آیتالله فاضل لنکرانی: وجوب حفظ جان در رأس احکام فقه شیعه است
آیتالله فاضل لنکرانی در مورد ویروس کرونا و لزوم حفظ جان انسانها از منظر فقه شیعه پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت همه برادران و خواهران ایرانی و مومن و انقلابی عرض سلام دارم و باید حوادثی که این روزها در کشور اتفاق افتاده و این ابتلاء بزرگی که به ویروس کرونا مردم عزیز ما خصوصاً مردم عزیز و انقلابی استان قم به آن مبتلا هستند نکاتی را همه ما مورد توجه قرار دهیم. اولین نکته این است که باید بدانیم تمام اینها امتحان الهی است. اگر یک انسان یا افراد متعددی مبتلا به کسالت میشوند خود مرض و کسالت یکی از امتحانات خداوند نسبت به بشر دارد. بشر همانطور که در حال سلامت در حال امتحان است که از سلامت خودش برای سعادت خودش و برای سعادت جامعه چگونه بهره میبرد؛ از مبتلا شدن به کسالت هم در یک امتحان دیگری قرار میگیرد تا ببیند درجات ایمان و اعتقاد خودش به مبدا و معاد را بررسی کند.
انسان در اثر یکی از این امراض حالت یاس برای او به وجود آید یا نه ایمانش قویتر شود و به خدا بیشتر پناه ببرد. این امراض برای همین است که درجات ایمانمان بالا رود. بالاخره عمر انسان تمام میشود اما وجود این کسالتها انسان را در استحکام ایمان معین میکند و در این آزمایش بزرگ قرار میدهد. من این خاطره را از مرحوم والد آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) که ایشان در ایام زندگی به کسالتهای فراوانی مبتلا بودند و همیشه در هر کسالتی این نکته را به ما میفرمود این کسالتها مراتب توحید و مراتب ایمان من را بسیار قوی کرده و زمانی میفرمودند چرا خداوند در نماز برای برخاستن و نشستن فرموده ذکر بحول الله و قوته را بگویید مگر یک ایستادن و نشستن نیاز به حول و قوه خداوند دارد؟ حول و قوه خداوند باید برای مجموعه کائنات باید باشد.فرمودند در اثر کسالتهایی که پیدا کردم برای من مسجل شد که در کوچکترین و سادهترین امور زندگی حول و قوه الهی دخالت دارد. مقصودم از بیان این مطلب این است که مبادا برای کسی یاس و نا امیدی به وجود بیاورد. در کنار این کسالتها درجه ایمان انسان را بالا برود و موفقیت در این امتحان به همین است که بتوانیم در این امتحان الهی یقین خود را نسبت به قیامت و عالم پس از دنیا بیشتر کنیم.
جهاد پزشکان، مسئولین و پرسنل بیمارستانها
نکته دوم که باید عرض کنم تشکر از همه پزشکان، مسئولین و پرسنل بیمارستانها که امروز یک کار جهادی انجام میدهند. امروز حضور در بیمارستانها و درمانگاهها و معالجه و رسیدگی به مریضهایی که به چنین ویروسی مبتلا هستند یقینا جهاد در راه خداست. من از همه ایشان به سهم ناچیز خودم تشکر میکنم و خدا را شکرگزارم که برادر بسیار عزیز خودم به عنوان یکی از پزشکان در بیمارستانهای قم مشغول انجام وظیفه است و حضور جدی و فعال دارد. دعا میکنیم خداوند پزشکان و پرستاران را حفظ کند و تا بتوانند جامعه ما را پرستاری و مراقبت کنند و امیدوارم با این بحران به وجود آمده علم پزشکی ایران رونق چندانی پیدا کند. این گرفتاریها سبب می شود نواقصی که وجود دارد مسئولین به آن پی ببرند و آینده کشور تامین بشود.
وجوب حفظ جان انسان در راس فقه شیعه
نکته سومی که باید عرض کنم این است که قول و تشخیص پزشکان و سفارشهایی که ایشان میکنند بر هر انسانی لازم است. من خودم که در کنار آیت الله العظمی فاضل لنکرانی بودهام میدیدیم ایشان نسبت به رعایت دستورات پزشکان چقدر اهتمام داشتند و این سیره همه مراجع ما بوده و هست. ما مرجع تقلیدی را نداریم که در زمان کنونی با رشدی که علم پزشکی کرده است از دستورات آن استنکاف کرده باشد. اگر پزشکی به یک مرجع تقلید گفته باشد روزه بر شما حرام است آن مرجع تقلید دیگر روزه نمیگیرد و اساسا این از خاصیت و ارزش و عظمت فقه شیعه است. فقه شیعه به حدی مستحکم است که در راس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد. تمام این عباداتی که برای خداوند انجام میدهیم اگر مزاحمت با حفظ جان انسان داشته باشد این یک امر بسیار واضح در فقه و اصول ماست که در مساله تزاحم حفظ جان مقدمه بر اینهاست. نه تنها مقدم است در برخی از موارد فقهاء تصریح کردهاند کسی که روزه یا نماز برای او ضرر داشته باشد گرفتن روزه یا خواندن نماز بر او حرام است. ضوابط فقهی ما از جهت مراجعه، اعتماد و از نظر لزوم عمل به دستورات پزشکان بسیار روشن است.
امام خمینی در برخی فتاوای فرمودند اگر در زمستان کسی بخواهد برای گرفتن وضو به حیاط بروند و با آب سرد وضو بگیرد و سردی آب برای پوست او ضرر داشته باشد فرمودند قاعده لاحرج در آنجا جریان پیدا و وضو را برطرف میکند. بنابراین مساله کاملا روشن است. امروز هم در رسانههای معاند با دین و شیعه و انقلاب دنبال این هستند که تقابلی بین طب و دین قرار دهند. مردم عزیز ما بیدار باشند که فقه ما بسیار منطقی و مستحکم و قویترین دستورات را در این حوزه دارد.
کفار ه گناهان
آخرین نکتهای که باید عرض کنم این است در روایاتی که داریم این مریضیها علاوه بر این که ارتقاء معنوی انسان است و باعث افزایش یقین انسان نسبت به خداوند متعال است؛ خداوند برای این مریضی جایگاهی قرار داده است و آن را کفاره گناهان انسان قرار داده است. پیامبر (ص) فرمودند اگر مومن در بدن خودش چیزی را که موجب اذیت او هست داشته باشد خداوند از گناهان او صرف نظر میکند. این امراض کفاره گناهان ما هست. در این ماه مبارک رجب دعا میکنیم خداوند همه ما را از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاورد مسئولین را هرچه بیشتر برای خدمت به این ملت عزیز که همه چیزشان را برای اسلام و انقلاب فدا کردند؛ مصممتر کند و قدمهای بسیار بزرگی برای رشد و تعالی این نظام اسلامی انشاء الله برداشته شود.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
منبع: ایکنا
افزودن دیدگاه جدید