بدون وجود مقدس حضرت فاطمه(س) هیچ اثری از اسلام باقی نمیماند
حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در اجتماع بزرگ فاطمیون انقلابی در حسینیه حضرت «علی اصغر(ع)» شهرستان طرقبه، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت «فاطمه زهرا(س)» به پیشگاه حضرات «معصومین(ع)» و جمع عزاداران با اشاره به سوره کوثر گفت: این جای سؤال دارد که چرا خداوند از «پیامبر(ص)» خواست تا به شکرانه اعطای نعمت کوثر نماز به جای آورد؟
وی در پاسخ به این سؤال توضیح داد: بر هر انسانی لازم است که در برابر نعمت منعم شاکر و قدردان باشد. این شکرگزاری نسبت به خدا واجبتر است؛ چرا که او را مورد لطف و محبت خود قرار داده است، پس هر انسانی باید نسبت به خداوند شاکر باشد.
بیشتر بخوانید:
برای مطالعه آخرین خبرها از آستان قدس رضوی اینجا کلیک کنید
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه شکرگزاری باید متناسب با نعمت باشد، ابراز کرد: کسی که خدمت کوچکی نسبت به انسان انجام میدهد، باید متناسب با آن تشکر کند ولی وقتی خدمت بزرگی میکند، باید آن قدرشناسی مناسب آن نعمت باشد.
وی تأکید کرد: خداوند متعال نعمات گوناگونی به بندگانش عنایت کرده است. همه نعمات در یک رتبه نیستند، برخی نعمات بسیار مهمتر هستند. گرچه همه نعمتها ارزشمند و قابل قدردانی است. لذا شکر آن باید به اندازه آن نعمت باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت ادای فریضه نماز گفت: نماز بهترین شکرانه و جامع همه اذکار است. هیچ عملی بهتر از نماز وجود ندارد. چون سوغات «پیغمبر اکرم(ص)» از سفر آسمانی معراج است. نماز بالاترین نعمتی است که خدا به انسان اعطا کرده و بالاترین سطح شکرگزاری بنده نسبت به خدا هم نماز خواندن است. اگر میخواهیم خداوند متعال را آن طور که سزاوار است در برابر نعمتهایش شاکر باشیم، نماز بخوانیم.
وی با تأکید بر اهمیت نعمت عظمای اعطای خیر کثیر به «پیامبر(ص)»و خواندن نماز در قبال شکرگزاری آن، اضافه کرد: نماز بهترین شکل شکرگزاری که خدا از «رسول اکرم(ص)» خواسته است، معلوم میشود که نعمت بزرگی عطا فرموده است. همه مخلوقات و موجودات عالم، خدا را حمد و تسبیح میکنند و نماز دارند ولی هیچ نمازی به نماز انسان و کامل بودن نماز او نمیرسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح معانی متعدد کوثر پرداخت و گفت: کوثر در معنای ظاهری به معنی کثرت و فراوانی است. ولی شیخ طوسی از فقها و مفسران بزرگ شیعه میفرماید؛ کوثر یعنی آنچه این قابلیت و ظرفیت کثیر شدن را داشته باشد. او در کتابش «تبیان» اثبات میکند که منظور از این تعبیر قرآن کریم، وجود مقدس حضرت «فاطمه زهرا(س)» است.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان شأن نزول سوره کوثر افزود: «پیامبر(ص)» در زمان حیاتشان دو پسر داشتند که مرحوم شدند و دشمنان به ایشان نسبت ابتر شدن میدادند. میگفتند دیگر عقبه ندارد، فرزندی که راهش را ادامه بدهد ندارد. به ایشان نیش و کنایه میزدند تا اینکه این سوره نازل شد و نوید اعطای حضرت فاطمه(س) را به حضرت دادند.
وی تصریح کرد: وجود مقدس «حضرت زهرا(س)» برای پیغمبر(ص)، اسلام، قرآن و نبوت ایشان بسیار تعیین کننده بود. به همین دلیل رسول اکرم(ص) تعابیر متفاوتی مثل امِّ ابیها نسبت به ایشان دارند؛ چون ایشان از روی عواطف و احساسات بشری حرف نمیزنند، از روی حکمت سخن میگویند.
تولیت آستان قدس رضوی با تشریح امِّ ابیها یعنی «مادر پدر» اظهار کرد: پیامبر(ص) یک مادر جسمانی، یعنی حضرت آمنه(س) را دارند و یک وجود تفصیلی روحانی دارند که مقام نبوت است و مادر آن وجود، حضرت «فاطمه زهرا(س) »است.
وی تأکید کرد: اگر وجود مقدس حضرت «فاطمه(س)» نبود، هیچ اثری از اسلام هم نبود. چون وجود ایشان و خیر کثیرشان که فرزندانشان بودند، اسلام را حفظ کردند. با روی کار آمدن بنی امیه و ضایع کردن حق امامت حضرات «امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)»، به جای آنها بر مسند حکومت نشستند. فقط حق حکومت را غصب نکردند، قصد داشتند اسلام را از بین ببرند.
منبع:میزان
افزودن دیدگاه جدید