انتقاد "مداح حماسه‌خوان" از برداشت‌ ناصواب از قیام کربلا، برای مذاکره با یزید زمانه

کد خبر: 94859
باید متوجه شویم که شمر و یزید امروزمان قطعاً آمریکا و اسرائیل است؛ نه اینکه با این همه بدعهدی‌های آمریکا و متحدانش بگوییم حاضر هستیم برای حفظ منافع کشورمان با هر کسی مذاکره کنیم؛کربلا ایستادگی و مقاومت را به ما یاد داده است.
وارث

امیر عباسی شاعر و ذاکر جوان اهل‌بیت (ع)، یکی از مداحان پیشرو در خواندن سبک‌های انقلابی است؛ وی در اولین روز از فروردین سال 1360 در محله آزادی به دنیا آمد و از همان دوران کودکی با وجود لکنت زبان، آرزوی نوحه‌خوانی برای امام‌حسین (ع) را در سر داشت؛ خودش می‌گوید که لکنت‌زبانش در مداحی کاملاً برطرف می‌شود.

نام امیر عباسی برای بسیاری با نام میثم مطیعی گره خورده است، چرا که این دو ذاکر جوان، همپای یکدیگر در دانشگاه امام‌صادق(ع) و محافل دیگر، مجلس‌گردانی می‌کنند و تعریف جدیدی را از مداحی حماسی و انقلابی به مخاطبان خود ارائه کرده‌اند.

آنچه در ادامه این گزارش می‌خوانید، گفت‌وگوی مجری برنامه "سلام صبح بخیر" شبکه سه سیما  با امیر عباسی است:

* آیا صرف سینه‌زنی و عزاداری برای امام حسین(ع) برای شناخت قیام سیدالشهدا(ع) کافی است؟

روضه به قلب آدم شور و شعف می‌دهد؛ برخی می‌گویند این روضه‌ها افسردگی می‌آورد اما من مخالف این نظرم و تاکنون یک روضه‌خوان و سینه‌زن ندیده‌ام که خودکشی کند؛ امّا در قشر غیرمذهبی دیده‌ام.

خودم نیز قائلم که روضه و سینه‌زنی برای شناخت نهضتی که سیدالشهدا(ع) به واسطه آن قیام کرده، کافی نیست؛ این شعر در واقع نظرم را تایید می‌کند:

بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است
که مرگ سرخ به از زندگى ننگین است

حسین مظهر آزادگى و آزادى است
خوشا کسى که چنینش مرام و آیین است

نه ظلم کن به کسى نى به زیر ظلم برو
که این مرام حسین است و منطق دین است

همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافى است
اگر چه گریه بر آلام قلب تسکین است

ببین که مقصد عالى وى چه بود اى دوست
که درک آن سبب عزو جاه و تمکین است

ز خاک مردم آزاده بوى خون آید
نشان شیعه و آثار پیروى این است

همه حرف این است که به قاعده "کل یوم عاشورا" شمر و یزید زمانمان را بشناسیم و از حرکت سید‌الشهدا(ع) پیروی و تأسی کنیم؛ نه اینکه مانند برخی، از نهضت عاشورا به نفع خودمان استفاده کنیم؛ گاهی بگوییم کربلا عرصه مذاکره است و گاهی آن را درس مقاومت بدانیم؛ باید متوجه شویم که شمر و یزید امروزمان قطعاً آمریکا و اسرائیل است؛ نه اینکه با این همه بدعهدی‌های آمریکا و متحدانش بگوییم حاضر هستیم برای حفظ منافع کشورمان با هر کسی مذاکره کنیم؛کربلا ایستادگی و مقاومت را به ما یاد داده است.

* از روز اول که میکروفون دست گرفتی، دغدغه و بینش سیاسی داشتی یا به سفارش کسی این راه را پیش گرفتی؟

 من از 9 سالگی روضه و نوحه می‌خوانم؛ در آن موقع فقط عشق این را داشتم که نوحه‌ای را بخوانم تا ثواب ببرم؛ امّا وقتی پا به سن گذاشتم، متوجه شدم فقط ثواب نیست،بلکه باید تکلیفمان را هم بدانیم و همین شد که همه چیز را به جان خریدم. برخی خوششان نمی‌آید که این نوحه‌های انقلابی را بخوانم امّا من معتقدم باید زبان مردم باشم و حرف اهل‌بیت(ع) را بزنم.

* مطالبی را که در محافل و جلسات می‌خوانی از کدام منبع و مرجع دریافت می‌کنی؟

من پیش از اینکه بخواهم مطلبی را در روضه و هیأت بگویم، با کارشناسان متخصص هر حوزه مشورت می‌کنم.

* محل ارتزاق و کسب درآمد‌تان  از مداحی است یا شغل دیگری دارید؟

من در اداره‌ای مشغول به کارم و پدر عزیزم هم در کار مبل است؛ خودم هم قدیم کارگری پدرم را می‌کردم؛ اما در حال حاضر فرصت این را ندارم تا در کنارش مشغول به‌کار شوم.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.