رئیس سازمان حج و زیارت: 

کاهش محسوس بار ساک‌های حجاج ایرانی در پی حمایت از تولید ملی

کد خبر: 94297
رشیدیان با اشاره‌به کاهش محسوس بار حجاج ایرانی در پی عدم خرید سوغات از عربستان، گفت: در هر پرواز تعداد ساک‌ها از میانگین تعیین شده کمتر است که علاوه بر حمایت از تولید ملی مانع خروج ارز از کشور می‌شود.
وارث

«علیرضا رشیدیان» اعلام کرد: امسال حجاج ما به درخواست مسئولان نظام و دست اندرکاران امر حج فقط یک چمدان یا ساک از مبدا شهر و موطن خود آوردند و در بازگشت هم نسبت به خرید سوغات و کالاهای مختلف از کشور میزبان اقدام نکردند .

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: بر اساس بررسی های انجام شده تا کنون شرکت هواپیمایی ایران ایر از وضعیت و حجم بارهای زائران که بسیار کاهش یافته، بسیار راضی است و در هر پرواز تعداد ساک ها از میانگین تعیین شده کمتر است که این لبیکی از سوی حجاج کشورمان به حمایت از تولید ملی برای خرید سوغات از کالاهای داخلی و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت های مربوط به حمل بار را با دقت به فرودگاه انجام می دهند و بارها را بدون مشکل انتقال می دهند.

رشیدیان ادامه داد: تا امشب(دوشنبه، 29 مرداد) در مجموع 18 هزار و 47 زائر معادل 21 درصد حجاج ما به کشور بازگشته اند و عملیات بازگشت همچنان از مدینه و جده در حال پیگیری است .

 رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در این میان هشت هزار و 253 نفر از حجاج مدینه بعد نیز در قالب 59 کاروان در مدینه  استقرار یافته اند و جمعیت زائران حاضر در مکه مکرمه نیز 57 هزار و 328 نفر در قالب 407 کاروان است.

 وی تاکید کرد: خدمات دهی به این زائران در قالب سکونت، تغذیه و تدارکات و حمل و نقل و ... کماکان در حال انجام است و به ترتیبی که از جمعیت حجاج ما در مکه کاسته می شود و در هتل ها، فضای خالی ایجاد می شود  سعی کرده ایم خدمات سکونت در هتل ها را برای زائران ایرانی فراخ  تر و وسیع تر کنیم .

وی در بحث تغذیه حجاج هم بیان کرد: پخت غذا مورد نیاز زائران را هم با حفظ کیفیت و ذایقه آنها همچنان تداوم دارد و هم اینک با خروج این حجم از زائران از مکه میزان پخت غذا به 74 هزار و 600 پرس در روز رسیده و امید است کیفیت و تنوع غذایی را همچنان تا آخرین نفرات حاضر در عربستان حفظ کرده و ادامه دهیم

وی تصریح کرد: نه تنها نباید از کیفیت و تنوع غذایی کاسته شود بلکه باید افزایش یابد و در بحث پخت نان و غذا تامین  رضایت زائران بیشتر مبنای عمل قرار گیرد.

رشیدیان با بیان اینکه هم اکنون دو آشپزخانه بزرگ مرکزی و دو مجموعه خودپخت در مکه فعال هستند، افزود: تجربه هتل های خودپخت تجربه موفق ما بود و امید است سال آینده این تعداد را افزایش داده و حداقل 10 مورد برسانیم به گونه ای که آشپزخانه ابوجدایل را از دور خارج کنیم.

وی با بیان اینکه مبنای اجاره مسکن برای حج سال آینده را هم بر همین اساس و افزایش هتل های خود پخت قرار داده ایم، افزود : در بحث پخت نان هم که امسال برای اولین بار اقدام شد، تجربه خوبی داشتیم و تا کنون یک میلیون و 760 هزار قرص نان در 4 واحد تولید نانی که به عربستان منتقل شده، داشته ایم در عین آنکه از ظرفیت کارخانجات عربستانی هم استفاده شده که بعضا با ذائقه زائران ما همخوانی نداشت.

وی ابراز کرد: با همه محدودیت های فضا و مکان عملکرد این واحدها خوب بوده است و با کاهش زائران از این ظرفیت بیشتر می توانیم استفاده کنیم.

وی در زمینه نقل درون شهری خاطرنشان کرد: توفیقی که امسال در این زمینه حاصل شد آنکه توانستیم 36 ساعت زودتر از سال های قبل نقل درون شهری را راه اندازی کردیم و ارائه خدمت به حجاج و فراهم شدن امکان حضور آنان در مسجد الحرام اقدام خوبی بود و هم اکنون نیز 19 ایستگاه ترددی با 192 دستگاه اتوبوس به حجاج در مکه خدمات دهی می کنند.

منبع:شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.