رجبی دوانی:

ولایت امام علی (ع) اولین‌بار در روز بعثت بر پیامبر (ص) ابلاغ شد

کد خبر: 94158
پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به پیشینه اعلام ولایت امام علی (ع) در طول نبوت پیامبر (ص) گفت: اولین‌بار ولایت امام علی (ع) در روز مبعوث شدن پیامبر (ص) به نبوت از سوی فرشته وحی به ایشان ابلاغ شد.
وارث

محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام با حضور در مصلای امام خمینی رحمة الله علیه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به سخنرانی درباره ولایت امام علی علیه‌السلام پرداخت.

رجبی دوانی به موضوع پیشینه اعلام ولایت امام علی(ع) پرداخت و در این زمینه گفت: بحثی که درباره ولایت امام علی علیه‌السلام مطرح است این است که آیا ولایت حضرت علی در روز غدیر یعنی ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجرت اعلام شده و یا سابقه دیرینه‌ای دارد.

ولایت امام علی (ع) اولین بار در روز بعثت بر پیامبر (ص) ابلاغ شد

وی ادامه داد: بنا بر روایات متقن و باورهای شیعه ولایت امام نه در غدیر خم و در سال نهم هجرت بلکه در روز بعثت پیامبر (ص) ولایت امام علی علیه‌السلام هم از سوی وحی به پیامبر (ص) ابلاغ شد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اولین اعلام ولایت امام علی (ع) را در زور بعثت دانست و گفت: در این زمینه حدیثی از امام هادی علیه‌السلام داریم که درباره روز مبعث پیامبر (ص) نکات عجیبی بیان می‌کند امام هادی (ع) می‌فرمایند: وقتی پیامبر (ص) به این مقام رفیع نائل شدند و هنگام پایین آمدن از کوه حرا با خود فکر می‌کردند که آیا قریش و مردم مکه دینش را می‌پذیرند یا تکذیب می‌کنند؟

وقتی فرشته وحی علی بن ابی‌طالب را ادامه دهنده راه اسلام پس از پیامبر(ص) معرفی می‌کند

وی ادامه داد: در همین لحظه فرشته وحی به پیامبر (ص) نازل می‌شود و می‌گوید از تکذیب قریش و سرکشی سران عرب نگران نباش خداوند تو را به عالی‌ترین مقام می‌رساند و پس از تو پیروانت به واسطه جانشینت علی بن ابیطالب هدایت می‌شوند، دانش‌های تو به واسطه دروازه علمت علی بن ابیطالب گسترش می‌یابد و دین تو در جهان گسترش پیدا می‌کند و علی علیه‌السلام تا دروازه بهشت فرمانده پیروان تو است. پیامبر (ص) فرمود: خدایا این علی همان پسر عم من است؟ ندا رسید: آری این علی، علی بن ابیطالب برگزیده من است و پس از تو بر همه پیروان برتری خواهد داشت.

بیعت با علی(ع) شرط ایمان حضرت خدیجه (س) به عنوان اولین مسلمان

رجبی دوانی با بیان این که این حدیث نشان می‌دهد جانشینی پیامبر (ص) در همان روز بعثت تعیین تکلیف شده گفت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: پس از اسلام آوردن حضرت خدیجه (ص)، پیامبر (ص) به ایشان می‌گویند: ایمان شما شرایطی دارد که از جمله آن پیروی از جانشین من و نگه داشتن سنت من و جانشین من و ماندن بر این عقیده تا روز قیامت است. پیامبر (ص) حضرت علی علیه‌السلام را به عنوان جانشین خود به حضرت خدیجه معرفی می‌کند.

معرفی علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) در جمع بزرگان قریش و تأیید این اتفاق در منابع اهل سنت

وی ادامه داد: هنگامی که پیامبر (ص) به نبوت مبعوث شد بنی هاشم را به دین خود دعوت کرد و گفت: من برای هدایت شما مبعوث شده‌ام و هر کس به من ایمان بیاورد وصی و جانشین من خواهد بود و در آن جمع ۴۰ نفری تنها علی علیه‌السلام از جای خود برخاست و با پیامبر (ص) بیعت کرد. پیامبر سه بار درخواستش را تکرار کرد و هر سه بار علی علیه‌السلام برخاست و به ندای پیامبر لبیک گفت. پیامبر (ص) همان جا خطاب به همه بنی‌هاشم گفت: این علی برادر من، جانشین من، وصی من و خلیفه بعد از من است فرمان او را بشنوید و از او اطاعت کنید.

پیامبر (ص)، علی (ع) را وصی و هم خلیفه پس از خودش معرفی کرد

وی ادامه داد: نکته اینجاست وصی جانشین نیست که بلافاصله درجای کسی قرار می‌گیرد اما خلیفه جانشینی است که می‌تواند با واسطه باشد. حال پیامبر می‌گوید علی هم وصی من و هم خلیفه بعد از من است و این سخن را در جمع بزرگان بنی‌هاشم بیان می‌کند و نکته اینجاست که این اتفاق در منابع مهم و معتبر اهل سنت هم وجود دارد.

پیامبر (ص): ای علی جایگاه تو با من مثل جایگاه هارون است با موسی

این پژوهشگر تاریخ اسلام به لشکرکشی پیامبر (ص) به سمت تبوک اشاره کرد و گفت: در سال نهم هجری هنگامی که پیامبر (ص) مجبور به لشکرکشی به سمت تبوک شد، علی علیه‌السلام را به عنوان جانشین خود در مدینه قرار داد و حضرت علی (ع) با پیامبر (ص) در این غزوه شرکت نکرد. همان زمان منافقان شایعه کردند پیامبر (ص) نظرش از علی علیه‌السلام برگشته و او را با خود به جنگ نبرده. پیامبر (ص) تا این موضوع را شنید به مدینه بازگشت و حدیث منزلت را برای حاضران بیان کرد و گفت: ای علی جایگاه تو با من مثل جایگاه هارون با موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نمی‌آید.

رجبی دوانی پیروی از امام را رمز سعادت بشر در دوران بعد از پیامبر (ص) دانست و گفت: پس از پیامبر ۲۵۰ سال امامان ما حضور داشتند اما مردم از نعمت آنها محروم بودند. امامت امام علی (ع) تا پایان امامت امام حسین علیه‌السلام ۵۰ سال طول کشید که این ایام اصل اسلام در معرض خطر بود و امامان ما بزرگترین هزینه را برای باقی ماندن اسلام دادند که آن هم جان نازنین امام حسین علیه‌السلام بود. بعد از آنها هم امامان همگی در فشار، زندان، حبس و تحت کنترل شدید بودند و به همین دلیل عمر مبارک امامان در این مقطع کوتاه است زیرا همگی آنها به دلیل مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت به شهادت رسیدند.

امامان پس از شهادت هم مظلوم واقع شدند و این مظلومیت تا امروز هم ادامه دارد

وی با بیان این که امامان بعد از شهادت هم مظلوم واقع شدند، گفت: ائمه علیهم‌السلام پس از شهادت هم مظلوم بودند و به آنها دروغ بسته می‌شد و این ماجرا تا امروز هم ادامه دارد در حالی که امامان ما درس مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویان را به شیعیان آموختند.

وی در پایان گفت: جای تأسف است که امروز عناصر انقلابی به خاطر حرف‌های حق دستگیر می‌شوند اما خائنان به مردم و غارتگران بیت‌المال در برخی موارد مورد حمایت قرار می‌گیرند. امید است مردم ما امسال مجلسی رقم بزنند که حزب الله و رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم‌السلام اکثریت این مجلس را رقم بزنند و این انقلاب محفوظ بماند.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.