واکنش امام هادی (ع) به ادعای زنی که خود را  زینب کبری نامید

کد خبر: 94140
روزی زنی ادعا کرد زینب فرزند امیرالمومنین (ع) است، امام هادی (ع) او را دروغگو خواند و گفت: دست از دروغگویی بردار که خدا دروغگو را رسوا می‌کند.
وارث

حجت‌ا‌لاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی (ع) گفت: امام هادی (ع) در حدیثی می‌فرماید شیعیان ما کسانی هستند که در اخلاق و اعمال دنبال‌روی ما هستند. رسول گرامی اسلام در حدیثی در این باره فرموده است: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند، پا جای پای ما بگذارد و به کردار ما اقتدا کند».

وی با اشاره به روایتی از امام هادی (ع) اظهار کرد: روزی زنی در منطقه سامرا ادعا کرد که من زینب فرزند علی بن ابی‌طالب (ع) هستم ـ او معروف به زینب کذّابه شد ـ حضرت فرمود: به آن زن بگویید دست از این ادعای دروغ بردارد، چراکه خدا شخص دروغگو را رسوا می‌کند و زندگی‌اش بی‌برکت می‌شود. قضیه شدت بیشتری گرفت و آن زن حتی پیروان زیادی را هم برای خود جمع کرد.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث گفت: این موضوع را به متوکل اطلاع دادند، او گفت: امام هادی (ع) را بیاور شاید او بتواند باطل بودن این زن را ثابت کند. امام (ع) حاضر شد و فرمود: این دروغگو است و زینب کبری در فلان سال وفات کرده است. متوکل پرسید: آیا غیر از این، دلیلی برای دروغگو بودن هست؟ امام فرمود: بله و آن این است که گوشت فرزندان فاطمه بر درندگان حرام است. تو این زن را به قفس درندگان بیانداز تا معلوم شود که دروغ می‌گوید. متوکل خواست او را در قفس بیاندازد. آن زن گفت: این آقا می‌خواهد مرا به کشتن بدهد یک نفر دیگر را آزمایش کنید.

حجت‌ا‌لاسلام شریعت‌زاده افزود: برخی از دشمنانِ امام به متوکل پیشنهاد دادند که خود امام داخل قفس برود. متوکل به امام عرض کرد: آیا می‌شود خود شما داخل قفس بروید؟! نردبانی آوردند و امام داخل قفس رفت، قفسی که در داخلش 6 شیر درنده بود. وقتی امام (ع) داخل شد شیرها آمدند و در برابر امام خوابیدند و امام آنها را نوازش کرد، امام با دست اشاره می‌کرد و هر شیری به کناری می‌رفت. وزیر متوکل به او گفت: زود او را از داخل قفس بیرون بیاور وگرنه آبرویمان می‌رود. متوکل از امام هادی (ع) خواست که بیرون بیاید و امام هم بیرون آمد. امام (ع) فرمود: هر کس می‌گوید فرزند فاطمه است داخل شود. هارون به آن زن گفت: داخل شو. آن زن گفت: من دروغ می‌گفتم و فلانی مرا به این کار اجبار کرد.

تبیین برنامه زیارت سیدالشهداء (ع) توسط امام هادی (ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های امام هادی (ع) در راستای تبیین جایگاه و منزلت زیارت حضرت سیدالشهداء (ع) گفت: متوکل حساسیت بسیاری به سرزمین کربلا داشت و بارها به شکل‌های مختلف مانع زیارت زیارت امام حسین (ع) می‌شد، با این وجود، حضرت هادی (ع) از هر فرصتی برای تشویق و ترغیب مردم به زیارت امام حسین (ع) استفاده می‌کرد، مردم عاشق و دلداده نیز از جان و مال گذاشتند و به زیارت قبر پسر پیامبر (ص) شتافتند.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد:‌ در روایت داریم که ابوهاشم جعفری می‌گوید: روزی خدمت امام هادی (ع) رسیدم، در حالی که حضرت کسالت داشت، اندکی بعد حضرت فرمود‌: ابوهاشم، فردی به کربلا و حائر حرم جدّمان حسین (ع) بفرست تا برایم دعا کند، داشتم از منزل حضرت بیرون می‌آمدم تا فرمان امام را اجابت کنم، یک لحظه به خود آمدم و در دلم اینچنین به حضرت عرضه داشتم: مولاجان! شما که خودتان امام هستید، این کار برای چیست؟ به یکباره حضرت فرمود: همه ما سفینه نجات هستیم اما خدا اینطور خواسته که دعا تحت قبّه حرم جدّمان حسین (ع) اجابت شود، خدا خوردن هر خاکی حتی خاک بیت‌الله الحرام و مدینة النبی را حرام کرده اما در تربت جدّمان حسین (ع) شفا قرار داده است و ... .

منبع:تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.