب و عفاف است به طوری که هر فردی با مشاهده‌ او آرزو داشته باشد جای او باشد و این بهترین راه برای امر به معروف است؛ ما نیازمند ساختن یک اجتماع بزرگ از این زیبایی‌ها و آمران به معروف و ناهیان منکر با این خصوصیات هستیم.

 آمران به معروف حجاب و عفاف چگونه رفتار کنند؟
 حجاب و عفاف دو بازوی مهم برای پرهیزکاران است؛ کاتالیزگری که برای تقویت درون باید از آن بهره‌مند شد و برای بهترین ویژگی‌های بندگی خود را آماده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی کرمی با اشاره به جایگاه آمران به معروف حجاب و عفاف برای احیای این فرهنگ بزرگ که امانت اهل بیت (ع) نزد مسلمانان است، اظهار کرد: آمران به معروف در تمام حوزه‌ها و زمینه‌ها باید طوری عارف و عالم به مباحث معروف و منکر باشند که با اشتباهات خود به طور معکوس، منکر را به جای معروف و معروف را به جای منکر به دیگران معرفی نکنند تا نتیجه معکوس و منفی به جا بگذارد؛ متاسفانه رفتار برخی در جامعه امروز به وضوح دیده می‌شود و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

وی ادامه داد: شناخت شیوه‌های اثر بخش و چگونگی معرفی راه‌های پرهیز از منکر مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.

 مهارت‌های فردی در امر به معروف عفاف و حجاب
حجت الاسلام و المسلمین کرمی با اشاره بر لزوم توجه به مهارت‌های فردی آمران به معروف حجاب و عفاف تصریح کرد: مهارت‌های فردی در آمران به معروف باید به خوبی شناخته شود؛ طریق برخورد با فرد خاطی باید به گونه‌ای باشد که به لجاجت منجر نشود و اثربخش باشد و باز خورد منفی نداشته باشد؛ بهترین شیوه رفتاری محبت آمیز و دلسوزانه همراه با ارشاد و راهنمایی است.

این کارشناس مذهبی افزود: فرد آمربه معروف باید منکر را از معروف تشخیص دهد نه اینکه با بی اطلاعی افراد را به انحراف بکشاند چرا که  رفتار‌های نامناسب برای افرادی که دچار اشتباه شده اند موثر نیست.

 پیشگیری بهتر از درمان است
حجت الاسلام و المسلمین کرمی با اشاره به اینکه بهترین راهکار مناسب برای رعایت امر مهم حجاب و عفاف، پیشگیری است، بیان کرد: مهم‌ترین امر پیشگیری از تحقق منکر قبل از ایجاد نطفه است و مجاری منکر باید بسته شود؛ مسئولان و نهاد‌های مرتبط با حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید مدیریت صحیح داشته باشند و به عنوان کانون و مبدا این واجب، درست عمل و رفتار کنند.

او بر جدی گرفتن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی قبل از وقوع هر منکری تاکید کرد و افزود: قبل از اقدامات قانونی باید برخورد‌ها با منکر به گونه‌ای باشد که آثار بی حجابی تحریم و نتایج مثبت حجاب درست بیان شود.

 هر معروفی هزینه اجتماعی دارد
حجت الاسلام و المسلمین کرمی با اشاره به اینکه به هر حال تزریق هر معروفی در جامعه هزینه‌های اجتماعی خاص خود را دارد، گفت: معرفی کار‌های فرهنگی و اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر، هزینه‌های اجتماعی خاص خود را دارد و نیاز به یک برنامه راهبردی است؛ اما باید به این امر توجه داشته باشیم که نتیجه این هزینه‌های اجتماعی مطلوب و مثمر است و در حقیت نباید کم بهره و بی ثمر باشد.

این کارشناس مذهبی افزود: باید یک سند راهبردی برای اینگونه مباحث تعیین شود و مسئولان امر پیشگیری را مهم‌تر از هر مبحثی در این سند به کار بگیرند.

وظایف پرچمداران حجاب و عفاف چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین کرمی با اشاره به نقش مهم پرچمداران اصلی حجاب و عفاف یا بانوان چادری اظهار کرد: بانوان چادری وظیفه خیلی مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارند؛ همه توجه و نگاه‌ها به چادری‌ها و محجبه هاست. کوچکترین اشتباه آن‌ها منجر به یک فاجعه اجتماعی، فرهنگی و مذهبی می‌شود. مسئولیت این بانوان در امر بزرگ امر به معروف و نهی از منکر در تمام زمینه‌ها مهم است و با یک لغزش منجر به سقوط افراد و جامعه می‌شود؛ آن‌ها خیلی باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند در حقیقت آن‌ها امانت حضرت فاطمه (س) را در اختیار دارند و پرچمداران حجاب و عفاف هستند.

وی افزود:افراد با حجاب و عفاف در جامعه با ضمیمه اخلاق خوب و جاذبه‌های اخلاقی، ایثار و فداکاری و بروز مجموعه‌ای از فضائل اخلاقی با محبوبیت خود تبدیل به یک منبع جذاب برای امر به معروف و نهی از منکر می‌شوند و خود به خود با الگو برداری از آن‌ها اعمال آنها ترویج داده می‌شود و به آنجایی خواهد رسید که دیگران دوست دارند مانند آن‌ها باشند که این یک پیروزی بزرگ است.

 اخلاق جاذبه‌ای برای امر به معروف
 این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه اخلاق فردی در جذب امر به معروف خیلی اهمیت دارد، گفت: فرد آمر به معروف باید به قدری مراقب رفتار و عملش باشد تا دچار نفرت از معروف مانند حجاب و عفاف نشود این موضوع به قدری اهمیت دارد که هیچ امری به معروف بدون توجه به این امر مهم تاثیری ندارد؛ اخلاق فردی و عمومی طوری باید به نمایش گذاشته شود که تاثیر مثبتی داشته باشد و دیگران را شیفته و علاقه‌مند به انجام معروف کند.

حجت الاسلام و المسلمین کرمی گفت: تکلیف فردی بانوان محجبه در حوزه اخلاقی به قدری سنگین است که اگر کوتاهی کنند منجر به تنفر دین مبین اسلام می‌شوند بنابراین یک بانوی محجبه باید با انجام واجبات با گذشت و ایثار در تبلیغ دین به شیوه عملی رفتار کنند. آن‌ها باید مانند آهن ربا جاذبه‌های لازم برای جذب دیگران را با بروز مجموعه کمالات برای آن‌ها شبیه سازی کنند و مبلغ خوبی در این امر باشند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.