ماجرای مداحی که با یک بیمار سندرومی همخوانی کرد+فیلم

کد خبر: 94875
برای جست‌وجو می‌توانید این کلمات را سرچ کنید: همخوانی حاج‌مهدی اکبری با کودک مبتلا به سندرم داون. یک‌بار از اول تا آخر تماشا کنید؛ میکروفن دست کسی است که مشخص است به بیماری سندرم داون مبتلاست. بریده‌بریده می‌خواند: به ما می‌گن دیوونه ...
وارث

شاید دیده باشید، شاید با دیدنش دلتان تکان خورده باشد و چند بار دیده باشید. ویدئویی که روز هشتم محرم در شبکه‌های اجتماعی چرخید و دست به دست شد و هزاران بار دیده شد و از مردم زیادی اشک گرفت. اگر ندیده‌اید با یک جست‌وجوی ساده در تلگرام یا اینستاگرام پیدایش کرده و تماشایش کنید. برای جست‌وجو می‌توانید این کلمات را سرچ کنید: همخوانی حاج‌مهدی اکبری با کودک مبتلا به سندرم داون. یک‌بار از اول تا آخر تماشا کنید؛ میکروفن دست کسی است که مشخص است به بیماری سندرم داون مبتلاست. بریده‌بریده می‌خواند: به ما می‌گن دیوونه ... دوربین از روی او حرکت می‌کند و می‌رسد به مردی که با ریتم زیبایی با همین نوحه نامفهوم سینه می‌زند، بعد بلند می‌شود و به کنار مرد می‌آید و با او می‌خواند: یا حسین، غریب مادر / تویی ارباب دل من...

 

اکبری نوحه‌های زیادی برای امام حسین(ع) خوانده که یکی از آنها با راه و رسمش در شب هفتم ماه محرم همخوانی بیشتری دارد؛ آنجا که می‌گوید: امشب می‌خوام برات مثل لوطیا بخونم / امشب می‌خوام برای خاک کربلا بخونم ...آن مرد حاج‌مهدی اکبری، مداح اهل مشهد است که شب هفتم ماه محرم در هیات علمدار مشهدالرضا برای آقایش امام حسین(ع) و یارانش عزاداری می‌کرد و نوحه می‌خواند. مرد خوش‌صدایی که لحنش و صدایش صلابت خاصی دارد. همه آنهایی که به امام هشتم(ع) ارادت دارند، حتما مداحی‌های او را برای امام‌رضا(ع) شنیده‌اند. در یکی از آنها اکبری می‌خواند: یاد حرم، یاد رضا / دست من و پنجره فولاد رضا / مرغ دلم پر می‌زنه/ تا صحن گوهرشاد رضا ...

برای بار دوم که این ویدئو را تماشا کردید به آخرش دوباره توجه کنید و گره خوردن نگاه آقای اکبری و آن مرد را ببینید، چیزی شبیه معجزه است، درخشش نگاه مرد معلول که نامش رضاست.

پیروی از آقا ابا عبدا...(ع)
حاج مهدی اکبری درباره همخوانی‌اش با مرد مبتلا به سندرم داون می‌گوید: آقا رضا از دوستان قدیمی من است. چند سالی خبری از او نداشتم تا این‌که شب هفتم ماه محرم به هیات علمدار مشهدالرضا آمد با برادرش محمدمهدی که او هم به همین بیماری مبتلاست و نمی‌تواند صحبت کند. از دیدنشان خیلی خوشحال شدم. وقتی گفت که دوست دارد نوحه بخواند، میکروفن را به او دادم تا بخواند اما چون نمی‌توانست کلمات را به‌درستی ادا کند با او شروع به همخوانی کردم. آن‌قدر این بخش از عزاداری به دلم نشست که باور دارم آقا رضا عزاداری امسال ما را امضا کرد. من اصلا نمی‌دانستم که از این مراسم فیلمبرداری ‌شده و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. اما آن‌قدر استقبال زیاد بود که شگفت‌زده شدیم. حتی آنهایی که بعد به من خُرده گرفتند که چرا میکروفن را به آقا رضا داده‌ و نگران نبوده‌ام که حرف نامربوطی بزند یا عزاداری را به هم بریزد. اما آن لحظه‌ای که آقا رضا گفت دلش می‌خواهد نوحه بخواند به خودم گفتم اگر ما مدعی پیروی از امام حسین(ع) هستیم نباید به این مرد «نه» بگوییم.
از اکبری سن و سال آقا رضا را می‌پرسم، می‌گوید: بیشتر از 30 سال دارد. چند سال قبل مادرشان را از دست دادند و مدتی در آسایشگاه بودند، اما امسال برای عزاداری به هیات آمدند.
از این مداح می‌پرسم، به نظرتان نوحه‌خوانی آقا رضا برای شما غنیمت بود یا برای خودش معجزه، می‌گوید: برای ما غنیمت بود.حضور او و نوحه‌خوانی‌اش به دل مردم نشست و امیدواریم برای ما آبروداری کند و باعث شود امام حسین(ع) عزاداری ما را قبول کند.

