استاد انصاریان:

دین آسان است، به مردم سختگیری نکنید

کد خبر: 95313
مفسّر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی گفت: برخی ادعا می‌کنند که خداوند را دوست دارند، ولی به رسول خدا(ص) اقتدا نمی‌کنند و به حرف‌های او گوش نمی‌دهند، چنین افرادی خداوند را دوست ندارند چرا که لازمه دوست داشتن خداوند پیروی از رسول اوست؛ اگر انسان به پیامبر(ص) اقتدا نکند نه تنها دنیای او خراب می‌شود بلکه مرگ، برزخ و قیامت خوبی نخواهد داشت.
وارث

استاد حسین انصاریان طی سخنانی در حسینیهٔ هدایت تهران به راه‌های محبوب شدن انسان‌ها نزد خداوند اشاره و اظهار کرد: انجام یک سلسله کارهای با ارزش معنوی که برای همگان هم میسر است، سبب می‌شود که انسان در عرصهٔ محبوبیت در پیشگاه مبارک پروردگار قرار بگیرد و بخشی از آیات قرآن و روایات در همین زمینه است.

پیامبر(ص) نجات دهنده انسان‌ها در دنیا و آخرت

وی ادامه داد: یکی از آن آیات؛ آیهٔ شریفهٔ نورانی سورهٔ مبارکهٔ آل عمران است. عده‌ای از مردم در زمان رسول خدا(ص) همه‌جا اعلام می‌کردند که ما خدا را دوست داریم؛ برای اینکه به مردم ثابت شود ادعای آنان ادعای درستی نیست چون دوست داشتن خدا، انسان را مجذوب یک سلسله مسائل مثبت می‌کند، آیه «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکمُ اَللّٰهُ وَ یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» ﴿سوره آل‌عمران، ۳۱﴾ نازل شد که ای پیامبر(ص) به این مردم بگو اگر راست می‌گویید و خدا را دوست دارید «فَاتَّبِعُونِی» به من اقتدا کنید، از من پیروی کنید و حرف‌های من را گوش بدهید؛ من یک معلمی هستم که همین خدایی که می‌گویید دوستش دارید مرا برای نجات و سر و سامان دادن به دنیا و آخرت شما فرستاده است.

لازمه دوست داشتن خداوند پیروی از رسول اوست

استاد انصاریان گفت: برخی ادعا می‌کنند که خداوند را دوست دارند، ولی به رسول خدا(ص) اقتدا نمی‌کنند و به حرف‌های او گوش نمی‌دهند، چنین افرادی خداوند را دوست ندارند چرا که لازمه دوست داشتن خداوند پیروی از رسول اوست. «یُحْبِبْکمُ اَللّٰهُ» یعنی شما در عرصهٔ محبوبیت قرار می‌گیرید، اگر به پیامبر(ص) اقتدا کنید.

 وی با بیان اینکه اگر انسان به پیامبر(ص) اقتدا نکند نه تنها دنیای او خراب می‌شود بلکه مرگ، برزخ و قیامت خوبی نخواهد داشت، تصریح کرد: خداوند در آیه ۳۰ سوره یاسین می‌فرماید: «یٰا حَسْرَةً عَلَی اَلْعِبٰادِ مٰا یأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّٰ کٰانُوا بِهِ یسْتَهْزِؤُنَ»؛   اندوه باد! افسوس باد! حسرت باد! بر یک عده‌ای که من برای نجات‌شان و آبادی دنیا و آخرت‌شان پیغمبر فرستادم ولی پیغمبر را مسخره کردند.

عدم پذیرش دعوت پیامبر(ص) به واقعیات، بالاترین نوع سخره است

استاد انصاریان تأکید کرد که بالاترین نوع سخره این است که پیغمبر، مرا به یک سلسله واقعیات دعوت کند و من نپذیرم.

وی با اشاره به اینکه به منظور پی بردن به عظمت رسول خدا(ص) باید در آیات گوناگون قرآن دقت شود، بیان کرد: در قرآن آیاتی وجود دارد که در نشان دادن شخصیت پیغمبر اکرم(ص) بهت‌آور است؛ از جمله «یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ» حاضرم از همهٔ گناهانتان به‌واسطه پیامبر، چشم بپوشم البته گناهانی که بین شما و خودم است.

گذشت از گناهان شیعیان حقیقی در قیامت

استاد حوزه‌ در ادامه به شفاعت ائمه در حق‌الناس شیعیان حقیقی و غفران و رحمت خدا اشاره و خاطرنشان کرد: برای اینکه ما نگران نباشیم ائمه(ع) یک مسائلی را مطرح کردند مبنی براینکه اگر کسب و کار شیعه واقعی که قصد خوردن مال مردم را ندارد به گونه‌ای شد که ناخواسته مالی از مردم که در دستش بود را از دست داد، این فرد در قیامت به عنوان مال مردم‌خوار، غارتگر و متجاوز به حقوق مردم محاکمه نمی‌شود بلکه به مانند یک مؤمن با او برخورد می‌شود بدین صورت که طلبکار را به کنار او می‌آورند و می‌گویند: تو در دنیا از این فرد طلبی داشتی و او طلب تو را پرداخت نکرد، تصمیمت چیست؟ بدهکار می‌گوید: از نماز و روزه‌های او بردارید و در پرونده من قرار دهید! خداوند نمی‌پذیرد و می‌فرماید: «وَاَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ» ﴿آل‌عمران، ۳۱﴾ در پرونده‌ات گناهانی داری و اگر می‌خواهی گناهانت آمرزیده شود و به جهنم نروی از این بدهکارت گذشت کن تا من هم از گناهان تو گذشت کنم.

پیروی از پیامبر(ص) برابر است با دوری از حرام، انجام کار خیر و عبادت

نویسنده کتاب  «راه و رسم رستگاری» به راه محشور شدن انسان‌ها با رسول خدا(ص) اشاره و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ» اگر واقعاً خدا را دوست دارید «فَاتَّبِعُونِی» رمز دوستی واقعی این است که از پیامبر(ص) پیروی کنید و پیروی از پیامبر(ص) بدین صورت است که مرتکب حرام نشوید و کارهای خیر انجام دهید و عبادت‌ها را در حد خودتان داشته باشید.

دین آسان است، به مردم سختگیری نکنید

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه عبادت هر انسانی باید در حد توان او باشد، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید: دین آسان است، کسی را دعوت به دین می‌کنید به او سختگیری نکنید، تازه وارد دین شده بگذارید همین نماز واجب یومیه‌اش را بخواند، ماه رمضان اگر آمد سالم بود روزه بگیرد. همیشه ائمه(ع) این سفارش را داشتند که دین آسان است؛ به مردم سختگیری نکنید. مردی به پیغمبر اکرم(ص) گفت: جهاد به من تعلق نمی‌گیرد چون من بدنش را ندارم بیایم بجنگم، ضعف دارم و ناتوانم، فرمود: جهاد بر تو نیست، گفت: من بیابان زندگی می‌کنم، چادرنشینم آنقدر شتر و گوسفند هم ندارم زکات بدهم، فرمود: زکات بر تو نیست، پولی نمی‌ماند بروم مکه حج بجا بیاورم، فرمود: حج هم بر تو نیست، گفت: نهایتاً یا رسول الله از این دین اسلام، من نماز واجب شبانه روز را می‌خوانم، هفده رکعت، ماه رمضان هم یک روزه‌ای می‌گیرم، من بعد از مرگ کجا هستم؟ پیغمبر اکرم(ص) فرمود: بعد از مُردنت مانند این دو انگشتت که کنار هم هستند، در کنار من هستی.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.