آیت الله رشاد:

راه‌های نجات از انحراف و خسران

کد خبر: 94884
آیت‌الله رشاد با اشاره به عناصر نجات‌دهنده انسان از خسران دنیوی و ابدی، گفت: ایمان، عمل صالح و حق‌طلبی سه عنصری است که انسان را از خسران نجات داده و موجبات رشد و تعالی او را فراهم می‌آورد.
وارث

 آیت الله «علی اکبر رشاد» در جلسه درس خارج اصول که (یکشنبه، ۲۴ شهریورماه) در مدرسه علمیه امام رضا(ع) تهران برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع)، به بیان روایتی از آن حضرت(ع) پرداخت و اظهار کرد: امام حسین(ع) می فرمایند: «یابن آدم إنَّما أنتَ ایّام کلَّما مضی یوم ذهب بعضک»، ای انسان! تو خودت روزگار هستی، تو ایّام و روزها هستی، هر روزی که می‎گذرد مقداری از تو کاسته می‎شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: انسان به روزگار گذراندن و سپری ایام دلخوش نباشد و آرزومند آینده مباشد که چون بیاید، از خود انسان جزئی می رود و کاسته می شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران افزود: ممکن است انسان روز عیدی یا روز خاصی که خوش آینده او است و منتظر است تا آن روز فرا برسد، صورت قضیه این است که انسان چیزی را گویی به دست می آورد اما در باطن معنایش این است که بخشی از وجود او کاسته شود.

وی ابراز کرد: در آیات قرآن کریم که می فرماید: «یعنی بشر پیوسته در خسران است. آدمی همین که هست، نیست می شود. آدمی به قوه ای می ماند که اگر رو به فعلیت نرود از میان می رود و برای محسوس کردن این مطلب واقعی همیشه این مثال را می زنم که ما مثلا دانه های گندم را اگر در داخل ظرفی بگذاریم و همانجا بماند، ظاهرا تصور می کنیم این دانه های گندم است و موجود می باشد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانه های گندم به تدریج استعداد و قوه ای را که در او نهاده شده، از دست می دهد و به مرور نیست می شود و از بین می رود و بعد از گذشت زمان متوجه می شویم از درون پوسیده و اگر هم کاشته شود دیگر سبز نمی شود.

وی اضافه کرد: این روند کاسته شدن و نیست شدن، چون برای ما محسوس نیست درک نمی کنیم و فاصله که زیاد می شود، تراکم این نیست شدن های تدریجی خودش را نشان می دهد و یکدفعه می بینیم این گندم پوسیده است. بشر هم این گونه است!

آِت الله رشاد تصریح کرد: اگر این گندم را در شرایط و ظرف رشد، داخل خاک قرار بدهند و حرارت آفتاب و کود به او برسد، می بینیم سبز می شود، رشد پیدا می کند. انسان هم اینگونه است یعنی اگر در ظرف رشد قرار نگیرد این جور نیست که بگوییم متوقف است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران اضافه کرد: اصلاً توقف در وجود انسان معنا ندارد. انسان یا در حال رشد و صعود است یا در حال سقوط و این طور نیست که یک حالت سومی باشد.

 

وی در پایان با اشاره به عناصر نجان دهنده انسان از خسران دنیوی و ابدی، گفت: ایمان، عمل صالح و حق طلبی سه عنصری است که انسان را از خسران نجات داده و موجبات رشد و تعالی او را فراهم می آورد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برنامه ریزی فقط برای سازمان ها یا نهادها نیست، ابراز کرد: یک فرد هم باید برنامه داشته باشد و در مقاطع مختلف این برنامه را وارسی کند تا ببیند حسب مرحله بندی و زمان بندی که پیش بینی کرده بود، چقدر پیش رفته است و آیا در حال پیشرفت است یا متوقف است یا از برنامه عقب افتاده است، و با ارزیابی برنامه خود برای پایان کار خود کارنامه ای تهیه کند.

 

آیت الله رشاد در پایان خطاب به طلاب حوزه علمیه تهران، گفت: این که بر برنامه ریزی تاکید داریم به جهت این است که طلاب عزیز که از امروز سال تحصیلی جدید را شروع می کنند موضوع برنامه ریزی را جدی بگیرند، زیرا گاه با برنامه پیش رفتن، بهره وری را چند برابر می کند، اما بی برنامه پیش رفتن گاه سبب می شود انسان از مسیر خارج و از مقصد دور شود.

منبع:شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.