آیین مسلمیه هرسال باشکوه‌تر برگزار می‌شود

کد خبر: 94035
مداح اهل‌بیت(ع) گفت: آیین سنتی-مذهبی مسلمیه که 120 سال قدمت دارد در ابتدا با دو هیئت و فقط در شب شهادت حضرت مسلم(ع) برگزار می‌شد اما اکنون این مراسم به مدت سه شب و با خیل انبوه هیئات مذهبی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.
وارث

غلامرضا سازگار پیشکسوت و پرچم‌دار شعر و مداحی اهل‌بیت(ع)  با اشاره به آیین عزاداری مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: سابقه مراسم عزاداری برای حضرت مسلم بن عقیل(ع) در شهرری به 120 سال می‌رسد که هرساله باشکوه‌تر و پرشورتر برگزار می‌شود.

وی گفت: این مراسم در ابتدا با یکی دو هیئت برگزار می‌شد ولی به‌مرور عشق و علاقه مردم نسبت به حضرت مسلم(ع)  شدت پیدا کرد و این آیین رونق گرفت.

سازگار با بیان اینکه بیش از 45 سال در مراسم مسلمیه شرکت کرده است، افزود: اکنون در این مراسم مجری هستم و در سال‌های ابتدایی مستمع بودم که با جامعه مداح می‌آمدیم که در آن زمان فقط دو هیئت برای عزاداری می‌آمد.

مداح اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: اکنون به‌قدری تعداد هیئت‌ها زیاد است که به هر هیئت 7 الی 10 دقیقه زمان عزاداری در صحن آستان را می‌دهیم و گاهی هیئات تا 3 ساعت در بازار حرم منتظر می‌مانند تا نوبتشان برسد و وارد صحن شوند.

وی با بیان اینکه آیین مسلمیه امسال یک زینت خاصی داشت، اضافه کرد: رئیس خدمه آستان حضرت مسلم بن عقیل(ع) پرچم گنبد مطهر حضرت را با تشریفات خاصی آوردند و به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) تقدیم کردند در همین راستا قرار است پرچم سیدالکریم تقدیم حرم مسلم بن عقیل(ع) در کوفه شود.

شاعر اهل‌بیت(ع) با اشاره به خاطره‌های مراسم مسلمیه در سال‌های گذشته، بیان کرد: در شب‌های بلند زمستانی هوا به‌قدری سرد بود که در یک‌شب من می‌خواستم آب جوش بخورم که پس از چند دقیقه دیدم آب جوش یخ‌بسته است اما با وجود سرمای شدید مردم از بعد از نماز مغرب و عشا تا 3 بامداد در صحن حرم می‌ایستادند و عزاداری می‌کردند.

سازگار ادامه داد: مردم عاشق اهل‌بیت(ع) هستند و این عشق است که مردم را سرپا نگه می‌دارد مردم در هیچ صفی معطل نمی‌شوند اما برای ورود به حرم از میدان شهرری تا حرم مطهر مملو از جمعیت است تا به‌نوبت وارد صحن شوند.

وی تأکید کرد: بنیان‌گذار آیین سنتی مسلمیه سادات شیرازی‌ها بودند که در ابتدا فقط شب شهادت حضرت مسلم(ع) بود بعد دو شب شد و اکنون این مراسم به مدت سه شب از شب شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) تا شب شهادت حضرت مسلم بن عقیل (ع) از نماز مغرب و عشاء در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) برپا می‌شود.

مداح اهل‌بیت(ع)  با اشاره به حدیثی از امام هادی(ع) که ثواب زیارت عبدالعظیم(ع) را برابر با زیارت سیدالشهدا بیان کرده‌اند، افزود: عمرسعد به طمع حکومت ری امام حسین(ع) را به شهادت رساند و ری از این بابت شرمنده بود لذا از زمانی که حضرت عبدالعظیم(ع) به ری آمد، شرمندگی از ری گرفته شد و سرافرازی داده شد؛ سیدالشهدا(ع) را به خاطر ری کشتند ولی شهرری، کربلا شد و به کربلای ایران شهرت یافت.

سازگارا در ادامه با اشاره به اهمیت غدیر بیان کرد: بعد از جریان مسلمیه مردم نسبت به غدیر که افضل اعمال امت است توجه کنند و کاش تعطیلی عید غدیر نیز مانند تعطیلی عید فطر دو روز می‌شد؛ پیامبر(ص) فرمودند افضل اعیاد امت من غدیر است و اگر غدیر نبود نام بعثت هم از بین رفته بود.

وی اضافه کرد: خداوند در اهمیت غدیر به پیامبر(ص) وحی می‌فرستد که اگر علی(ع) را معرفی نکنی رسالتت را انجام ندادی لذا مردم آداب این روز را به‌جا بیاورند چند سالی هم هست که مردم در روز غدیر مانند اربعین از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم(ع) راهپیمایی می‌کنند.

این مداح اهل‌بیت(ع)، با توجه به نزدیکی به ماه محرم، به مداحان توصیه کرد: اهل‌بیت(ع) را خار و خفیف نشان ندهید، روضه‌هایی بخوانید که حقیقت داشته باشد، چیزی بخوانید که اهل‌بیت(ع) تحقیر نشوند، روضه‌ای بخوانید که امام حسین(ع) شما را تحسین کند و مردم بیشتر به اهل‌بیت(ع) عشق پیدا کنند.

سازگار در پایان خاطرنشان کرد: امروز مثل قدیم نیست که حتی در صحن مسلم بن عقیل هم روضه می‌خواندیم کسی متوجه نمی‌شد، امروز در زیرزمین هم روضه‌ای بخوانیم همه‌جا پخش می‌شود حتی اگر برای 20 نفر روضه بخوانید همه دنیا صدای شما را می‌شنوند لذا روضه‌هایی که سندیت ندارد نخوانید کسی که روضه دروغ می‌خواند تا از مردم گریه بگیرد مثل شمع است می‌سوزد و به مردم نفع می‌دهد ولی خودش هیچ نفعی نمی‌برد همه مداحان به‌ویژه مداحان جوان طبق شنیده‌ها روضه نخوانند و از حقیقت روضه اطلاع پیدا کنند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.