استاد اخوان: انبیای گذشته و اجداد پیامبر(ص) نبوت ایشان را پیش بینی کرده بودند

کد خبر: 64083
جد هفتم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، جناب کعب در روزهای جمعه مردم را جمع می کرد وسفره می انداخت و پذیرایی می کرد و بعد برای آنها سخنرانی می کرد و می فرمود: شما را به تقوای الهی و دستگیری ضعفا و انتظار توصیه می کنم و از نسل من رسولی برای شما خواهد آمد.
وارث: جلسه هفتگی هیئت الزهرا سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام شیخ عباس اخوان و مداحی حاج سعید خرازی  برگزار شد.
 
در ادامه متن سخنرانی استاد اخوان را می خوانید:
 

 
تعامل مردم با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

قال الله تعالی فی کتاب المحکم الکریم: فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ 1

موضوع تعامل مردم با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در چندین آیه از قرآن مورد بحث واقع شده است واین از آن جهت است که هم خود پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم به این موضوع اشاره می کردند و می فرمودند لبثت فیکم عمری2 ؛ و من در بین شما غریبه نیستم و پدران مرا میشناسید و هم در آیات قرآن این موضوع بیان شده است.

نحوه تعامل با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چگونه خواهد بود؟

به عنوان نکته باید گفت که در مورد برخی از شخصیتهای بزرگ از دیرباز کلمات و صحبتهایی در بین مردم وجود دارد. در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم این موضوع بسیار وسیع است، در تورات و انجیل و در سخنان بین خود اعراب و بزرگانشان که چنین پیغمبری خواهد آمد. جامعه زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و فضای مکه قبل از اسلام فضای پاکی نبوده است.

انبیاء گذشته نیز به موضوع نبوت پیامبر اکرم(ص) پرداخته اند

در قرآن به این موضوع پرداخته شده که انبیاء قبل از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم به آمدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اشاره کرده اند : رَّبَّنَآ إِنِّی أَسْکَنتُ مِن ذُرِّیَّتِی بِوَادٍ غَیْرِ ذِی زَرْعٍ عِندَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنَا لَیُقِیمُواْ الصَّلَوةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِّنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ وَارْزُقْهُم مِّنَ الَّثمَرَتِ لَعَلَّهُمْ یَشْکُرُونَ 3 ؛

پروردگارا! من (یکی) از ذرّیّه‌ام را در وادی (و درّه‌ای بی‌آب و) بی‌گیاه، در کنار خانه‌ی گرامی و با حرمت تو ساکن ساختم. پروردگارا! (چنین کردم) تا نماز برپا دارند، پس دل‌های گروهی از مردم را به سوی آنان مایل گردان و آنان را از ثمرات، روزی ده تا شاید سپاس گزارند.

رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 4 ؛

در توضیح این دو آیه باید گفت که:

هنگامی که حضرت ابراهیم، طفل شیرخوار و همسرش را در آن بیابان رها کرد و رفت، میدانست که این طفل زنده خواهد ماند چون در آیه می گوید: پروردگارا، از ذریه من کسانی را قرار ده که نماز را برپا دارند که فعل آن هم جمع است و در آیه بعد دارد که از میان آنان رسولی را از خودشان مبعوث کن که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرماید این رسول، من هستم.

همه اعراب دو نقطه مشترک هستند یکی اینکه می گفتند ما از فرزندان و نسل جناب اسماعیل هستیم و دیگری اینکه مقام ابراهیم و حجر اسماعیل را پاس می داشتند و حضرت ابراهیم پدر همه ماست.

اجداد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

حضرت ابراهیم نواده ای دارد به نام جناب عدنان که جد بیستم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. عدنان در بین اعراب بسیار صاحب احترام بوده است و می گفت که از فرزندان من رسولی خواهد آمد.
 
همچنین جد هفتم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، جناب کعب در روزهای جمعه مردم را جمع می کرد وسفره می انداخت و پذیرایی می کرد و بعد برای آنها سخنرانی می کرد و می فرمود: شما را به تقوای الهی و دستگیری ضعفا و انتظار توصیه می کنم و از نسل من رسولی برای شما خواهد آمد.
 
جناب کعب نوه ای دارد که اولین کسی است که در مکه خانه سازی کرده است و فرموده که در آینده این شهر زائر بسیار خواهد داشت پس کوچه ها را پهن بگیرید و در آخر جناب عبدالمطلب که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را روی زانوی خود می نشاند و می فرمود: او آئینی خواهد آورد که بر عرب و عجم سیطره پیدا خواهد کرد.

سال عام الفیل چه سالی است؟

سال ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در سالی بود که واقعه عام الفیل رخ داد، قخداوند در سوره فیل، نمی فرماید که اینها برای جنگ آمده بودند، بلکه آمده بودند که مکر کنند و ما مکر اینها را با ضعیف ترین پرنده را که کلوخ بر دهان داشت نابود کردیم، پس از آن سوره قریش آمده است که ما آنها را نابود کردیم که بعد از آن طائفه قریش آمد و اینها می خواستند مکر کنند تا مولود مکه به ولادت نرسد. و این دو سوره در در واقع یک سوره است و در نماز باید این دو سوره را پشت سر هم خواند که سوره ضحی و انشراح نیز همین گونه است سه سوره در قرآن مشهور است که بسم الله الرحمن الرحیم ندارد سوره نمل و قریش و انشراح.

جناب عبدالمطلب سفری به یمن داشته که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم در سن پنج سالگی بودند و آنها را به قصر یمن خواندند که تا سه روز اجازه نمی دادند از قصر خارج شوند که روز سوم جناب عبدالمطلب به زبان آمد که ما کار و زندگی داریم چرا ما را در این مکان نگه داشته اید؟ پادشاه یمن به نام سیف از جناب عبدالمطلب پرسید که آیا کودکی با این خصوصیات در بین شما هست؟ که موعود تورات و انجیل است و آیا شروع به رسالت کرده است؟ ایشان پاسخ دادند بله او رسول خداست که گفت سلام مرا به ایشان برسانید و بسیاری هدایا برای ایشان فرستاد.

 
پی نوشت:

1- سوره بقره آیه 89.

2- سوره یونس آیه 15.

3- آیه 37 سوره ابراهیم

4- آیه 129سوره بقره