زیارت عاشورا؛ درخواست آماده‌باش برای همراهی امام عصر(عج)/ توصیه امام مهدی(عج) به سیدرشتی

کد خبر: 103355
حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه زیارت عاشورا درخواست آماده‌باش شیعه برای همراهی امام مهدی(عج) در خونخواهی حضرت سیدالشهداء(ع) است، گفت: این زیارت باز نگاه داشتن پرونده‌ای است که زمان اجرای حکم آن به دست حضرت مهدی(عج) است.
وارث

زیارت عاشورای حسینی از نظر معرفت دهی و بصیرت بخشی به منتظران به منظور آماده شدن برای ظهور امام عصر(عج) چه آموزه ها و معارفی دارد؟

 

در پاسخ به این سوال باید توجه داشت معرفت نسبت به خدا و اهل بیت(ع) و حقایق عالم هستی شرط کمال و قبولی عبادات است، به گونه ای که عبادت، بدون معرفت کاری کم ارزش و حتی بی ارزش است. از جمله راهکارهای معرفت‌ افزایی، تفکر و تدبـر درباره وجود خویش است.

در این میان، از جمله عبادات مهمی که در تربیت نفس و عروج انسان سهم بسزایی دارد، ارتباط با خدا از طریق دعا و مناجات است. در میان ادعیه و زیارات، زیارت عـاشورا سند قدسی دارد و ترکیبی از دعا، زیارت، سجده و نماز است.

متن این زیارت را امام باقر (ع) به نقل از پدران معصوم‌شان و آنها از رسول خدا(ص) و آن حضرت(ص) به نقل از جبرئیل و از عرش الهی نقل کرده اند تا برای زیارت امام حسین (ع) و اصحاب باوفایشان به آن تمسک کنیم.

تدبر در محتوا و اسرار عمیق این زیارت، سراسر عبادت است و انسان را با لطایفی از معارف عرفانی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی اهل بیت علیهم السلام و تاریخ مظلومیت تشیع آشنا می کند. لذا با زیارت عاشورا و آشنایی به متن و توضیح آن می‌توان یک دوره آموزش تولی و تبری را گذراند.

 

زیارت عاشورا از نظر بیان واقعه کربلا و مظلومیت های امام حسین(ع) و نامردمی هایی که امت در حق امام زمان شان انجام دادند، چه حقایقی را بیان می کند؟

 

زیارت عاشورا سند شهادت مظلومانه اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان و نیز بازخوانی پرونده منافقینی است که امام زمان خود و حجت خدا را به طرز بسیار بدی به شهادت رساندند. همچنین، تنظیم کننده طریقت حیات و ممات است.

 

از نظر آموزش انتظار و سبک زندگی منتظرانه این زیارت شریف و حدیث قدسی چه آموزه هایی را در بر دارد؟

 

زیارت عاشورا درخواست آماده‌باش شیعه برای همراهی امام مهدی(عج) در خونخواهی حضرت سیدالشهداء(ع) است: «أَنْ يَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ...»؛ زیارت عاشورا اجازه نمی دهد دل های انسان ها ناامید شود بلکه شیعیان را بر «ولایت محوری و امامت محوری» ثابت قدم می‌کند.

علاوه بر این، زیارت عاشورا به نوعی سوگنامه اهل بیت(ع)، برائت‌نامه شیعیان نسبت به دشمنان ائمه(ع) و نیز سند مهرورزی شیعیان به امام حسین(ع) است.

علاوه بر این، این زیارت باز نگاه داشتن پرونده ای است که زمان اجرای حکم آن به دست حضرت مهدی(عج) واگذار شده؛ زیارت عاشورا واقع نگاری و تاریخ نویسی کربلا به روایت خود خدا و ترکیبی از توحید، ولایت، دعا و ‌زیارت و درسنامه دوران غیبت از عاشورا تا ظهور است و شرح ماجرای غدیر تا ظهور را بیان می کند.

 

چه فضایل و برکاتی برای زیارت عاشورا مترتب است؟

 

در متن سند این زیارت امام باقر (ع) به قرائت این زیارت از راه دور و نزدیک سفارش کرده اند و امام صادق(ع) و ائمه(ع) بعدی نیز بر آن تأکید داشتند. یکی از توصیه های امام زمان(عج) به سید رشتی خواندن زیارت عاشورا بود که فرمودند: شما چرا عاشورا نمی خوانید؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا.

در مقدمه زیارت عاشورا، امام باقر(ع) فضایل و ‌پاداش های متعدی برای زیارت عاشورا می شمرد. از جمله به علقمه حضرمی می فرمایند: هر گاه تو این زیارت عاشورا را خواندی دعا کردی به چیزی که ملائک بدان امام حسین(ع) را زیارت می‌کنند و خداوند ثواب زیادی به او می‌دهد. مانند کسی می شوی که با آن حضرت(ع) شهید شده، ثواب زیارت هر پیامبر و رسولی و ثواب زیارت هر زائری از روزی که آن حضرت شهید شده مشخص می شود و برایت نوشته می شود.

زیارت عـاشورا برای حل مشکلات دنیوی و نیازمندی های انسان بسیار مفید و مؤثر و مجرب است. لذا خوب است خودمان را عادت بدهیم به خواندن زیارت عاشورا بخصوص همچنین، مداومت بر این زیارت به معنای شناخت و لعن یزیدیان دیروز و یزیدیان امروز است، لذا زائر را در دو بُعد «دشمن شناسی و دشمن ستیزی» تقویت می کند.

 

نگاه بزرگان و علما به این زیارت شریف و مداومت بر خواندن آن چگونه است و در این باره چه توصیه هایی دارند؟

 

آیت الله العظمی جوادی آملی در تبیین سِرّ تأکید بر زیارت عاشورا می فرمایند: سر اینکه سفارش کرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت(ع) تولی داشته باشید، بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبری بجویید برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور بشود، وگرنه هم اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعن کنیم، نام و یاد آنها رخت بربسته و قبرشان نیز زباله دان بیش نیست. الان سخن از فکر و راه یزید و یزیدیان عصر است.

لذا با این تذکر علما و بزرگان، ما باید نام و یـاد زیارت عاشورا را زنده بداریم تا در برابر یزیدیان زمان، خود را تقویت کنیم و با استعانت از اباعبدالله الحسین (ع) زمینه ساز ظهور و بودن در رکاب امام زمان (عج) را فراهم کنیم.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.