روضه‌خوان اهل بیتم
اکبری می‌گوید: من مداح اهل بیت نیستم، روضه خوان آنهایم.من کجا و مداحی برای اهل‌بیت(ع) کجا؟ مگر فهم من چقدر است که اهل بیت(ع) را درک کنم و مدح آنها را بگویم. همین که مرا به‌عنوان روضه‌خوان قبول کرده‌اند، کفایت می‌کند. بزرگ‌ترین شفاعت آنها در حقم این بود مرا که بازیگوش بودم در 14 ‌سالگی قاری قرآن کرد و بعد روضه‌خوان سالار شهیدان و بقیه اهل‌بیت(ع).آن اوایل که نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی را شروع کردم خودم متن را می‌نوشتم اما الان شاعران اهل بیت زیاد شده‌اند و از اشعار آنها استفاده می‌کنم.
صِله‌هایی که خرج خیر می‌شود
به اکبری می‌گویم درباره دستمزدی که مداحان می‌گیرند حرف و حدیث زیاد است. برخی بر این باورند که در ماه محرم نباید دستمزدی گرفته شود و روضه و نوحه‌خوانی نذر امام حسین(ع) و یارانش باشد. برخی بر این عقیده‌اند که باید رقم منصفانه‌ای گرفته شود و برخی منتقدان که رقم‌ها گاهی خیلی زیاد است.
این مداح می‌گوید: صله دادن به مداحان و روضه‌خوان‌ها از زمان امام رضا(ع) باب شد. ایشان به کسانی که برای اهل بیت(ع) نوحه می‌خوانند یا شعر می‌گفتند، صله می‌دادند.صله گرفتن یا همان پاداش گرفتن در حد و اندازه خودش بدنیست و مهم‌تر این که این صله‌ها در کجاها هزینه می‌شود.مداحان زیادی را می‌شناسم که دستمزد بالایی می‌گیرند، اما می‌دانم که آنها را برای چه کارهای خیری هزینه می‌کنند.این چرخش بد نیست و به نظرم مهم نیت و دل مداح و روضه‌خوان است که اثراتش در زندگی و در کارش هم نمایان می‌شود.

معیار؛ زیارت عاشوراست
به اکبری می‌گویم برخی هیات‌ها و برخی مداحان و نوحه‌خوان‌ها برای ایجاد هیجان بیشتر در مراسم عزاداری از افکت‌های خاص استفاده می‌کنند و برخی در نوحه‌ها به یزید و شمر و... فحش می‌دهند و الفاظ بدی استفاده می‌کنند از او می‌خواهم نظرش را درباره این تندروی‌ها بگوید.
به باور این مداح، صفات پسندیده اهل بیت آن‌قدر زیاد است که اصلا لازم نیست بد دشمنان آنها را گفت. اکبری می‌گوید: معیار ما برای لعن‌فرستادن به دشمنان و قاتلان امام حسین(ع) و یاران ایشان، زیارت عاشوراست. معتقدم باید آن‌قدر محاسن و صفات پسندیده اهل بیت به‌خصوص امام حسین(ع) را برای مردم بازگو کرد که در ذهن و دل آنها رسوخ کند و بشود الگوی زندگی‌شان.
درباره افکت و تغییر صدا و بقیه چیزهایی که برخی برای رونق عزاداری استفاده می‌کنند هم باید بگویم شعر و کلام و صدا اگر از دل برآید بر دل مستمع هم خواهد نشست و بقیه چیزها اضافه‌ است.
سفره کرم امام حسین(ع) آن‌قدر وسیع و بی‌چشم‌داشت است که دعا و حاجت کسی را که به مراسم عزاداری نمی‌رود اما در دلش با امام زمزمه می‌کند، برآورده می‌کند. صاحب دستگاه امام حسین(ع) خود سیدالشهداست و ما فقط نوکر و وسیله‌ایم. این دستگاه به دل نیاز دارد نه‌جلوه‌.  
 


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.