برخورد علی(ع) با شاعری که مدح ایشان را گفته بود/ نمی‌شود عدالت را کاریکاتوری اجرا کرد

کد خبر: 101628
حجت‌الاسلام کاشانی گفت: امیرالمومنین (ع) به نجاشی شاعر برجسته که سالیان سال در حکومت ایشان علیه دشمنان شعر گفته بود به دلیل شرابخواری در ماه رمضان حد شرعی زد و فرمود: برای اجرای قانون تفاوتی میان فرزند من هم با دیگران وجود ندارد.  
وارث

 حجت‌الاسلام کاشانی بامداد سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه مصادف با سحر بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان در برنامه زنده تلویزیونی «ماه من» شبکه سوم سیما حضور یافت و پیرامون موضوع «ریزش‌ها از عدالتِ امیرالمؤمنین (ع)» به گفت‌وگو پرداخت و اظهار داشت: در آیه ۳۰ سوره فُصلت داریم؛ «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ آنان که گفتند: محققا پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند، فرشتگان رحمت بر آن‌ها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیاء) وعده دادند بشارت باد.» از این آیه مشخص است که خداوند می‌داند، پافشاری روی حق کار مشکلی است و اگر فردی این کار را انجام دهد، براساس این آیه حسابش با خداست. مصداق کامل این آیه امیرالمومنین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه در زیارت امام هادی (ع) در روز عید غدیر از قول امیرالمومنین (ع) می‌خوانیم که خود شما فرمودید اگر همه مردم از من فاصله بگیرند، تفاوتی برای من نخواهند داشت و اگر همه نیز هورا بکشند همین گونه است زیرا عزت و ذلت را از کس دیگری می‌دانم، تصریح کرد: طبیعتا امیرالمومنین (ع) برروی این اصل ایستادند و این برای ایشان هزینه‌های بسیار داشت و بسیاری از دوستان امیرالمومنین (ع) از ایشان بریدند و از حق خسته شدند.

کاشانی با بیان اینکه در منابع شیعی و اهل سنت ذکر شده است که پیامبر (ص) فرمودند: هرکس علی را همراهی کند من را همراهی کرده است و هرکس او را ترک کند، مرا ترک کرده است، تصریح کرد:در روایات متعدد از پیامبر (ص) داریم که جنگ با امیرالمومنین جنگ با من است و معاذالله دشنام به او، دشنام به من است. امیرالمومنین (ع) فرمود اگر من با شمشیر به بینی مومنی بزنم، از من بیزار نخواهد شد اما اگر دنیا را به دست منافقی بدهم، بازهم مرا دوست نخواهد داشت. پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) فرمود: یا علی مومن از تو بیزار نخواهد شد و منافق با تو دوست نخواهد شد.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه چه شد برخی از همراهی امیرالمومنین (ع) دور شدند، گفت: ۲۵ سال از سنت پیامبر (ص) گذشته و واقعا این سنت دگرگون شده بود. امت دچار ابتلائات و بدعت‌هایی شده و مردم به زندگی به روش‌های دیگر عادت کرده بودند به طور مثال عرف بود که رفیق از بیت‌المال سهم دارد و قانون برای همه یکسان نیست.

وی با اشاره به اینکه در دوران قبل از امیرالمومنین حاکم و استاندار بودجه‌ای بی‌حساب داشتند و هر میزان می‌توانستند خرج و بخشش کنند، گفت: استانداران به مرور ثروتمندتر می‌شدند اما در زمان امیرالمومنین همه این‌ها بریده شد. همین که امیرالمومنین (ع) فرمود: من میان سیاه و سفید و عرب و عجم فرق نمی‌گذارم، حتی نزدیکان حضرت هم اعتراض کردند.

