مهمترین اعمال در شب‌های ماه ذی‌القعده/ثواب ذکر ۷۰ مرتبه الحمدالله در تمام روزهاى ماه حرام

کد خبر: 93333
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: اعمال شب‌های ذی القعده علاوه بر نماز احیاء، به انجام غسل و خواندن دعا‌ نیز بسیار در روایات‌ تاکید شده است. نماز یکشنبه‌های ماه ذی القعده را در دو رکعت و هر رکعت یک بار سوره حمد و پنج مرتبه سوره شمس خوانده می‌شود، پس از سلام نیز ذکر «"لاحول ولا قوة الا بالله"» خوانده می‌شود.

عباس عزیزی کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اعمال پر فضیلت ماه ذی القعده گفت: ماه ذی القعده یکی از ماه‏های حرام است و روزه گرفتن در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه هر هفته از ماه‌های حرام خصوصا ماه ذی القعده پر فضیلت است. ثواب روزه در این ماه برابر با ۹۰۰ سال عبادت بوده و همچنین نماز‌های وارد شده به مناسبت‌های مختلف در این ماه مورد تاکید بزرگان است. 

وی ادامه داد: به خواندن نماز روز یکشنبه در هر هفته از ماه ذی القعده بسیار تاکید شده است، نماز دو رکعتی که بسیار مهم بوده و بزرگان بر آن تاکید کرده اند و حتی در روایات آمده که خواندن این نماز فضلیت بسیاری دارد و همچنین در توسعه رزق و بخشش گناهان و آمرزش والدین مورد تاکید است.

اين كارشناس علوم قرآنى درباره اعمال شب‌هاى ماه ذى القعده افزود: اعمال شب‌های ذی القعده علاوه بر نماز احیاء، به انجام غسل و خواندن دعا‌  نیز بسیار در روایات‌ تاکید شده است. نماز یکشنبه‌های ماه ذی القعده را در دو رکعت و هر رکعت یک بار سوره حمد و پنج مرتبه سوره شمس خوانده می‌شود، پس از سلام نیز ذکر «"لاحول ولا قوة الا بالله"» خوانده  می‌شود.

عباسی به وقایع و رویداد‌های ماه ذی القعده اشاره و اظهار کرد: در ۲۳ ماه ذی القعده قرائت زیارت مخصوص «امام رضا (ع)» سفارش شده و از اهمیت خاصی برخودار است به نحوی كه قرائت زیارت نامه این امام رئوف حتی از راه دور نیز از اهمیت زيادى برخودار است. 

وی با اشاره به ديگر اعمال متعدد در ماه ذی القعده بیان کرد: ذکر ۷۰ مرتبه الحمدالله در تمام روزهاى اين ماه ثواب بسیاری دارد. بعد از هر نماز قرائت «آیة الکرسی» سفارش شده است، همچنین هر شب و روز جمعه در اين ماه ۱۰۰۰ مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد با اهمیت است. مبادرت بر تسبیح حضرت زهرا (س) تأکید شده است، تسبیح حضرت فاطمه(س)  نیز از اعمال خاص این ماه است.

وی تصریح کرد: شهادت امام جواد(ع) نیز در روز آخر ماه ذی القعده رخ داده است و همچنین توسل به امام جواد(ع) در این روز مورد تاکید است، زیرا این امام همام از معصومین(ع) است و کرامات فراوان دارد.

این کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: ماه ذی القعده بهانه‌ای برای بخشش گناهان و بخشش عذر خطاکاران است. اعمال وارد شده در این ماه ارزشمند و در روایات به آن تاکید بسیار شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: خداوند به هر بهانه‌ای شرایط را فراهم می‌کند تا زمینه برای آمرزش بندگانش را فراهم کند لذا نباید از این شرایط غافل شد. خداوند در قرآن کریم بار‌ها تاکید کرده است، هرگاه شما قدمی به سمت من بردارید من به سوی شما چندین قدم بر خواهم داشت، در آیه ۴۹ سوره حج «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید، به بندگان من خبر ده که منم آمرزنده مهربان.
منبع:میزان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.