آیت‌الله میرباقری: احکام الهی به‌اندازه تولّی ما به امام‌زمان (عج) تحقق می‌یابند

کد خبر: 95864
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت که امام عصر (عج) آیه غیبی الهی است که حضرت هم منتظر تحقق آن است. وقتی این آیه ظهور کند تمام دین پیامبر(ص) در عالم ظاهر می‌شود. حقیقت ظهور هم ظهور جسمی امام و هم کنار رفتن حجاب از حقیقت ولایت است.
وارث

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در صدوسی و پنجمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی با موضوع «امام مهدی(عج)، سنت‌های فراموش‌شده و احکام تعطیل مانده الهی» گفت: امام عصر (عج) احیا کننده احکام الهی خواهند بود و این نکته در روایات و دعاهای مختلف آمده است. احکام در عرض توحید نیستند بلکه از شئون التزام به توحیدند «إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ». در روایت آمده که خداوند از ظاهر فحشا و باطن فحشا نهی کرده‌ است؛ محرمات، ظاهر قرآن و باطن او ائمه جورند؛ حلال‌ها نیز در ظاهر قرآن وجود دارند که باطن آنها امام حق است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی افزود: باطن ولایت حقه جریان الوهیت حضرت حق و ولایت الله است؛ الوهیت حضرت حق از طریق ائمه در عالم ظهور کرده است؛ خداوند به ما اختیار تخلف از الوهیت حضرت حق داده است که در آیه الکرسی این نکته را می‌بینیم. اگر ولایت خدا را پذیرفتیم به مسیر محکمی چنگ زده‌ایم و اگر هم کفر ورزیدیم نتیجه آن را خواهیم دید. احکام و سنن در عرض ولایت امام و الوهیت حضرت حق نیستند و در قرآن از آنها به‌عنوان حدودالله تعبیر می‌شود؛ یعنی مرزهای الوهیت حضرت حق و کسانی که با این احکام مبارزه می‌کنند و در کنار این حدود حد دیگری می‌گذارند «یحادون الله و رسوله» هستند و این در واقع ادعای الوهیت است. شیطان هم که تلاش می‌کند این مرزها را به هم بزند می‌خواهد برای خود الوهیت درست کند و مردم او را بپرستند.

آیت‌الله میرباقری خاطرنشان کرد: علی بن ابراهیم درباره آیه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» از معصوم نقل کرده که این فطرت در کثیری از روایات توحید است. در غرب امروز و در توحش منظم امروز می‌بینیم که با حدود الهی درگیرند به تعبیر قرآن: «یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ». باطن همه حدود الهی خود امام است؛ مثلاً عدل در عرض امام نیست که امام بیاید آن را برقرار کند بلکه عدل، خود امام است. اگر امام عالم را نورانی می‌کند اینها شئون خود امامند و سرچشمه همه امور خیر است. انسان عادل انسانی است که ولایت امام در او ظهور کرده است. این تعریف که عدل حاکمیت قوه عاقله بر سایر قواست تعریف ارسطویی است. عادل کسی است که بر مدار امام حرکت می‌کند و تولّی تام به امام دارد. تحقق سنن احکام و عدل از شئون فعل الهی‌اند که به‌وسیله حضرت حق محقق می‌شوند. امام مجرای فعل الهی است. فعل او فعل خداست. طاعت امام طاعت خداست و بیعت و زیارت با او بیعت و زیارت با خداوند است.

وی اظهار کرد: امام یدالله، عین الله، اُذن الله و اذن واعیه است. امام در قرآن اینگونه معرفی شده است؛ آن یداللهی که کلمه عدل با آن محقق می‌شود خود امام است؛ امام مجرا و طریق تحقق اسماء حسنی الهی و فعل الهی و احیای سنن الهی در عالم است. اگر احکام تحقق ولایت امامند نتیجه این می‌شود به اندازه‌ای که ما ولایت امام را تحمل کنیم در ما عدالت و احکام محقق می‌شود. اگر ولایت حقه در پرده غیب رفت تمام احکام و سنن هم در غیبت می‌روند. سه نوع غیبت داریم. یکی غیبت جسمی امام که درباره آن خیلی تحقیق نشده است. غیبت دوم غیبت ولایت امام است که اختصاص به حضرت بقیة‌الله هم ندارد «وَ اللَّیْلِ إِذا یَغْشى‌». اسرار ولایت و قرآن در پرده است و تا زمان «وَ النَّهارِ إِذا تَجَلَّى» این پرده وجود دارد. معنای سوم غیبت هم این است که حضرت «کَلِمَتِکَ التَّامَّةِ فِی أَرْضِکَ» هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: در ذیل آیات اول سوره بقره این روایت نقل شده که یکی از معانی غیب در آیه «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» وجود مقدس امام زمان (ع) است. حضرت امام عصر (عج) آیه غیبی الهی‌اند که حضرت هم منتظر تحقق این آیه الهی است. وقتی این آیه ظهور کند تمام دین حضرت نبی اکرم (ص) در عالم ظاهر می‌شود. حقیقت ظهور هم ظهور جسمی امام و هم کنار رفتن حجاب از حقیقت ولایت است. تحقق احکام و سنن دو طرف دارد. یک جنبه آن ظهور حقیقت ولایت در عالم و جنبه دوم تحمل حیات انسانی است، تمسک به شرایع به‌معنی تحقق شرایع نیست. وقتی مدار ولایت عوض می‌شود آنچنان که در سقیفه رخ داد هیچ باطنی وجود ندارد و راهی وجود ندارد. چون غیر امام راهی نیست و بقیه راه‌ها به بی‌راهه می‌روند. انسان اسلام، انسان محب امام است که همه چیزش را برای امام می‌خواهد. تا چنین چیزی محقق نشود روابط اجتماعی متناسب با آن هم محقق نخواهد شد.

آیت‌الله میرباقری افزود: به‌اندازه تولّی ما، احکام تحقق پیدا می‌کنند. حدود را نباید اصل و امام را مجری احکام بگیریم. حدود فرع بر امامند. آنچه از آن منع می‌شود ولایت ائمه نار است. وقتی ولایت باطل حاکم شد، تمام فروع را هم پیاده کنید این اسلام نیست؛ تحقق احکام به تحقق ولایت امام منوط است. تحقق ولایت امام هم به ظهور حقیقت ولایت در عالم و ظهور این کلمه تامه است. این کلمه باید ظهور پیدا کند و در قوای انسانی جاری شود.

وی تأکید کرد: این جزو غفلت‌های مؤمنین است که برخی تصور می‌کنند امام زمان یک مدرنیته اخلاقی درست می‌کنند؛ این خطاست. «أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَباتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَراهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً». من فکر می‌کنم «ثُمَّ یَکُونُ حُطاماً» در شکل کلی‌اش مربوط به دوران ظهور است. تمام این بساط، خس و خاشاک زیر دست و پا می‌شود نه اینکه حضرت بیایند همین بساط را اخلاقی کنند بلکه کل این بساط جمع می‌شود. باید محیط حیات دنیا تبدیل به محیط حیات آخرت شود. در روایت داریم که حیات دنیا محیط ولایت دشمنان و حیات آخرت محیط ولایت ما است؛ ابتدا حیات آخرت برپا می‌شود و سپس مناسبات حیات آخرت که سنن و احکامند.

منبع:تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.