کاشانی با اشاره به اینکه زمانی که امیرالمومنین برای جنگ به بصره رفتند، بسیاری از ایشان فرار کردند، تصریح کرد: در نامه ۷۰ نهج‌البلاغه حاکم مدینه به امیرالمومنین (ع) نامه می‌نویسد که به جهت حضور شما در بصره بسیاری از مردم فرار کرده و به سمت معاویه رفته‌اند و ایشان پاسخ دادند: به من خبر دادی عده‌ای شبانه به سمت معاویه فرار کردند اصلا تاسف نخور، کمک این‌ها از تو قطع شده است اما کمک خداوند باقی است. در گمراهی این افراد همین که از من فرار کردند و سراغ معاویه رفته‌اند و از حق و حقیقت فرار کرده و به سمت نابینایی و جهل رفتند. عدل را دیدند اما ازش فرار کردند، فهمیدند مردم اینجا در برابر قانون مساوی هستند اما رفتند سراغ کسی که حق را ناحق می‌کند یعنی از عدالت به سمت ظلمت فرار کردند.

این سخنران مذهبی با اشاره به اینکه یکی از شاعران به نام نجاشی که برای امیرالمومنین (ع) نیز زحمت بسیاری کشیده بود به جهت عدالت حضرت از ایشان گریزان شد، تصریح کرد: نجاشی سالمندی بود که در زمان پیامبر (ص) حضور داشت اما ایشان را ندیده بود. او در شعر و شاعری زبردست و در هجو سلطان بود و از زبان او می‌ترسیدند. این فرد در جنگ صفین چندین بار به امر امیرالمومنین (ع) شعر گفته بود.

وی اضافه کرد: نجاشی شاعر برجسته عرب بود که تلاش بسیاری در صفین کرد و زمانی که ماجرای قرآن به نیزه کردن و حکمیت رخ داد، گفت: چقدر باید غمگین باشیم که از امام‌مان تبعیت نکردیم مگر می‌شود امامی رانافرمانی کرد که خدا حقش را واجب کرده است، یعنی چه شد که شما ایشان را مجبور به حکمیت کردید. بعد هم گفت ابوموسی حق ما را خواهد گرفت مگر اینکه خداوند صاعقه‌ای به عمروعاص بزند.

کاشانی با بیان اینکه این شاعر برجسته عادت بدی مشروب‌خواری داشت که تلاش کرده بود در زمان امیرالمومنین ترک کند اما در ماه رمضان سال ۳۸ رفیقش شرابی برای او آورد، او ابتدا امتناع کرد اما در نهایت خورد، گفت: بعد از این ماجرا به کوچه آمد و شعری خواند و مردم از حال او با خبر شدند و دستگیرش کردند. امیرالمومنین (ع) ۸۰ ضربه شلاق حد شرابخواری و ۲۰ ضربه اضافه برای شکستن حرمت ماه رمضان به او زد. بسیاری خواستند لابی‌گری کنند که او زحمات زیادی کشیده است کوتاه بیایید حضرت فرمودند خیر. گفتند ۲۰ ضربه اضافه را کوتاه بیایید باز ایشان فرمودند دو اشتباه کرده است.

این سخنرانی مذهبی با بیان اینکه گاهی ممکن است افراد عدالت و قانون را کاریکاتوری اجرا کنند، موردی را اجرا و ۴ مورد دیگر را چشم‌پوشی کنند، اما امیرالمومنین به هیچ وجه استثناء قائل نشد، تصریح کرد: نجاشی سراغ معاویه رفت و مدح او را گفت و پیغام داد که به امیرالمومنین (ع) بگویید ما هم از تو بریدیم. رفیقش نزد حضرت آمد و گفت ما هیچ زمان چنین ظلمی ندیده بودیم، کسی که این میزان خدمت کرده بود را نباید کنار فاسق قرار می‌دادی یعنی در برابر یک قانون دو گونه عمل کن بالاخره این فرد رزمنده و مسئول رسانه بوده است، با این کار دل ما به رنج آمده است و در تو شک کرده‌ایم که حضرت می‌فرمایند: « إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‌؛ این کار جز براى خاشعان، گران و سنگین است.» یعنی ای برادر این حق خداست نمی‌توان بخشید و ما حق را ادا کردیم و در این زمینه تساوی است حتی اگر فرزند من باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) در ادامه، این آیه قرآن را خواندند: «لَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا؛ شما را نباید عداوت گروهی، بر آن دارد که از راه عدل بیرون روید، عدالت کنید.» امروز هم اگر کسی اینگونه عمل کند از او خواهیم برید فرضا اگر فامیل ما وزیر باشد و به ما کار ندهد، از او خواهیم برید.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.