همه طلاب را با هدف اجتهاد تربیت نکنیم
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه، ضمن تأکید بر اهمیت ایجاد تحول در حوزه، گفت: تحول همیشه به معنای رفرم (reform) و اصلاح نیست، بلکه در برخی موارد زمانی شاهد تحول خواهیم بود که دگرگونی اساسی ایجاد شود.
نبوی با بیان اینکه زمانه امروز با صد یا ۲۰۰ سال قبل متفاوت است، تصریح کرد: اینکه امروز هم روند عادی ۲۰۰ سال قبل را بخواهیم دنبال کنیم و آن را ادامه دهیم کار درستی نیست، ابتدا باید اهداف را تعریف کنیم و طلاب را متناسب با اهداف تربیت کنیم.
تربیت طلاب در راستای هدف حوزه
وی با پرداختن به اینکه باید ببینیم حوزه برای چه تشکیل شده است، تصریح کرد: همه کارهای علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیت طلبه باید متناسب با تعریف ما از چرایی تأسیس حوزه برنامهریزی و اجرا شود.
نبوی با اشاره به اینکه همه طلاب را اگر با هدف رسیدن به اجتهاد تربیت کنیم و سوخت و سوزهای آن را به کارهای دیگر بفرستیم درست نیست، ابراز کرد: اولاً بسیاری از طلاب توان اجتهاد را ندارند، ثانیاً در بخشهای دیگر مانند تبلیغ مبلغان کارآزموده، همچنین تربیت پژوهشگر هم نیازمند طلاب با سواد هستیم.
سفیران هدایت؛ الگوی موفق
معاون تبلیغ و فرهنگی حوزه علمیه با تصریح به اینکه باید هدفگرا باشیم و همه برنامهها را در این راستا تعریف کنیم، بیان کرد: نمونه موفقی که در حوزه انجام شد بحث سفیران هدایت بود؛ در سفیران، طلاب بعد از خواندن ۵ سال درس به کار تبلیغ میپردازند و گاهی از طلبهای که ۱۰ تا ۱۲ سال درس خوانده موفق تر هستند و نتیجه خوبی از مدارس سفیران در مجموع گرفتیم.
نبوی با ذکر اینکه مدتی است سفیران هدایت به معاونت آموزش حوزه واگذار شده است، تأکید کرد: اگر طلبه در مدت ۵ سال میتواند به نتیجهای که میخواهیم برسد چرا او را ۱۰ تا ۱۲ سال نگه داریم.
تحول بسنده کردن به اصلاح نیست
وی با بیان اینکه حرکتهایی برای تحول در حوزه شروع شده و شاهد برطرف شدن موانع هستیم، اظهار کرد: باید روند تحول را سرعت بدهیم و سمت و سوی کلی آموزش و پژوهش به سمت اهداف باشد وگرنه مشکلات حفظ خواهند شد. تحول هم لزوماً بسنده کردن به اصلاح نیست و ممکن است در جایی نیاز باشد که دگرگونی واقعی ایجاد کنیم.
معاون تبلیغی فرهنگی حوزههای علمیه افزود: حوزه امروز باید پاسخگوی نیازهای ملی و بینالمللی در عرصههای مختلف باشد؛ بنابراین قطعاً وضعیت آموزش و پژوهش، تبلیغ و کارهای دیگر باید متفاوت از گذشته باشد.
روشهای گذشته پاسخگو نیست
وی تصریح کرد: حوزه در دورههای گذشته محدود به چند هزار طلبه بود و دامنه تبلیغ آن هم محدود بود، اما امروز دهها هزار طلبه در حوزهها تحصیل میکنند و شبهات و مسائل مستحدثه و جدید هم آن قدر زیاد شده است که دیگر نمیتوان با روشهای گذشته فرایند آموزشی، پژوهشی و تبلیغی را مدیریت کنیم.
معاون تبلیغی فرهنگی حوزههای علمیه سراسر کشور ابراز کرد: یکی از فعالیتهای صورت گرفته برای ایجاد تحول در حوزه و نظام آموزشی کشور، توسعه مدارس امین است که امروز نزدیک به سه هزار مدرسه در سراسر کشور فعال است و یک روحانی به اقامه نماز جماعت و مشاورههای مذهبی مشغول است.
نبوی بیان کرد: توسعه اخلاق در سطوح مختلف حوزه، توجه بیشتر به قرآن در دروس، آشنایی طلاب با فنون تبلیغ و مهارتهای آن همچنین توسعه زبان عربی برای پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام از جمله مصادیق تحول در حوزه بوده است، اما متناسبسازی کارها براساس نیازها و اهداف همواره باید مدنظر باشد تا سرعت تحول افزایش یابد.
منبع:ایکنا
افزودن دیدگاه جدید