برای ورود به رمضان باید از هم‌اینک لباس احرام معنوی پوشید

کد خبر: 100902
آیت‌الله عالمی با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان از همه مردم خواست برای ورود به این ماه باعظمت از هم‌اینک برنامه‌ریزی کنند و با مقابله با هوای نفسانی خود، لباس احرام معنویت بپوشند تا آمادگی پذیرش این ماه را داشته باشند.
وارث

آیت‌الله «حسن عالمی» با اشاره به نزدیک شدن ایام ماه مبارک رمضان بر آمادگی هرچه بیشتر مردم برای ورود به مهمانی خداوند در این ماه بابرکت تأکید کرد.

 

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه ماه رمضان در معارف دینی ما ریشه عمیق دارد، افزود: ماه رمضان، ماهی است که خداوند عالم در آن، قرآن کریم را نازل کرده است، قرآن هم کتاب است که احکام تربیتی، اعتقادی و بخشی احکام و سنن نبی در آن بیان‌شده است، در حقیقت همه‌چیز در قرآن کریم برای بشر وجود دارد.

 

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نکته مهم که باید برای ما در این ماه موردتوجه قرار بگیرد این است که باید پیش از ورود به این ماه، عظمت و شکوه آن را درک کنیم و برای درک آن نیاز به آمادگی روحی و معنوی داریم، در حال حاضر بهترین زمان و فرصت استفاده از روزهای پایانی ماه شعبان المعظم است که در این خصوص تأکید فراوانی شده است.

 

وی تأکید کرد: پیغمبر بزرگوار در آخرین جمعه ماه شعبان، وقتی مسلمان‌ها در کنار او جمع شدند، فرمود: قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ. شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِي وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ: اى مردم، ماه خدا بابرکت‏ و رحمت و مغفرت به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماه‌ها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شب‌هایش بهترين شب‌ها و ساعاتش بهترين ساعات است و آن ماهى است كه در آن ماه به مهمانى خدا دعوت‌شده‌اید و در آن از اهل كرامت خدا گشته ‏ايد، نفس‌هایتان در اين ماه تسبيح و خوابتان در آن عبادت است و اعمالتان در آن مقبول است و دعايتان مستجاب، پس با نیّت‌های صادق و قلب‌های پاك از خدا بخواهيد كه شما را به روزه گرفتن و تلاوت آيات قرآن موفّق کند.

 

وی یادآور شد: شعبان ماه رسول خدا، ماهی که با نام حسین‌ابن‌علی، علی بن حسین و عباس بن علی (علیهم‌السلام)، آغازشده و با نام مهدی آل محمد (عج) به کمال رسیده، این روزها به آخرین ساعات خود نزدیک می‌شود تا دعای «اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنا فيما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فيما بَقِىَ مِنْهُ» همراه اشک حسرت دوستداران ماه رسول‌الله و زینت قنوت نماز مشتاقان ضیافت الهی باشد که مبادا با کوله باری سنگین و لباسی آلوده قدم به مهمانی خدا و شهر الله گذارند. ما باید برای ورود ماه رمضان آمادگی جدی داشته باشیم و این آمادگی را در خودمان ایجاد کنیم.

 

آیت‌الله عالمی گفت: در مستحبات و در سنن دینی ما در خصوص ماه رجب و شعبان نکات زیادی بیان‌شده است که در این ماه روزه‌ بگیرید و خودمان را برای ورود به ماه رمضان آماده کنید. در همین زمینه نکته اخلاقی از مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی بیان‌شده که ایشان می‌فرماید، جایگاه ماه رجب و شعبان، از نظر جایگاهی مقدمه‌ای برای ماه رمضان است و انسان باید در ماه رجب و شعبان احرام برای ماه رمضان ببند. البته این احرام به معنای پوشیدن لباس حج نیست، یعنی اینکه از نظر باطنی و نفسانی خودش را برای ورود به ماه رمضان آماده کند تا بتواند از عطایا خداوند در این ماه بیشتر استفاده ببرد.

 

وی افزود: همان‌گونه که اگر انسان بخواهد به محضر شخصیت و عالم بزرگی وارد شود برای خود آمادگی ایجاد می‌کند، انسان نیز باید برای ورود به ماه مبارک رمضان از هم‌اینک خود را آماده پذیرش نعمات الهی کند تا بتواند از این فیوضات بیشتر بهره بگیرد.

 

نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ماه رمضان، ماه ضیافت پروردگار عالم است، این‌قدر این ماه در نزد پروردگار ارزش دارد که اگر انسان این عظمت را درک کند، به کمالات بسیار بالای دست خواهد یافت، اما باید پیش از ورود به این ماه نفسانیت و هوای نفس را در خود از بین ببرد تا آمادگی لازم را در این ماه داشته باشد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.