میراث حدیثی حضرت زهراء(س) از پراکندگی درآمد/جمعآوری ۵۲۲ حدیث در "موسوعه حضرت فاطمه"
آیین رونمایی کتاب «موسوعه کلمات حضرت فاطمه(ع)» با حضور حجتالاسلام عباس حیدریپور قائممقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، حجتالاسلام سیدحسین سجّادیتبار از مؤلفان این کتاب و حجتالاسلام علیرضا بشیری استاد دانشگاه و مؤلف کتاب «اصول ارتباطات اجتماعی در اسلام» در باشگاه خبرنگاران پویا خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
حجتالاسلام حیدریپور قائممقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در این مراسم طی سخنانی درباره فعالیتهای این پژوهشکده گفت: پژوهشکده باقرالعلوم یک مأموریت و هویت بیشتر ندارد و آن هم حمایت پژوهشی از سازمان تبلیغات اسلامی است. سازمان تبلیغات هویت و همبستگیِ ویژهای با حیات انقلاب اسلامی دارد. این سازمان با هدف انتقال و بسط پیام انقلاب اسلامی (مکتب امام خمینی) به جامعه شکل گرفته است.
وی افزود: یکی از مأموریتهای ویژه رهبر انقلاب در ابلاغ حکم ریاست جدید سازمان، تأکید بر گفتمان اسلام ناب میان مردم بهویژه جوانان انقلابی بوده است. اتصال ما به ریشههای انقلاب اسلامی گاهی با فراز و فرودهایی روبرو است و میتوان گفت گاهی اوقات انسجام کافی در جبهه خودی، اتصال محکم به رهبر انقلاب در برخی قشرهای مردم و تحلیل قوی از چرایی مواضع رهبری دیده نمیشود. این نشان از این دارد که اتصال ما به مکتب امام (ره) و اسلام ناب دچار خلل است.
قائممقام پژوهشکده باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: این پژوهشکده کارگروههای مختلفی را بر اساس این دغدغه رهبری ایجاد کرده تا به بازخوانی و عرضه مکتب امام خمینی و رهبر انقلاب بپردازد. رهبر انقلاب شارح، مفصّل و مفسّر مکتب امام خمینی (ره) است.
حجتالاسلام حیدریپور گفت: یکی از کارگروهها بخش ترویجی کار را دنبال میکند و به پرورش اساتید و مبلغان میپردازد که با بدنه عملیاتی سازمان تبلیغات هم ارتباط دارد. در کارگروه دیگری سیره، منطق و تاریخ رهبری مورد توجه قرار گرفته است. در این نزاع تمدنی، ما با نزاع روایتها هم روبرو هستیم؛ مثلاً حادثهای که به نظر ما موفق بوده در رسانههای خارجی به گونهای دیگر و از زاویه نقطه ضعف ما روایت میشود.
«تاریخ از زاویه دید رهبر انقلاب برای ما بسیار مهم است و از همین طریق به روایت آن میپردازیم. یکی دیگر از کارگروههای پژوهشکده، بررسی و روایت تاریخ تحولات فرهنگ عمومی کشور در بازه 1355 تا 1360 است؛ این تلاشها نشان میدهد روند و مسیر فرهنگ عمومی در این جامعه چطور بوده است.»
وی با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: یکی از کارگروههای پژوهشکده، تحولات اجتماعی جامعه را بررسی میکند که عمدهترین موضوع آن، بحث دینداری و شاخصهای آن است. یکی دیگر از کارهایی که در پژوهشکده انجام میدهیم بررسی تجارب است؛ مثلاً روحانی را درنظر بگیرید که با تکیه بر ادبیات دینی تمام زمینهای یک روستا را سر و سامان داده است. چرا ما نباید از اینطور تجارب موفق استفاده کنیم؟ ما در پژوهشکده کارگروهی داریم که اینگونه تجارب اجتماعی و خدماتی موفق را جدّی میگیرد.
در ادامه این مراسم حجتالاسلام سیدحسین سجّادیتبار از مؤلفان کتاب «موسوعه کلمات حضرت فاطمه(ع)» درباره ویژگیهای این کتاب گفت: اولین کار تولیدی این پژوهشکده کتاب موسوعه کلمات امام حسین(ع) بود که مرحوم آیتالله مشکینی متنی در تقدیر از این اثر نوشت. در این کتاب حدود 150 حدیث درباره احکام از امام حسین(ع) ذکر شده که این موجب تعجب خیلی از بزرگان شد و گمان نمیکردند از امام حسین(ع) این تعداد حدیث با موضوع احکام صادر شده باشد.
وی اضافه کرد: موسوعه کلمات پیامبر اکرم(ص) در 15 جلد کار دوم این مجموعه بود که آیتالله جوادیآملی در 150 صفحه مقدمهای بر آن نوشت.
حجتالاسلام سجّادیتبار اظهار کرد: روش جمعآوری سخنان حضرت زهراء که در قالب موسوعه حضرت فاطمه تدوین شده، اینطور بود که کار را از قدیمیترین کتابهای تشیع آغاز کردیم. شیوه کار از ابتدا نسبت به چند معصوم یعنی پیامبر، امام علی و حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام، اینطور بود که احادیث در دو فصل تدوین شود؛ چراکه یک سری از احادیث، زمان صدور مشخصی داشتند و برخی هم نداشتند. در موسوعه پنجتن آلعبا احادیثی را که زمان صدورشان مشخص بود به همان صورت آوردیم و احادیثی که زمان صدورشان مشخص نبود، بر اساس موضوع (عقاید، احکام، احکام و ادعیه) تقسیمبندی کردیم. در مجموع در این موسوعه 522 حدیث از حضرت فاطمه زهراء نقل شده است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب مجموعهای جامع از کلمات حضرت زهراء است. تا پیش از این بسیاری از بیانات حضرت به صورت پراکنده دیده میشد اما امروز شاهد مجموعهای مدوّن از بیانات آن حضرت هستیم. در جمعآوری احادیث سعی شده هیچ تقطیعی صورت نگیرد و احادیث به صورت کامل ذکر شود، این در حالی است که در برخی کتابهای دیگر احادیث آن حضرت بر حسب موضوع موردنظر تقطیع شده است. در این کتاب هیچ حدیثی را دوبار مشاهده نمیکنید و از تکرار آن خودداری شده است. متن احادیث نیز از قدیمیترین نسخ (نسخههای دسته اول) تهیه شده است.
منبع: تسنیم
افزودن دیدگاه جدید