تولید سبد جامع ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) طی 5 سال

کد خبر: 93901
مرتضی اعلایی مدیر عامل مؤسسه ماهد با اشاره به تولید سبد جامع ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) گفت: این کار از سال 93 آغاز شد و 5 سال به طول انجامید.
وارث

مراسم رونمایی از جامع‌ترین سبد ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) و پرچم جدید حرم حضرت زینب(س) با حضور حجت‌الاسلام زائری، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ و جمعی از مسئولان و خانواده شهدا در مجتمع فرهنگی سرچشمه آغاز شد.

مرتضی اعلایی مدیر عامل مؤسسه ماهد در ابتدای این مراسم اظهار داشت: تولید این سبد جامع از سال ۹۳ آغاز شده است که هدف اصلی تولید ابزار زندگی با استفاده از هنر دینی و اسلامی بود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه نقش اشک در نوروز امسال افزود: تولیدات این کارگاه در دو بخش سبک زندگی و عزاداری بود و تلاش شد به خطوط اصیل، هنر اصیل و ...توجه ویژه شود.

اعلایی ادامه داد: بنا نداریم از عزای امام حسین (ع) پول در بیاوریم بلکه هدف ما واسطه‌گری برای رساندن ابزار مذهبی به مردم است.

مدیر عامل مؤسسه ماهد افزود: در مراسم امروز سه اتفاق رخ می‌دهد اول رونمایی از سبد جامع ابزار عزاداری دوم جمع‌آوری کمک برای هیئات آسیب‌دیده در سیل اخیر و در نهایت رونمایی از پرچم جدید حرم حضرت زینب (س) که در محرم نصب خواهد شد.

هنر اصیل باید یادآور ذکر خدا باشد

محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در این مراسم با بیان اینکه تلاش این مجموعه احیا کننده هنر اصیل اسلامی است اظهار داشت: در گذشته هنر جدای از زندگی مردم نبود و انسان به هر سو نگاه می‌کرد و به زمین، لباس، دیوار و ... نظری می‌انداخت شاهد هنر اصیل بود که برگرفته از کلمه الله و سنت نبوی بود اما این مجموعه با ورود غرب به کشور و حاکمیت مزدوران آنها از دست رفت و موجب جدایی هنر از زندگی شد.

وی افزود: وابسته‌های غربی معتقد بودند که هنرمند نخبه است یعنی چیزهایی را می‌فهمند که دیگران نمی‌فهمند درحالی که در گذشته چنین نبود و فرضاً اگر بحث عاشورا بود مردم جز به جز هنر آن را متوجه می‌شدند و حتی اگر خطایی رخ می‌داد مردم می‌فهمیدند.

رجبی دوانی با اشاره به اینکه وقتی قرآن ذکر است همه وجود، اعمال و آثار ما باید برگرفته از ذکر و یاد خدا باشد، تصریح کرد: اگر چنین باشد آن زمان هنر ایجاد شده نیز ذکر خدا را نشان می دهد که اگر به رنگش نگاه سود ترکیب‌های نامفهوم در آن نیست و زلال است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه واژه هنر در فرهنگ‌ ما به معنای نیک نفس یا انسان نیک است، گفت: هنرمند باید نیک نفس باشد که امام خمینی (ره) فرمودند اولین شرط برای هنرمند تطهیر نفس است زیرا بدون آن نمی‌تواند با نفس حقیقی ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه در قدیم یک زبان هنر وجود داشت، گفت: دو واو در حروف ابجد بیانگر عدد ۱۲ است که این را غربی‌ها را بررسی کردند که در گذشته عکس دو واو برعکس را بر دیوار قرار می‌دادند تا بیانگر شیعه بودن آنها بود.

رجبی دوانی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تصور این است عاشورا باید تماماً سیاه باشد اما علم و‌کال دارای رنگ‌های مختلف است که دارای شور و هیجان فراوان است، البته شعرهای جدید فارغ از این وجه است و کاش به آن سبک‌های قدیمی برگردیم که شور فراوان داشت و موجب ترس ساواک بود.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.