محدوده تربت امام حسین (ع) چقدر است؟

کد خبر: 95551
معمولاً در سفر اربعین این سؤال برای زائران پیش می‌آید که چه مقدار از خاک کربلا جزء تربت امام حسین (علیه السلام) است و آیا تمام خاک شهر کربلا یا فقط خاکی که روی بدن مطهر امام (علیه السلام) است، خاک تربت محسوب می‌شود؟
وارث


اربعین حسینی نزدیک است و عاشقان سید و سالار شهیدان (علیه السلام) عزم سفر کرده‌اند تا خود را به بارگاه ملکوتی ایشان برسانند. اشتیاق برای شرکت در اربعین حسینی، سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد و همه از کوچک و بزرگ، پیر و جوان شیفته حضور در بین‌الحرمین و تجدید عهد و میثاق با حسین (علیه السلام) هستند.

فضیلت و آثار و برکاتى که براى زیارت و تربت، امام حسین (علیه السلام) است، براى هیچ تربتى و قطعه‌‏اى از زمین نیست. خاک کربلا تکه‌ای از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکاری در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است.

معمولاً در سفر اربعین این سؤال برای زائران پیش می‌آید که چه مقدار از خاک کربلا جزء تربت امام حسین (علیه السلام) است و آیا تمام خاک شهر کربلا تربت محسوب می‌شود و یا اینکه خاکی که روی بدن مطهر امام است خاک تربت است؟ روایات در این باب چندگونه هستند. در روایتی از حضرت صادق (علیه السلام) است که می‌فرمایند: «یؤخذ طین قبرالحسین (علیه السلام) من عند القبر علی سبعین ذراعا»، یعنی تربت امام حسین (علیه السلام) شامل ۷۰ زراع اطراف قبر امام است که حدود ۳۵ متر می‌شود. طایفه‌ای دیگر از روایات چهار میل را می‌گوید «مقدار اربعه أمیال میل که جمع آن امیال است را گفته‌اند چهار هزار زراع است. در حدود دو هزار متر است به عبارتی دو کیلومتر و طایفه‌ای دیگر از روایات یک فرسخ در یک فرسخ را می‌گوید که هر فرسخ پنج کیلومتر و ۷۵۰ متر می‌شود.

طایفه‌ دیگری از روایات خاکی را که نزد سر مبارک و مطهر حضرت سیدالشهداست می‌گوید و از امام صادق (علیه السلام) روایت است که فرمود: انَّ عند رأس الحسین (علیه السلام) لتربهً حمراء فی‌ها شفاء من کل داءِ الاَّ السّام» یعنی نزد سر مبارک امام حسین (علیه السلام) خاکی سرخ است که در آن شفاء از هر دردی است الاّ مرگ. البته طایفه‌ای دیگر از روایات تا پنج فرسخ را فاصله تربت می‌گوید. در حدیثی امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: «حرم امام حسین (علیه السلام) پنج فرسخ از چهار طرف قبر است».

همچنین در حدیثی دیگر از اسحاق بن عمار آمده است که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «از محل قبر امام حسین (علیه السلام) از چهار جانب بیست و پنج زراع مساحت کن جزء قبر و حرم امام است» و در حدیثی از عبداللّه بن سنان است که از امام ششم امام صادق (علیه السلام) نقل می‌کند که ۲۰ زراع مساحت کن که حدود ۱۰ متر از چهار جانب قبر شریف است.

در روایتی دیگری باز هم از امام جعفر صادق (علیه السلام) آمده است: «علی قدر سبعین باعاً، به قدر هفتاد باع که حدود هفتاد متر می‌شود». آنگاه مرحوم شیخ طوسی در این باره گفته است که توجیه این روایات ترتّب در فضیلت است که بالاترین پنج فرسخ است و کمترین عند رأس است. یعنی هر چه نزدیک‌تر به قبر مطهر امام باشد و یا بدن مطهر باشد فضیلت و ارزش آن بیشتر است و الاّ آنچه از روایات برمی‌آید تا پنج فرسخ جزء حرم امام (علیه السلام) محسوب می‌شود و خاک در این محدوده جزء تربت امام حسین (علیه السلام) است.

 

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.