جلسه تفسیر سوره الرحمن در حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) برگزار شد+گزارش تصویری
کسی که از حقی خبر می دهد، یعنی او حق را دیده و به ما خبر می دهد. به این می گویند قول الحق. گاهی نیز انسان خود حقیقتی را می بیند که به آن «عین الحق» گفته می شود. در قول الحق، شخص به کشف حقیقت دیگری، علم پیدا می کند که همین ماهیت علم می باشد و البته پیش نیاز این علم و آگاهی، «درک» است.
وارث: جلسه تفسیر سورۀ الرحمن توسط حجت الاسلام استاد شیخ عباس اخوان در حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) مسجد منیریه برگزار شد.
در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام اخوان را می خوانید:
در مقابل حق، باطل است
حجت الاسلام اخوان در ابتدای بحث با قرائت آیات ابتدایی سوره الرحمن فرمودند: مقام تعلیم، مقام کشف حقیقت است. در حقیقت، علم، ماهیتی است که کشف حقیقت می کند.
وی در توضیح این بیان، ادامه داد: هر ماهیتی که کشف حقیقت کند، همان علم است. لذا علم نمی تواند بما هو علم، حقیقت باشد.
ایشان در توضیح معنای «حق» گفتند: حق یعنی ثابت العین، هر چیز که حق باشد، ثابت و لایتغیر می باشد. اینکه می گوییم خدا حق است، یعنی خدا ثابت العین است. مطلبی حق است، یعنی ثابت است، وقتی شخصی می گوید «انا الحق» یعنی نفس الامر ثابت است؛ نه اینکه من خدا هستم و نگفت «انا الله» بلکه گفت «انا الحق».
باطل در عربی یعنی زائل و هر چیزی غیر از الله باطل است، یعنی هر چیزی که غیر از الله هست، ثبات ندارد و زائل است.
شیخ عباس اخوان با توضیح «قول الحق»، بیان داشت: کسی که از حقی خبر می دهد، یعنی او حق را دیده و به ما خبر می دهد. به این می گویند قول الحق. گاهی نیز انسان خود حقیقتی را می بیند که به آن «عین الحق» گفته می شود. در قول الحق، شخص به کشف حقیقت دیگری، علم پیدا می کند که همین ماهیت علم می باشد و البته پیش نیاز این علم و آگاهی، «درک» است.
شیخ عباس اخوان در ادامه گفت: فلاسفه می گویند در عالم امکان، مجرداتی غیر از خدا داریم، از عقل اولی بگیر تا انتها. پس، آیا غیر از خدا مجردی هست؟
ایشان با بیان پاسخ آیت الله شاه آبادی به سوال، جواب گفتند: آقای شاه آبادی می گویند: همه این مجردات در مقام تقوم، مجرد نیستند و نسبت به الله، کثافات می باشند.
حجت الاسلام اخوان، به دلیل و اقتضای خلقت نیز اشاره ای داشتند و بیان نمودند: مقتضای کمال جلوه گری است، که وقتی به کمال رسید می خواهد جلوه کند.