حجت الاسلام شریف: نوکری امام حسین علیه السلام را رها نکنیم
وارث: مراسم سیاه پوشان با سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف و مداحی حاج حسن خلج در هیئت متوسلین به شاهزاده علی اصغر علیه السلام برگزار شد.
در ادامه متن سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریف را می خوانید:
اگر امام حسین علیه السلام نبود چیزی از اعمال عبادی باقی نمی ماند
در واقعه عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام نماز می خواندند بارانی از تیر به سمت حضرت پرتاب می شد و تیر از هر طرف سمت حصرت می آمد یارانش خود را مقابل او پرت می کردند، سعید شخصی بود که 12 تیر به او خورد اما خودش را نگه داشت و مقاومت کرد، تیر سیزدهم به زیر گلویش خورد و تا وقتی نماز حضرت تمام شد روی زمین افتاد. آیا گفت درد دارم؟ یا خیلی تیر زده اند؟ خیر فقط رو به حضرت سیدالشهدا علیه السلام گفت: پدر و مادرم به فدایت آقا خوشتان آمد؟ با وفا بودم؟ خوب عمل کردم؟ وقتی چنین ظرفیتی از خود نشان دهید، حضرت سیدالشهدا علیه السلام هم بدهکار کسی نمی ماند، طلبکار عالم وجود است، حتی از خود خدا هم طلب دارد، واقعیت مساله طبق روایت این است، که اگر حضرت نبود چه کسی می خواست دم از توحید، حج، نماز و ... بزند.
در حالات مرحوم شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه بیان شده که قبل از نماز سه مرتبه می گفت: صلی الله علیک یا اباعبدالله. یکی از طلبه ها به او اعتراض کرده بود که این کار عوام الناس است و شما چرا انجام می دهید؟ ایشان پاسخ داده بود: اولا این کار عوامانه را از من نگیرید، ثانیاً من که نماز می خوانم به برکت حضرت سیدالشهدا علیه السلام است.
اگر از خود ظرفیت نشان دهیم امام هم بدهکار نمی ماند
نماز ما به برکت امام حسین علیه السلام است اگر او نبود معلوم نبود ما کجا بودیم. اگر از خود ظرفیت نشان دهید امام هم بدهکار نمی ماند. حضرت به سعید فرمود: بله، مزدت را همین الان به تو می دهم، اینجا چطور در مقابلم هستی در بهشت هم در مقابلم خواهی بود.
از کدورت ها و کینه ها بگذر، از برادر، خواهر و اطرافیانمان به خاطر حضرت سیدالشهدا علیه السلام بگذریم. مگر گناه حُر کم گناهی بود؟ اما حضرت سیدالشهدا علیه السلام طوری او را بخشید که هیچ کس او را به چشم گناهکار نمی دید، ما هم بگذریم اصحاب حضرت سیدالشهدا علیه السلام چنین کارهایی کردند لذا ببینید در روایات چه مناقبی برای آنها بیان شده است.
رویای ام سلمه از قبر کندن پیغمبر صلی الله علیه و آله
ام سلمه نقل می کند: «از روزی که پیغمبر صلی الله علیه و آله به شهادت رسید تا وقتی حسین بن علی علیه السلام به شهادت رسید، من حضرت را در خواب ندیدم.» یعنی حدود 50 سال حضرت را در خواب ندیده بود. غروب عاشورا که شد رد عالم رویا پیغمبر صلی الله علیه و آله را دیدم از او پرسیدم: یا رسول الله چرا سر و صورتتان خاکی است؟ چرا لباس هایتان خاکی است؟ فرمود: ام سلمه حسینم را در کربلا کشتند، از وقتی حسین (علیه السلام) و یارانش را کشتند، دارم در کربلا برایشان قبر حفر می کنم، نگاه به ظاهر این بدن نکن که سه روز در آفتاب کربلا ماند. دیدم یک شیشیه خون دست پیغمبر صلی الله علیه و آله است از ایشان در عالم رویا پرسیدم: این شیشه ی خون چیست؟ ایشان فرمود: خون حسین(علیه السلام) و یارانش است جمع کرده ام تا تحویل خدا بدهم.
اصحاب سیدالشهدا علیه السلام به این مقام رسیده بودند که در کتاب "کامل الزیارات" ابن قولویه1 آمده: وقتی خون حسین(علیه السلام) و یارانش در کربلا روی زمین افتادند عزرائیل برای قبض روح آنها نیامد، خود خدا برای قبض روح آنها آمد اما انبیای الهی را عزرائیل قبض روح کرد. همان جُون غلام سیاه امام حسین علیه السلام توسط خدا قبض روح شد! چون جُون اصلا خودش را ندید اهل آفریقا بود و نسل به نسل برده و نوکر بودند، امام حسن علیه السلام او را خرید و آزاد کرد اما او آنها را رها نکرد و گفت می خواهم نزد شما زندگی کنم.
نوکری امام حسین علیه السلام را رها نکنیم
مبادا روزی شود که امام حسین علیه السلام به ما پیغام داد دیگر بس است و رها کنید و ما خوشحال باشیم و نوکری کردن را رها کنیم و برویم! امام حسین علیه السلام امثال ما را زیاد دارد اما این ما هستیم که امثال او را نداریم! چه کسی را داریم شبیه امام حسین علیه السلام باشد؟ مبادا حضرت را رها کنیم و برویم.
جُون در کربلا 95 ساله بود، حضرت به او فرمود: برو و ما را رها کن. او گفت: می خواهم به میدان بروم. حضرت به او فرمود: «نه تو به میدان نرو، تو به امید عافیت دنبال ما آمده ای». همه ی هستی اش را وسط گذاشت فقط برای اینکه امام حسین علیه السلام به او بگوید به میدان برو و گفت: «چون سیاه هستم نمی گذاری به میدان بروم؟ چون بدنم بو می دهد، اصل و نسب ندارم نمی گذاری به میدان بروم؟» بیایید ما هم در آستانه عزا هر چه داریم وسط بگذاریم و به امام حسین علیه السلام بگوییم آقا خراب هستیم، ما فقط یک دل داریم و والله راست می گوییم تو را دوست داریم، درباره هرچه دروغ بگوییم درباره محبت تو و رقیه ات دروغ نمی گوییم، والله علی اکبرت را دوست داریم، به خرابی های ما نگاه نکن فقط به محبت ما نگاه کن.
پی نوشت:
1- از راویان برجسته شیعه در قرن چهارم هجری و از شاگردان اصلی محمد بن یعقوب کلینی و از برجستهترین استادان شیخ مفید. ابن قولویه از فقهای صاحب فتواست و نظراتش میانگین آرای مکتب حدیثی و مکتب کلامی بوده است. ابن قولویه تألیفات فراوانی دارد. کتاب کامل الزیارات مهمترین اثر اوست.