آیت الله قرهی: هرچیزی در عالم دارای درجات است+گزارش تصویری
وارث: مراسم شب بیست و چهارم ماه مبارک رمضان با سخنرانی آیت الله قرهی در مهدیه قائم المنتظر(عج) برگزار شد.
در ادامه متن سخنان آیت الله روح الله قرهی را می خوانید:
تاثیر عملکرد انسان بر جایگاه اخروی
بر اساس عملکرد انسان هاست که هر کسی جایگاهش در آخرت معلوم و مشخص می شود. البته پروردگار عالم برای افرادی که عنادی ندارند، در غفلت هستند، ظلمی به مردم نکرده اند بر حسب روایات شریفه تمام عذاب را در دوجا برای اهل ایمان قرار میدهد؛ یکی در دنیا و یکی هم در عالم برزخ تا در عالم آخرت طاهر وارد شوند، البته ایمان درجات دارد.
یک قاعده ای هست که هر چیزی را خواستید بسنجید با این قاعده بسنجید و قاعده اهم و بسیار مهم است، به عنوان کد راه برای ما باشد. قاعده این است که همه ی مطالب درجات دارد و چیزی در عالم نداریم که درجات نداشته باشد. منافقین در اسفل هستند و اهل تقوا در احسن هستند، ایمان هم مثل بهشت و جهنم درجات دارد.
پروردگار عالم هم در دنیا و هم در اخرت برحسب عمل خود انسان ها آنها را در جایگاهشان قرار می دهند، به تعبیری خدا به قیافه ی آنها نگاه نمیکند بلکه پروردگار عالم خودش مخلوقات را خلق کرده و خودش فرموده تمام این قبایل و انواع انسان ها را آفریده تا شناخته شوند إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم 1؛ اکرم نزد خدا کسی است که تقوا دارد.
شیعه شدن 20 میلیون نفر توسط شیخ زکزاکی
شیخ زکزاکی قریب به بیست میلیون نفر را شیعه کرد یکی از عرفا می فرمود: مقام ایشان را دیده اند همان که پیامبر صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: و شیعتک علی منابر من نور مبیضة وجوههم حولی فی الجنة و هم جیرانی2؛ شیعیان توهمسایه من هستند. او هم یکی از آنها بود. فقط عمل انسان برای خدا مهم است نه قیافه یا چیزهای دیگر لذا به خاطر همین اعمال افرادی که ایمان دارند پروردگار عالم عذابشان را در همین دنیا قرار می دهد، اگر خطایی کنند.
بعد از مصائبی که به حضرت زهرا سلام الله علیها وارد کردند زنی خدمت حضرت آمد و عرض کرد آیا ما شیعیان شما هستیم؟ حضرت فرمود: خیر. آن زن مطلب را به شوهرش رساند و شوهرش گریه کرد و گفت از حضرت بپرس چرا از شیعیان شما نیستیم. آن زن خدمت حضرت رسید و حضرت فرمود: شیعه نیستید چون پیروی نمی کنید. آن زن نزد شوهرش برگشت و مطلب را به او گفت و آن مرد گریه کرد و گفت: بپرس اگر شیعه نیستیم پس چه هستیم؟ حضرت فرمود: شما محب هستید، شیعه نیستید.
وقتی پیغام را برای شوهرش رساند او خوشحال شد و گفت: عاقبت ما چه می شود؟ آن زن مجدد نزد حضرت زهرا سلام الله علیها برگشت و حضرت به او فرمود: شما محبین اگر مبتلا به گناه شوید پروردگار عالم سه جا عذاب دارد، یک در دنیا شما را به مریضی یا فقر یا مطالب امثال اینها گرفتار می کند تا پاکتان کند. دوم عالم برزخ است کسی که گناهش آن قدر زیاد است که در این دنیا طاهر نشده باید به آنجا برسد، هم عذابش می کنند بر حسب اعمال خودش تا قیامت شود. سوم قیامت، در قیامت برای محبین یک مطلب است و حق الناس، یعنی کسی که حق الناس به گردن دارد نه در دنیا و نه در عالم برزخ پاک نمی شوند.
حق الناس خیلی سنگین است مراقب باشید. جوانان شما مراقب باشید مسئولان ما گرفتار شدند اختلاس هایی که می شود وامهایی که بیخود و بی جهت می دهند، پورسانت هایی که از شرکت های نفتی می آید یک درصد و دو درصد مطالب نفتی میلیاردی است. من به عنوان سرباز نظام باید بروم و نفت را بفروشم چرا باید پورسانت بگیرم؟ چه کسی گفته حقش است؟ چطور یک عده جان هایشان را کف دست بگذارند در مرزها در سوریه و ... چیزی هم در دنیا ندارند و آن وقت یک عده پورسانت بگیرند؟ حرام مبین است که آمرزیده نمی شود و حق الناس است. چطور یک کسی یک کار غلطی کرده و آن وقت گاز مجانی بدهیم، حق مردم و آیندگان؛ طبیعی است که اینها در جهنم هستند من بر حسب آیات و روایت می گویم کاری ندارم چه کسی است اینکه عامل شده اند حق مردم را به دیگری بدهند حق الناس است. یک بی دقتی یا رعب و وحشت ایجاد کردن در دل مردم حق الناس می شود.
این مرد وقتی چواب حضرت زهرا سلام الله علیها را شنید گریه کرد و پرسید: آیا خداوند در هر سه جا عذاب می کند؟ حضرت پیغام فرستاد: خیر خدا در سه جا عذاب نمی کند و ارحم الراحمین است. لذا میبینید بعضی ها در دنیا چقدر خوش هستند البته نمی گوییم هر کس خوش است نعوذبالله مالش حرام است، قرآن می فرماید بعضی ظن و گمان ها خودش گناه است.
اولا نوع عذاب بستگی به عمل ما دارد چون خدا عادل است، خدا که عذاب نمی کند بلکه عذاب بر اساس عمل من است. حق الناس ها را بدهیم به افرادی که می شناسیم و رد مظالم کنیم به آنهایی که نمی شناسیم. مردان خدا از حق الناس می ترسند و می دانند فردای قیامت باید جواب بدهند و آن وقت بعضی ها 12 میلیارد برای یک استخر خرج می کنند ما تعجب می کنیم چه جراتی دارند.
در روایات می فرمایند آنهایی که مبتلا به حق الناس بشوند اتفاقا دیگر ادراکشان نسبت به اینکه عذاب سه نوع هست پیدا نمی کنند. به تعبیر عوامی بگویم مطالبی که درباره سه نوع بودن عذاب بیان کردم را باور نمی کنند و به سخره هم می گیرند. معلوم شد عذاب متعلق به خدا نیست و عمل خود ماست.
پی نوشت:
1- سوره حجرات آیه 13.
2- کفایة الطالب، ص135، و در مجمع الزواید ج 9 ص 131.