آیا نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر خواندن خلاف سنت پیامبر(ص) نیست؟

کد خبر: 51289
وارث: این که شیعیان نماز عصر را بلافاصله بعد از نماز ظهر می خوانند بر خلاف سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و نوعی دروغ نیست؟!

برای پاسخ به این شبهه باید به این نکات دقت کرد:

1.باید دانست که زمان برگزاری نماز ظهر و عصر از اذان ظهر تا غروب آفتاب (یا مغرب) است و کسی که تا هنگام عصر نماز نخوانده باشد، ابتدا باید نماز ظهر بخواند و سپس نماز عصر را بخواند چون وقت نماز ظهر نگذشته است و فقط وقت فضیلت آن گذشته است.

2.همچنین به نقل شیعه و اهل سنت، جمع بین نماز ظهر و عصر (و مغرب و عشاء) در سیره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بوده است.

امام صادق(ع) فرمودند: «پيامبر خدا بدون اين كه عذرى در كار باشد، ظهر و عصر را در يك جا خواندند. عمر به آن حضرت گفت: آيا در نماز چيز تازه‏اى پيدا شده؟ پيامبر اكرم(ص) گفت: نه چيز تازه‏اى درباره نماز نيامده ولى خواستم بر امت خودم گشايشى بدهم»

ابن عباس مى ‏گويد: پيامبر اسلام در مدينه، بين ظهر و عصر و بين مغرب و عشاء را جمع مى‏كرد، بدون اين كه عذرى در كار باشد»

3.فقهای شیعه به پیروی از این احادیث که از عمل پیامبر حکایت می کند  و به پیروی از ظواهر آیات قرآن می فرمایند: فاصله انداختن میان نمازها و اقامه هر نمازی در وقت فضیلت خود مستحب و افضل است و در عین حال می توان آن را ترک نمود و نمازها را جمع خواند و معنای مستحب همین است که انسان در فعل و ترک آن مختار باشد. حکمت جواز جمع بین نمازها به خاطر آسایش مسلمین و سخت نگرفتن به آنان بوده است.

4.هر چند اخبار و روايات بسيارى در باب جمع دو نماز، از اهل تسنن نقل شده و همين كه بابى به نام‏ «جمع بين الصلاتين» اختصاص يافته و احاديث در اين باب نقل گرديده، محكم‏ترين دليل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است. زيرا اگر غير از اين مى‏بود بايد باب مخصوصى به نام‏ «جمع بين الصلاتين فى السفر» يا «جمع بين الصلاتين فى الحضر» اختصاص مى‏دادند تا احاديث مربوطه را تفكيك نمايند.

از طرفى ديگر، بخارى همين احاديث را در صحيح خود آورده، ليكن به دلايل نامعلومى و با زبردستى آن‏ها را از محل ‏«جمع بين الصلاتين» به محل ديگرى مثل‏ «باب تأخير الظهر إلى العصر من كتاب مواقيت الصلاة» و «باب ذكر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.

5.بنابراین، جمع کردن بین نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشاء ریشه در سیره پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) دارد و متهم ساختن شیعه به این که خلاف سنت پیامبر عمل می کنند، کار دشمنان اسلام و مسلمین است.

/1102001307