کنگره ملی «حج در آینه شعر» برگزار می‌شود

کد خبر: 93864
پژوهشکده حج و زیارت وابسته به حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت برای نخستین بار کنگره ملی «حج در آینه شعر» را برگزار می‌کند.
وارث

شعر، این کلام دل‌نشین، ریش‌های کهن در عمق تاریخ بشری دارد؛ و سخن منظوم، هماره یکی از تأثیرگذارترین شیوه های پیامرسانی و بیان معارف و ظرایف است. اگر شاعران، فرمانرواى قلمرو دل‌هایند، به دلیلِ نفوذ شعر در اعماق جان مخاطبان است. از همین رهگذر، عنایت و حمایت اسلام و رهبران دینى از «شعر مکتبى و آیینى» جایگاه والاى شاعران متعهد و شعر جهت‌دار و هدفمند را مى‌رساند.

 هم «جایگاه مکتبى شعر» حائز اهمیت است، هم «جایگاه شعر مکتبى». ای‌بسا برای بیان گوشهای از معارف اسلامی باید کتاب یا کتاب‌ها نگاشت اما شاعری خوش‌سخن، همان مفهوم را در یک یا چند بیت، در دل مخاطب خود می‌نشاند.

آیین توحیدى و مراسم ابراهیمى حج و دلربایى کعبه و شکوه و قداست آن و حرمتِ حرمین شریفین، همواره براى شاعران، شوق‌انگیز و انگیزه ساز بوده است و عشق و شیدایى خود را نسبت به این سنّت آیینى و این دو شهر آرمانى که یکى معبد محبوب است و دیگرى مرقد معشوق، به نحوى ابراز کرده‌اند و بر غناى شعر و ادب فارسى افزوده‌اند. امّا باوجود این پشتوانه و ذخیرۀ عظیم، هرگز بی‌نیاز از هنرآفرینی جدید بر محور حج و حرمین نیستیم و پیوسته احساس نیاز مى‌کنیم که خلّاقیّت‌هاى ادبى بر محور حج و زیارت و مکّه و مدینه، استمرار یابد و به مرزهاى والاترى برسد.

به همین سبب واحد ادبیات و هنر پژوهشکده حج و زیارت اقدام به برگزاری کنگره ملی «حج در آینه شعر» میکند تا با بهرهمندی از بیان و بنان شعرا، بر غنای شهر آیینی در زمینه حج و حرمین شریفین بیفزاید.

 لحظات ناب و تأثیرگذار سفر پر رمز و راز حج، بر روح و جان آدمی اثری ماندگار و ژرف دارد؛ و هنر ادبیات متکفل بیان دستاوردهای لحظات عرشی زندگی انسان است.هر شاعر میتواند حداکثر سه اثر که پیش‌ازاین منتشرنشده باشد را در همه قالبهای شعری (کلاسیک، نو و آزاد و ...) برای پژوهشکده حج و زیارت ارسال کند.

13980514000760_test_newphotofree.jpg

 

آثار برگزیده در قالب کتاب «حج در آینه شعر» منتشر خواهد شد و به برگزیدگان لوح تقدیر و هدایایی اهدا می‌شود.

مهلت ارسال اشعار تا پنجشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۸ اعلام‌شده است که این همایش پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک poem.hajj@gmail.com همراه با شماره تماس و تصویر کارت ملی خود ارسال کنند.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵-۳۷۱۸۶۵۵۵ تماس بگیرند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.