بسته پیشنهادی مطالعاتی عید غدیر

کد خبر: 94162
وارث

عید غدیر خم فرصت مناسبی برای مطالعه درباره این واقعه تاریخی است؛ از این رو در این بسته پیشنهادی نویسندگان به دنبال روایت غدیر با زوایای مختلف بوده‌اند که هر فرد به تناسب موضوعات و سطح پژوهشی کتاب مطلوب خود را انتخاب کند.

«طلوع روز چهارم» روایت داستانی است که به شرح ماجرای شکافته شدن دیوار کعبه برای ورود مادر جلیل القدر امیرالمؤمنین علی(ع) به درون آن در زمان ولادت ایشان می‌پردازد و به قلم فاطمه سلیمانی به همت انتشارات نیستان منتشر شده است.
 
این داستان همانند سایر آثار این نویسنده در این ژانر، از داستانی بکر و کمتر پرداخته شده بهره می‌برد که نخستین برگ برنده او برای جلب نظر مخاطبانش به شمار می‌رود و در ادامه شیوه روایت نویسنده است که توانسته با ابداعات او این اثر داستانی را به روایتی مانا و خواندنی مبدل کند.
 
نویسنده روایت خود را با شرح بی‌تابی و درد فاطمه بنت اسد در لحظات ولادت، اما علی (ع) آغاز می‌کند. از دردی که او را به دامان کعبه و خدای او کشانده و جاهلانی که دوست ندارند او را در چنین جایگاهی ببینند. داستان، اما در همان فضل نخست به نقطه اوجی شامل ورود او به کعبه می‌انجامد و در آنجا شرح دیدار و تسکینی که آن بانوان پاکدامن به وی برای این ولادت خجسته می‌دهند، اتفاق می‌افتد و در ادامه شرح این کمک را در قالب روایتی از زندگی و شخصیت هر یک از بانوان و نوع حضور آن‌ها در این رویداد تکمیل می‌کند.
 
این داستان دربردارنده زبانی فخیم و ستودنی است. زبانی که با فخامت نثر تاریخی سعی کرده حس و حال مادرانه و در عین حال فضای معنوی حاکم بر لحظاتی که بر وی رفته است و روز‌های اقامت او در کعبه برای این میلاد خجسته را به شکلی باورپذیر و احساسی برای مخاطب خود بازگو کند.
 
«شمن شدید» رویکرد تاریخ بصیرت افزا و رصد جریان حق و باطل
 
این اثر، نخستین دفتر از مجموعه کتاب دشمن شدید است که با رویکرد تاریخ بصیرت افزا و رصد جریان حق و باطل به قلم حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب تدوین شده است. در این راستا، به تاریخ انبیا به ویژه تاریخ پیامبر خاتم(ص) و اوصیای معصوم ایشان(ع)، تبیین نقش یهود در تاریخ انبیاء و اسلام، و مسئله دشمن‌شناسی نگاه ویژه‌ای شده است. با شناسایی و شناساندن این جریان، ریشه جریانات جاری در سطح بین‌الملل، منطقه و کشور روشن می‌شود.
 
فرشته‌ای در برهوت

«فرشته‌ای در برهوت» نوشته مجید پورولی کلشتری است که نشر عهد مانا آن را منتشر کرده است. این اثر روایت داستانی دختری اهل‌سنت سیستان و بلوچستان است که عاشق پسری از شیعیان می‌شود؛ جلسه خواستگاری او به اثبات حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) می‌گذرد و خانواده دختر را متحول می‌کند. این جلسه با تعصب بزرگ خاندان او به چالش کشیده می‌شود.

در بخشی از این کتاب آمده است: «حکیمه‌‏خاتون آرام آرام پیش آمد و در یک قدمی رسول ایستاد و پرسید: آن جانماز را که تربتِ کربلا بود همراهت آورده‌‏ای؟! رسول سری تکان داد. دست کرد توی جیبش و جانمازِ کوچکِ سبزی را بیرون آورد و طرفِ حکیمه‏‌خاتون بُرد. حکیمه‌‏خاتون جانماز را گرفت و نگاهش کرد و گفت: می‌‏شود برای من باشد؟! تا همیشه!

رسول سری تکان داد. از سر و صورتش آبِ باران می‏‌چکید و شانه‌‏‌اش از شدت گریه تکان می‌‏خورد. حکیمه‏‌خاتون نگاهش کرد و گفت: حالا برو... رسول توی هق‌هقِ گریه گفت: برای همیشه؟»
 
ناقوس‌ها به صدا درمی‌آید
 
کتاب ناقوس‌ها به صدا درمی آیند رمانی است درباره امام علی(ع). این رمان از کلیسایی آغاز می‌شود که مردی تاجیک برای فروش کتابی که پیدا کرده به نزد کشیش کلیسا می‌رود. این کشیش عاشق کتاب‌های خطی و قدیمی است. با دیدن این کتاب به ارزش تاریخی آن پی می‌برد، اما پس از خواندن کتاب به ارزش حقیقی کتاب یعنی همان شخصیت امام علی بن ابیطالب (ع) پی می‌برد و با او آشنا می‌شود.
 
بخش‌های کتاب به ترتیب با عنوان یکم تا یازدهم از یکدیگر تفکیک شده است.
 
علی از زبان علی
 
کتاب علی از زبان علی(ع) کتابی ارزشمند است که زندگی امیرالمؤمنین را از زبان خود ایشان نقل می‌کند. همانگونه که در توضیح جلد کتاب نوشته، این کتاب زندگی و زمانه امیرالمؤمنین از زبان خودش است. زبان کتاب بسیار روان، ساده و جذاب است. کتاب در ۱۰ فصل و ۶۲۴ صفحه چاپ شده است. فصول کتاب علی از زبان علی(ع) عبارتند از: دوران مکه، دوران مدینه، دوران خلفا، دوران خلافت امیرالمؤمنین، دوران جنگ جمل، دوران جنگ صفین، دوران حکمیت، دوران جنگ نهروان، دوران غارت‌ها و دوران شهادت. خرید و مطالعه این کتاب به همه عزیزان توصیه می‌شود.
 
ماه بلند
 
«ماه بلند» روایت‌هایی کوتاه و زیبا از زندگی و زمانه امام علی امیرمؤمنان علیه السلام است. بهزاد دانشکر، نویسنده این اثر با گزینش روایت‌های تاریخی، به صورتی کوتاه سیر وقایع تاریخی دوران زندگی امام علی را تا غدیر خم و چندی پس از آن پرداخته است. در بخشی از این کتاب آمده است: «سال دهم هجری. غدیر خم. تشت بزرگی آوردند و پر کردند از آب. پرده‌ای زدند که از روی تشت رد می‌شد تا دو نفری که دو سوی پرده اند، یکدیگر را نبینند. امیرمؤمنان نشست یک سوی پرده، دستش را گذاشت داخل آب. زنان می‌آمدند سوی دیگر پرده. دست می‌گذاشتند توی آب برای بیعت. می‌گفتند: السلام علیک یا امیرالمومنین.» همه زنان آمدند برای بیعت. حتی همسران پیامبر و دخترش فاطمه زهرا. این کتاب را انتشارات عهد مانا منتشر کرده است.

منبع:ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.