توضیحات حجت‌الاسلام عالی درباره سخنرانی‌اش در بیت رهبری

کد خبر: 94916
حجت‌الاسلام عالی با اشاره به گفت‌وگویش با رهبر انقلاب پس از سخنرانی درباره جوانگرایی در محضر ایشان، توضیحاتی را درباره این سخنرانی و نظر رهبر انقلاب ارائه کرد.
وارث

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه از جمله واعظان و سخنرانان مطرح کشور است که بسیاری از مردم پای منبر او می‌نشینند و نوع گفتار او در برنامه‌های تلویزیونی درباره موضوعات مختلف دینی باعث امتیاز مردمی بالای او میان سایر واعظان کشور شده است. او در دومین شب مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در حضور رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام خمینی(ره) به سخنرانی پرداخت؛ سخنانی که شاید به مذاق برخی خوش نیامد اما خیلی‌ها هم بودند که از سخنان آن شب استاد عالی لذت بردند، گویی استاد عالی داشت حرف دل بسیاری از مردم حاضر در حسینیه امام خمینی را می‌زد.

بعد از پایان سخنرانی حجت‌الاسلام مسعود عالی در شب دوم مراسم عزاداری امام حسین(ع) در حسینیه امام خمینی(ره) او نزد رهبر معظم انقلاب آمد و گفت‌وگویی میان رهبر انقلاب با وی صورت گرفت. چند روزی است در برخی محافل گمانه‌زنی‌هایی درباره محتوای این گفت‌وگو مطرح شده است. 

وی در  گفت‌وگویی با اشاره به موضوع سخنرانی آن شبِ خود در حضور رهبر معظم انقلاب گفت:

«باید جایگاه فعالیت‌های جوانان و مسئولان سن‌وسال‌دار مشخص شود؛ در برخی موقعیت‌ها با وجود اینکه ممکن است فرد سن زیادی داشته باشد اما جایگاهش به‌گونه‌ای است که می‌طلبد آن فرد در آن سِمت قرار بگیرد؛ اینکه مسئولان پیر و جوان هر یک در کجا قرار بگیرند، کار کارشناسی دقیقی نیاز دارد؛ سخنان من در این مراسم بیشتر به رویکرد اشاره داشت، چراکه دو سه دهه‌ای است رویکردها نسبت به جوانان کمتر شده است، این طور نیست که فقط نیروی جوان برای جنگیدن، دفع فتنه و سینه سپر کردن‌ها روی کار بیاید، بلکه باید در میدان کار، فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی و بدنه اجرایی کشور نیز حضور پررنگی داشته باشد، این رویکردی است که باید اصلاح شود و باید راهکارهایی برای این موضوع در نظر گرفت.

نگاه اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) اعتماد به نیروی جوان بوده است؛ ما نیز به‌عنوان پیروان آن حضرات در هر جایی از انقلاب اسلامی به نیروی جوان اعتماد کردیم موفق و سربلند شده‌ایم؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کرده بودند که «جوانگرایی به‌معنای پیرزدایی نیست».

رهبر معظم انقلاب نیز به این نکته اشاره داشتند که باید جزئیات قرار گرفتن افراد در جایگاه‌ها تبیین شود؛ ما برای روی کار آمدن نیروی جوان نمی‌توانیم نیروهای سن‌وسال‌دار را کنار بگذاریم و از طرفی هم حضور آنها طوری که مانع حضور جوانان شود محل اشکال است.

ما با افرادی که از مسئولیت‌ها سوءاستفاده و خیانت کردند یا با ولایت فقیه زاویه دارند کاری نداریم؛ آنها که قطعاً صلاحیت ندارند، اما برخی پیشکسوتان هستند که خدمات زیادی داشته‌اند و عمر و جوانی خود را برای انقلاب صرف کردند، نمی‌شود بدون توجه به شرایط و موقعیت‌های افراد یک‌مرتبه همه اینها را کنار گذاشت، چراکه ممکن است این کار به نظام لطمه بزند؛ بررسی جایگاه جوانان و جایگزینی آنها در بدنه اجرایی نظام نیاز به فرایندی دارد که با کار کارشناسی و حساب‌شده امکان‌پذیر است.

تمام همّ و غمّ من در سخنرانی حسینیه امام خمینی(ره) بیان رویکرد جوانگرایی در سیره اهل‌بیت(ع) و در دهه اول انقلاب بود که به‌تدریج کمرنگ شده است؛ در دوران انقلاب هرجا جوانان به میدان آمدند تجربه‌های موفقی را به‌نمایش گذاشتند، رهبر انقلاب نیز در موقعیت‌های مختلف از جمله در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به این رویکرد اشاره داشتند، برای پیگیری این امر ابتدا باید به بررسی و شفاف‌سازی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در این موضوع پرداخت و بعد راهکار ارائه کرد؛ توقع این بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کند اما به همین شورا به‌دلیل کثرت مشغله‌های اعضای آن و یا به هر دلیل دیگری آسیب‌هایی وارد است؛ ما باید نیروهای جهادی، انقلابی، متدیّن و باسواد را وارد میدان کنیم وگرنه این فرصت تبدیل به تهدید خواهد شد».

منبع:تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.