رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی:

طلب مزد مداحان از باب معنوی و از درگاه خداست نه مسائل مادی

کد خبر: 94378
رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی گفت: کشور ایران دارای ۸۰هزار مداح شناسایی شده‌است که این افراد در مسیری نوکری برای ائمه قدم برمی‌دارند، اما در این میان تنها تعداد انگشت شماری از مداحان به علت عدم اگاهی مسیر بیراهه‌ای را در پیش گرفته‌اند.
وارث

مصطفی خرسندی شب گذشته در نشست بسیج مداحان در سالن اجتماعات سپاه صاحب الامر(عج) اظهار کرد: "میم" واژه‌ی مداح اشاره بر متدین بودن مداح دارد یعنی در ابتدا کار فرد باید در خودش تغییرات راهبردی را ایجاد کند، مداحان برجسته الگوی قشر جوان هستند و ما نیز پرچم‌دار بزرگان هستیم پس لازم است در ابتدا اهداف خود را مشخص کرده و در راستای اهداف صحیح حرکت کنیم.

وی افزود: مداحان فعلی پرچم‌دار مداحان بزرگی هستند که در ابتدا روی نفس خود کار کردند و وظیفه‌ی ما یافتن مسیر این بزرگان است که نفسشان عطری از ائمه را در فضا جاری می‌کرد که دلیل آن طبق نظر عالمان ذکر و اشک روزانه‌ برای اباعبدالله بود.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی اذعان کرد: "میم" متدین بودن مداحان از منازلشان آغاز می‌شود که لحن و بیان مداح با خانواده اسباب جذب خانواده و در نهایت جامعه به ائمه می‌شود.

وی با اشاره به سخنان آیت‌الله مجتهدی گفت: دو چیز اسباب ترقی و قرب به خداست که یکی از آن‌ها نماز اول وقت و دیگری دعای والدین است که باید به عنوان آغاز نوکری بین مادحان مطرح شود.

مداح بدون علم و دانش نمی‌تواند تاثیرگذار باشد

این مقام مسئول ابراز کرد: نمازشب، خلوص نیت، رفتار و کردار نیکو از صفات بارز مداحان است که به عنوان الگوهای جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد و تأثیرگذاری در اجتماع را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: کشور ایران دارای 80هزار مداح شناسایی شده‌است که این افراد در مسیری نوکری برای ائمه قدم برمی‌دارند و تاریخ شاهد تأثیرگذاری بیان این افراد بوده‌است، اما در این میان تنها تعداد انگشت شماری از مداحان به علت عدم اگاهی مسیر بیراهه‌ای را در پیش گرفته‌اند که البته این تعداد کم در مقابل نقاط قوت پیرغلامان جایی ندارد.

خرسندی در ادامه گفت: "دال" مدال اشاره به دانش مداح در ابعاد مختلف دارد و مداحان بدون علم و دانش نمی‌توانند در مجالس مبحثی را که از این آگاهی ندارند، مطرح کنند. همچنین الگوپذیری در مدح را باید با تکیه بر دانش و اسناد معتبر انجام دهد.

وی عنوان کرد: قشر جوان باید در ابتدا دانش مرتبط به مسائل را بیاموزد و سپس در مسیر مدح گام بردارند اگر نونهالان و تازه واردان در مسائل اعتقادی و علمی بالغ نشود، مانند کسانی هستند که بدون فهم بجای وصف حقانیت و معرفت شش‌گوشه‌ی امام حسین(ع)، تنها به گوشه‌ی مادی و فیزیکی پناه ببرند.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی افزود: رهبر کبیر انقلاب در بیانات خود یک خط سخن سنجیده و دانشمندانه را به دو ساعت سخنرانی ترجیح می‌دهند که این سخن مداحان را بسوی ارائه‌ی مطالب مستند سوق می‌دهد.

تکبر هیچ جایگاهی در مدح ندارد

این مقام مسئول تصریح کرد: "الف" مداح اخلاص، ادب و اخلاق او است و بالاترین و پرزحمت‌ترین کارها بدون اخلاص عبث و بیهوده به شمار می‌رود که مداحان باید بدانند اقبال مردم دلیل بر اقبال خدا نیست و این کار نباید موجب عدم جذب و دعوت مردم باشد، بلکه درکنار جذب و تأثیرگذاری باید با خلوص نیت انجام شود.

وی گفت: بسیاری از مداحان مشهور هستند اما محبوب و مردمی نیستند که این موضوع عدم خلوص نیت و بی‌توجهی به جایگاه مدح را نشان می‌دهد.

خرسندی بیان کرد: تکبر هیچ جایگاهی در مدح ندارد و مادحان ائمه نباید در مدح بجای توجه به عزا و خلوص نیت دچار تکبر و شهرت شوند.

این مداح مطرح کشوری بیان کرد: طلب مزد مداحان از باب معنوی و از درگاه خدا و ائمه است و مسائل مادی جایگاهی در مدح ندارد و نباید به عنوان ارزش جایگزین اخلاص این جایگاه شود.

رئیس کانون مداحان و شاعران آئینی در پایان ابراز کرد: "ح" مداح حُسن سلیقه‌ی اوست که مداح باید بداند چه مطلبی را در چه مکانی بخواند و اگر خواندن مداحی 10کلاس داشته باشد 9کلاس آن نخواندن مدح است، یعنی طبق شرایط مدح خوانی کند و با سخن سنجیده برای زمانی که در اختیار دارد برنامه‌ریزی کند.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.